czoo

Podcast med passion


Bliv klogere på, hvordan du starter dit eget podcast-eventyr. Bliv klogere på, hvordan du starter dit eget podcast-eventyr.
Se næste artikelSe mere
Podcast er både nyt og gammelt. Men hvordan gør du? Hvad er godt at starte med? Få svarene her.
Blog

Her får du 7 gode råd til at komme i gang med podcast - krydret med solide indspark fra vores helt egen podcastudvikler, Rene Sørensen. 

1. Find din passion

Når du skal finde afsættet for din podcast, skal du tale ud fra dine egne interesseområder. Her er det dig, der indtager scenen og bestemmer, hvad der skal fortælles og ikke fortælles. Om du vil lave et podcast, der afgrænser sig til det danske kvindelandshold, eller om du vil åbne op for sport i Danmark generelt, er helt op til dig. Det vigtigste er, at dit hjerte banker for det område, som du vil snakke om. Så hvis du oplever, at du ikke kan undlade at snakke om specialøl i selskab med andre, så kan det være, at det er dit kald.

2. Find din stil

Når du har fundet din passion, skal du afgøre, om du vil køre dit eget podcast, eller om den skal deles med en medvært eller en ekspert. Hvis du ønsker at spille bold med én i din podcast og få flere sider frem i lyset, kan du finde en interessant person i dit netværk, der er tiltrukket af samme emne som dig. Du kan også invitere forskellige eksperter ind ad døren, til et interview om deres arbejde og deres historie på godt og ondt. Et interviewpodcast kan udformes på flere måder, men hvis du vægter nærvær og autencitet højt, så bør du følge Renés råd: 

”Et approach er ikke have prædefinerede spørgsmål og ikke lave for meget research på de personer, som du inviterer ind i dit studie. Vi mødte i stedet vores gæster med en åben nysgerrighed og stillede spørgsmål, som kom fra hoften. Dette gav vores podcast en meget autentisk følelse, og gav lytterne mulighed for at lære gæsterne at kende - sammen med os.”
René Sørensen, podcastudvikler, Creative ZOO. 

Hvis du ønsker at komme hurtigt fra start, er solo-podcast eller at have en medvært det bedste valg, da det kan tage sin tid at finde de rigtige eksperter til din podcast.

3. Skuf ikke dine lyttere

Forestil dig, at du sidder foran skærmen en mandag aften og venter på, at det nye afsnit af din yndlingsserie skal dukke op på skærmen, men af én eller anden grund er det aflyst. Det må aldrig ske, at du skuffer dine lyttere. Derfor skal du altid være flere skridt foran og konsistent i dine udgivelser af podcast. Det betyder, at du skal vide helt konkret, hvor mange podcast du vil udgive om måneden, hvilken dag du vil udgive dit podcast, og hvornår dit podcast skal udsendes på dagen. Din podcast plan vil sikre, at dine lyttere engagerer sig og bliver trofaste overfor dine udgivelser.

”Et vigtigt element for at have en succesfuld podcast er at være konsistent, dvs. at ens podcast holder nogenlunde samme format og at den udkommer konsistent. Hvis du har lovet dine lyttere, at din podcast bliver udgivet hver mandag, så er det vigtigt at udgive den hver mandag. Sørg derfor altid for at have en buffer på 2 - 3 færdiglavede podcasts, så du kan udgive din podcast til tiden, selvom du ikke har kunne lave én den pågældende uge.”
- René Sørensen, podcastudvikler, Creative Zoo

4. Sæt fokus på teknikken

Mikrofon er en af de få ting, som du skal investere i, når du vælger at lave podcast. Du kan ikke nøjes med at bruge din telefon eller computer. Din lydkvalitet er nemlig afgørende for, om dine lyttere til- eller fravælger dig, når de lytter til din podcast. Relevante mærker kunne være Røde Podcaster eller Zoom H6.

Når du skal i gang med at redigere dine optagelser, kan du bruge Audacity. Med Audacity får du et program, der er gratis og enkelt, som vil være det rette match, hvis du skal i gang med dit første podcast. Audacity er også velegnet til dig, som har en mikrofon uden optager.

Download Audacity her

5. Bliv set for at blive hørt

Det er med podcast, som det er med blogindlæg. Førstehåndsindtrykket betyder alt. Hvis din overskrift ikke fanger din målgrupper, læser de ikke videre. Hvis dit podcast ikke har et farverigt eller et tiltalende ikon, får dine lyttere ikke hørt dit budskab.

”Det er selvfølgelig indholdet af ens podcast, der er det vigtigste, men indpakningen er også vigtig. Når nye lyttere bladrer igennem det store udvalg af podcast på Itunes eller Sticher er dit “coverart”(ikon.red), det første de ser, og det er ofte coverarten, der bestemmer om folk vælger at lytte til ens podcast eller ej.”
- René Sørensen, podcastudvikler, Creative Zoo

Du kan nærstudere følgende coverarter på Itunes for at få lidt inspiration til dit ikon eller coverart: 99 % Invisible, This American Life og Adventures in Design.

Så hvis du ønsker at skabe både opmærksomhed og genkendelighed blandt dine lyttere kan du satse på den visuelle identitet. Hvis du ønsker at skabe genkendelighed på en anden måde, kan du finde din egen personlige jingle, musik, eller bruge en speaker til at præsentere din podcast. 

6. Brug den rigtige host

Du skal have en host, når du udgiver din podcast. Hosting på SoundCloud, er det oplagte valg, da den er direkte integreret med iTunes og Sticher. Det betyder, at når din podcast er lagt op på SoundCloud, så bliver den automatisk lagt op på iTunes og Sticher. Du kan nøjes med at bruge gratis versionen af SoundCloud, men hvis du ønsker at finde ud af, hvem dine lyttere er, hvor de kommer fra og andre nyttige statistikker, så bør du gøre dig selv den tjeneste og betale for pro versionen.

7. Spred dit budskab

Dine lyttere skal vide, at du er her. Her kan sociale medier være din højre hånd, og er særdeles vigtig for dig, der har et mindre budget. Hvis du ønsker at blive eksponeret for et større publikum, kan annoncering via sociale medier og Google Adwords samt en søgeoptimeret hjemmeside hjælpe dig i den rigtige retning.


Få inspiration til dit podcast her

Howsound er et podcast der fortæller, hvordan du styrker dine podcast, når det kommer til arbejdsområde, lyd, fortællinger og etik.

The Audacity to Podcast er udviklet af Daniel J. Lewis, som er en award-vindende podcaster. Daniels formål er at inspirere sine lyttere til at lancere deres egne podcast og optimere disse undervejs.

Andre har også læst...
Martin Rask Pedersen er Senior Copywriter, Creative Lead og partner hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen

Senior Copywriter,
Creative Lead, Partner
+45 52 100 503
mrp@czoo.dk

Er du blevet hooked på podcast? Kontakt Martin, så tager vi en uformel snak om, hvad vi kan gøre for dig.