Menu
AARhus

Byen i bygningen


Designværdi til stor arkitektur

Der er blevet tænkt stort og småt, da BIG, Gehl, Rune Kilden med flere udviklede bygningen AARhus og den visionære plan for Bassin 7 på Aarhus Ø. Vi var på hjemmebane, da vi udviklede identiteten til AARhus.

Planen for bassin 7 på Aarhus Ø gentænker byudviklingen og sætter fokus på skalaforhold, byrum og livet mellem husene. Bygningen AARhus bliver det ikoniske blikfang for området - og for hele Aarhus by.

Creative ZOO har tidligere været med til at tilføre designværdi til andre projekter på Aarhus Ø. Derfor var vi på hjemmebane, da vi blev bedt om at udvikle en identitet til AARhus.

Creative ZOO’s leverancer i forbindelse med AARhus var bl.a.:

- Visuel identitet / Logo
- Webunivers (fase 1 af www.aarhusiaarhus.dk)
- Salgsmateriale og handout
- 3D artdirection og interiør visualiseringer



Larmende enkel løsning

Navnet, AARhus, er i sig selv et markant statement og har en stor stopeffekt. Derfor valgte vi et logoudtryk, som ikke i sig selv var kontroversielt. Formen er solid, sikker og harmonisk. Vi har arbejdet med at skabe en rolig, likeable og letgenkendelig form, som matcher bygningens arkitektoniske udtryk.

Ordet er opdelt, så AAR fremhæves med kapitæler. På den måde får ordet hus også opmærksomhed, så vi tydeligt kan adskille byen og bygningen.

Endelig er forkortelsen AAR den internationale lufthavnskode for Aarhus. Med denne stavemåde i logoformen kan AARhus staves på samme måde i omløbende tekst. Derved skabes der synergi og genkendelighed mellem logoet og bygningens navn.

Webadressen www.aarhusiaarhus.dk er lige så indlysende og enkel som logoet og navnet.

Nogle af logoets elementer og former er hentet fra Aarhus' byvåben, som Creative ZOO redesignede for ca. syv år siden.



”Når man tegner og bygger et så stort og visionært projekt som AARhus, er det vigtigt at tilføre designværdi, så bygningen fra starten opleves som et værdifuldt og attraktivt brand.

I denne proces har Creative ZOO kastet det ekstra ’tryllestøv’ på projektet, som er med til at sikre, at købere og lejere oplever bygningen som en mærkevare.”


Rune Kilden, Byudvikler