czoo

Anerkend, dyrk og udnyt tvivlen: Kommuniker effektivt til unge


Anerkend, dyrk og udnyt tvivlen: Kommuniker effektivt til unge og aktiver jeres egen tvivl Anerkend, dyrk og udnyt tvivlen: Kommuniker effektivt til unge og aktiver jeres egen tvivl
Se næste artikelSe mere

De unge er i tvivl om uddannelses- og livsvalg. Uddannelsesinstitutioner er i tvivl om budskabs-, medie-, kanal- og så videre-valg. Vi elsker tvivlen. Og vi har et værktøj, der kan hjælpe jer med at gøre den til en styrke

Vi forstår godt, hvis du er i tvivl. De fleste er i tvivl. Ung som gammel. Studievælger såvel som uddannelsesinstitution.


Men tvivl er ikke dårlig. Tværtimod. Spørger du os, er tvivl en god ting. Derfor håber vi, at I vil blive ved med at anerkende de unges tvivl. Og at I sammen med os vil blive ved med at dyrke jeres egen tvivl og være nysgerrige. For det er et krav for kommunikation i dag. Læs videre for at få to råd – og et værktøj


Råd nr. 1: Jeres tvivl. Brug den

Mange uddannelsesinstitutioner er i tvivl om, hvordan de skal kommunikere til, tiltrække og fastholde de unge mennesker. Hvad skal der siges - hvorfor, hvor og hvordan?


Tvivlen skal guide jer frem. For tingene går så hurtigt i dag, at der er brug for en undersøgende og nysgerrig indstilling – i stedet for en skråsikker overbevisning om at have fundet de vise sten en gang for alle. Der er brug for forståelse og kontinuerlig indsigt – både i jer selv som uddannelsessted, i jeres målgruppe og i kommunikationsverdenens medier og midler.


Råd nr. 2: De unges tvivl. Anerkend den

Nutidens unge er i tvivl som aldrig før. Hvad skal de studere og arbejde med, hvem vil de være, og hvad skal der i det hele taget ske med vores planet, samfund og fremtid?


Det kan hurtigt virke til, at den unge målgruppe blot er kritiske, flygtige og selektive … Men der er meget mere under overfladen. Så hvordan engagerer vi dem? Én ting er sikkert. Nutidens unge spotter drønhurtigt alt, der virker opstillet, falsk eller hyklerisk. Derfor skal kommunikationen være troværdig, gennemskuelig og målrettet. Den skal tale direkte ind i deres ’drivere’. Uden bullshit. Ellers er de videre. Og nå ja: har et kreativt twist, der skiller sig ud. No bullshit betyder ikke no fun eller no creativity.


Værktøj: ’Hvorfor’ og ’hvordan’ og ikke kun ’hvad’ og ’hvor’

Alle kan kommunikere. Og netop derfor – fordi vi lever i en verden med kommunikativ overload – er det afgørende med en kommunikation, der har en klar sammenhæng på tværs af medier, kanaler og kommunikative produkter, som holder det oprindelige formål for øje gennem hele processen og er forankret i den rette indsigt.


Eller med andre ord. At mange unge er på Instagram, betyder ikke automatisk, at det er der, I skal ramme dem. Og at mange unge ser videoer på YouTube betyder ikke automatisk, at I skal lave en video. Det handler jo om formålet.


I kommunikation er udgangspunktet nogle gange et helt andet, end hvor man i sidste ende havner. Derfor kræver det, at I har villigheden til at være undersøgende og eksperimenterende, så I opnår den ønskede effekt hos målgruppen.


Hos Creative ZOO arbejder vi med denne model



Og vi har omsat den til en enkel spørgsmål/svar-skabelon , som I kan downloade og bruge i jeres kommunikationsplanlægning. Spørgsmålene i modellen skal hjælpe jer til at nå målet og starte det rigtige sted.


Læs mere om, hvad vi kan inden for eksempelvis video, billeder og grafik & design. 

Andre har også læst...
Morten Søholm er partner og tekstforfatter hos Creative ZOO.
Morten Søholm
Concept & Strategy
Founding Partner

+45 60 663 060
morten@czoo.dk

Kontakt Morten, hvis du vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at udvikle dit brand.