Reklame vs. branding


Markedsførring og branding referer både til den kortsigtede og langsigtede opfattelse af din organisation eller virksomhed. Markedsførring og branding referer både til den kortsigtede og langsigtede opfattelse af din organisation eller virksomhed.
Se næste artikelSe mere
Du siger reklame. Din kollega siger markedsføring. Her hos Creative ZOO taler vi imidlertid mest om branding, og taler vi så egentlig om det samme? Både og.
Blog, Creative ZOO
I vores optik er reklame og markedsføring konkrete aktiviteter, som du kan igangsætte, når du har styr på dit brand. Altså din position i markedet, dit brand-DNA, din strategi, din visuelle identitet, din grundfortælling og alle de andre komponenter, der tilsammen udgør et brand.

Af samme grund kalder vi også hellere os selv for et brandudviklingsbureau end et reklamebureau. Men vi forstår godt, hvorfor det kan være svært at se forskel, hvis man ikke er en del af branchen.

Kortsigtet vs. langsigtet

Én forskel på branding og reklame/markedsføring er, at branding er fundamentet, mens reklame og markedsførring er de understøttende aktiviteter. En anden vigtig forskel er tidsperspektivet og forventningerne til Return On Investment (ROI). Branding skal altid ses som den langsigtede investering i at skabe og opretholde pladsen i markedet. Populært sagt er det din branding, der gør dig 'værd at elske'. Mens markedsføring og reklame er mere kampagneorienterede og salgsfremmende aktiviteter, der gerne skal give umiddelbar effekt på bundlinjen.

De digitale annonceformer med effektmålinger og sporing har betydet, at mange virksomheder flytter en større del af deres marketingbudget over på kortsigtede og målbare digitale kanaler. Nu tror du måske, at Creative ZOO er imod annoncering på Google, Facebook, LinkedIn o.l. Men det er IKKE tilfældet. Problemet er blot, at hvis man ikke også investerer i at opbygge og vedligeholde sit brand, er det lidt som at forsøge at hæve renter uden at sætte penge i banken.

Du kan læse mere om det store engelske effektstudie fra Thinkbox, som påviser en sammenhæng mellem faldende branding-budgetter og en generel aftagende effekt af reklame.

”Your brand is what other people say about you when you’re not in the room.”
Jeff Bezos, Amazon 

Læs mere om, hvorfor branding omfatter "alt", du gør,  her.
Andre har også læst...
Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at udvikle dit brand? Så kontakt Morten.
Morten Søholm er partner og tekstforfatter hos Creative ZOO.
Morten Søholm
Concept & Strategy
Founding Partner

+45 60 663 060
morten@czoo.dk