czoo

UngiAarhus
Kampagne


Creative ZOO har udarbejdet et kampagneunivers for UngiAarhus. Creative ZOO har udarbejdet et kampagneunivers for UngiAarhus.
Se mere

Creative ZOO har udviklet og eksekveret en kampagne for UngiAarhus, hvor der sættes fokus på at få de unge til at opdage og udnytte det, UngiAarhus tilbyder.

Kunde
UngiAarhus
Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO. Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Billederne til kampagnen er af unge i Aarhus for på den måde at være realistiske og afspejle virkligheden. Billederne til kampagnen er af unge i Aarhus for på den måde at være realistiske og afspejle virkligheden.

opgave

UngDag-kampagne

Samarbejdet byggede videre, hvor Creative ZOO slap sidste kampagne: ”Klar til Klub” – denne gang med fokus på, at de unge fra 7. klasse til og med 17 år skulle lære UngiAarhus at kende. Kampagnen kulminerede i den såkaldte ”UngDag”, hvor alle de unge havde mulighed for at snuse til ungdomsklubberne og -skolerne i Aarhus.

Unge i Aarhus Kommune kunne møde UngDag-kampagnen i det offentlige rum på abribus. Unge i Aarhus Kommune kunne møde UngDag-kampagnen i det offentlige rum på abribus.

løsning

Kikkerten rettet mod de unge

Kampagnens fokusområde har været at opnå omfattende indsigt i målgruppen. Derfor dykkede Creative ZOO fra start ned i de unges verden. Kendskabet til målgruppen er blevet til på baggrund af en længere proces med fokusgruppeinterviews med unge, forældre samt medarbejdere fra UngiAarhus. De har været med til at sikre den rette vinkel på kampagnen ved at gøre os opmærksom på især ét punkt:

Unge er iagttagende flokdyr! Venner er altafgørende; både de fysiske og virtuelle. Og det kan både handle om sociale medier og sårbarheden forbundet med at være ung. Derfor er den første grundsten i kampagnen dualisme, hvilket fx ses i farvevalget; kampagnen er holdt i to farver, der afspejler ungdomsskolen og -klubben.

Én kampagne - mange facetter

”Den en side af kampagnen viser den mangfoldighed, der er i UngiAarhus. Den anden eksponerer fællesskabet. Og så fanger kampagnen, hvordan det er at prøve tingene for første gang: Første kæreste, første optræden, første dag i klub osv.”

Fortæller Toke Agerschou, Områdechef - Fritids- og Ungdomsskoleområdet.


resultat

Visuel autencitet og levende plakater

Billederne til kampagnen er af unge i Aarhus for på den måde at være realistisk og afspejle eksempler fra virkeligheden. Billederne har fået et farverigt filter over sig, som var det de unge selv, der havde produceret indholdet. Det har gjort udtrykket mere jordnært og portrætterende - netop for at være i øjenhøjde og kontakt med de unge i kommunen og vise deres ungeliv.

Der er også udviklet små korte kampagnefilm, som kører på de sociale medier hen over kampagneperioden. Tanken bag de små film er, at de skal fungere som en levende plakat. Det vil også være muligt for de unge at klikke sig videre ind på erduklar.dk.

Ingen kampagne uden tests

En stor del af projektet har været at teste materialet på målgruppen. Responsen har været utrolig positiv. De unge har følt, at kampagnen afspejler deres verden. Indsigten fra vores fokusgruppeinterviews gav os ligeledes relevant information om forældrenes syn på, hvad de finder vigtigt for de unge: Forældrene vil gerne have mulighed for at have medindflydelse og -bestemmelse, og det er et behov, UngiAarhus tager seriøst.


Til kampagnen er der designet muleposer samt t-shirts med forskelligt tryk på. Til UngDag har Creative ZOO designet et armbånd til de unge. Til kampagnen er der designet muleposer samt t-shirts med forskelligt tryk på. Til UngDag har Creative ZOO designet et armbånd til de unge.

I øjenhøjde med de unge

Creative ZOO har arbejdet med at skabe et følelsesmæssigt kampagneunivers, som også vækker følelser hos alle andre, samt at tilpasse sig de unges vaner og sprog på deres ”hjemmebane".

”Vi trapper løbende op for indsatserne i kampagneperioden. Vi starter i det brede, ude i byrummet, og kommunikerer gradvis mere og mere konkret i forhold til UngDag. Vi inddrager medarbejderne, der hvor de unge er. De deler armbånd ud til UngDag, og på den måde bliver medarbejderne en del af kampagnen. Samtidigt med at de unge får face to face invitation til UngDag.”

Fortæller Marie Bysted-Sandberg, Managing Partner ved Creative ZOO, om eksekveringen af kampagnen.


Der desuden udviklet en konkurrence og forskellige relevante hashtags for at få ungdomsklubberne til at interagere med de unge på deres hjemmebane. Se fx kunstværkerne og oplev stemningen fra UngDag på Instagram under #UngDyst18.


Holdet bag

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Martin Klein er senior designer hos Creative ZOO
Martin Klein

Senior Designer
+45 60 77 09 61
mk@czoo.dk

Mille Bækkel Madsen er Senior Media Advisor hos Creative ZOO.
Mille Bækkel Madsen

Senior Advisor
Concept & editorial strategy

+45 31 20 27 12
mm@czoo.dk

Lignende projekter

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Kontakt os, hvis du har brug for en kampagne eller et koncept, som kan skille jer ud fra mængden. Så tager vi en uformel snak om, hvad vi kan gøre for dig.