Djurslands Bank
Indsigt og strategi


Se mere

Facelift og fornyelse - de to hovedtemaer i arbejdet med at udvikle en ny brandmanual til Djurslands Bank. Formålet var at bygge et brandhierarki med et masterbrand i toppen og bankens fire subbrands nedenunder.

Djurslands Bank blev grundlagt i 1965, og har i dag 14 filialer i Østjylland. Banken har fire primære kundegrupper; Privatkunder, Erhvervskunder, Private Banking-kunder og UngBank-kunder. Selvom de alle hører under samme bank, er det nødvendigt at give alle kundegrupper individuel behandling. Hos Djurslands Bank sætter man en ære i at behandle disse fire kundegrupper så individuelt som muligt.

Morten Søholm er partner og tekstforfatter hos Creative ZOO. Morten Søholm
Concept & Strategy
Founding Partner

+45 60 663 060
morten@czoo.dk

Fra geografisk nærhed til mentalt tæt på

Creative ZOO og Djurslands Bank indledte samarbejdet med en strategisk workshop, som dannede de optimale forudsætninger for at udvikle bankens nye grundfortælling og visuelle identitet. Alt dette blev efterfølgende sammenfattet i en brandmanual, som sikrer en ensretning af bankens fremtidige kommunikative og designmæssige kurs. På workshoppen klarlagde vi bankens brandambitioner, herunder deres personlighed, salgsargumenter, fordele samt værdier. Det efterlod os med mange interessante findings. Alt dette førte til en anbefaling af, at de skulle genopfinde sig selv og bevæge sig væk fra lokalbanks-retorikken og i stedet fokusere på at være en ”tæt-på-bank”- i både bogstavelig og overført forstand.

Lever i mødet

Djurslands Banks genopfundne position passer til fortællingen om det, de rent faktisk er: En bank i øjenhøjde, der lever i mødet med mennesker – uanset om det er studerende, fodboldspillere, mødre, virksomhedsejere, frivillige, hønseavlere eller pensionister. Det er dén selvforståelse, medarbejderne og kunderne skal bære.


Først strategi så eksekvering

Banken fik bl.a. en visuel opstramning af sit bomærke, så det nu står skarpt på alle formater og kommunikerer den stabilitet og sikkerhed, Djurslands Bank står for. Ligesom den nye skrifttype, billedstil og de grafiske elementer samt gentænkningen af brandfarverne er med til at understøtte den visuelle identitet og differentiere de forskellige kundegrupper.

Den strategiske afklaring resulterede i fem nye grundfortællinger: Én overordnet for banken og én for hver af de fire primære kundegrupper. Disse tekster er med til at definere deres rolle overfor de forskellige segmenter, og de er med til at påvirke bankens ”tone of voice”.

Den indsigt, Creative ZOO erhvervede sig under workshop, møder og samtaler, blev omsat til en strategi, der, sammen med brandmanualen, sørger for at navigere banken fra det taktiske til det operationelle niveau.


Creative ZOOs arbejde med Djurslands Bank resulterede i en designmanual, som sætter retningen for bankens fremtidige kommunikation med deres kunder. Creative ZOOs arbejde med Djurslands Bank resulterede i en designmanual, som sætter retningen for bankens fremtidige kommunikation med deres kunder.

Work in progress

Selvom de vigtigste hjørnesten i bankens brandunivers nu er på plads, er der stadig brug for eksekvering på mange konkrete kanaler og elementer fra merchandise og gaver til årsregnskab og annoncer. Hos Creative ZOO glæder vi os meget til at deltage i denne løbende udviklingsproces sammen med teamet fra Djurslands Bank.

Holdet bag

Jesper Vorre er Creative ZOOs Chief Designer.
Jesper Vorre
Chief Designer
+45 52 100 504
jv@czoo.dk
Martin Klein er designer hos Creative ZOO
Martin Klein
Designer
Martin Rask Pedersen er contentchef hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen
Head of content 
+45 52 100 503
mrp@czoo.dk
Morten Søholm er partner og tekstforfatter hos Creative ZOO.
Morten Søholm
Concept & Strategy
Founding Partner

+45 60 663 060
morten@czoo.dk
Rene Sørensen er mediegrafikertalent hos Creative ZOO.
Rene Sørensen
Disruption Designer
+45 30 493 775
rene@czoo.dk
Signe Schmidt er projektleder hos Creative ZOO.
Signe Schmidt
Project Manager
+45 61 77 02 32



Se flere cases, hvor Creative ZOO har arbejdet med indsigt og strategi:

Creative ZOO har ageret sparringspartner for TRANSLYFT og været med gennem hele strategiprocessen og styret de forskellige faser.

Translyft

Tivoli Friheden har i samarbejde med Creative ZOO udarbejdet analyse og indsigt.

Tivoli Friheden

Creative ZOO har udarbejdet en kampagne for UngiAarhus. Billederne er autentiske og af unge i Aarhus Kommune.

UngiAarhus

Har du brug for en strategisk funderet brandmanual baseret på indsigt? Kontakt os, så tager vi en uformel snak om, hvordan vi kan få din kommunikation ud og leve. 

Morten Søholm er partner og tekstforfatter hos Creative ZOO.
Morten Søholm
Concept & Strategy
Founding Partner

+45 60 663 060
morten@czoo.dk