czoo

9 trends


Vi har taget et kig i spåkuglen og forudset de 9 trends, du ikke kan undgå at mærke i fremtiden inden for forbrugeradfærd, kommunikation og teknologi. Vi har taget et kig i spåkuglen og forudset de 9 trends, du ikke kan undgå at mærke i fremtiden inden for forbrugeradfærd, kommunikation og teknologi.
Se næste artikelSe mere

Vi løfter sløret for ni trends inden for forbrugeradfærd, medier, teknologi og kommunikation, der slår igennem i den nærmeste fremtid.

Blog

Til Internet Week Denmark 2017 nørdede vi trends inden for forbrugeradfærd, medier, teknologi og kommunikation.

Herunder præsenterer vi 9 trends, som du ikke kan andet end at møde i den nærmeste fremtid. Vi kommer selvfølgelig også med idéer til, hvordan du hopper med på bølgen og får det implementeret.

1. Oplev oplevelsen

Den første og mest gennemgående trend bliver oplevelser. Brands skal tænke oplevelse hele vejen rundt om forbrugerrejsen. Forbrugeren forventer mere end traditionel markedsføring som f.eks. tv reklamer. Forbrugeren vil engageres og opleve. Men det er lettere sagt end gjort.

De næste otte trends kan være med til at skabe den vigtige oplevelse. 

2. Giv forbrugeren en tur i dit brand

Vi husker følelser meget bedre, end vi husker ord og handlinger. Derfor vil forbrugeren også leve og ånde brandet. Det er ikke nok bare at læse om det. Der tilfører storytelling en ny dimension, hvor brandet giver forbrugeren mulighed for at afprøve brandet. Den unikke oplevelse, hvor brandets DNA og værdier er i højsædet.

Det behøver ikke at kræve det store set up – du kan tilbyde dine forbrugere en prøveperiode. Men du kan også gå all in som bilmærket Jaguar, der gav udvalgte en tur i en Jaguar.

3. Det teknologiske hjerte banker

En gang var vi bange for at lade teknologien hjælpe os i vores hverdag. Den tid er ovre. Forbrugeren har fået endnu mere travlt og er derfor mere åben overfor teknologi, der kan hjælpe os i vores hverdag.

Tænk over, hvordan du med teknologi kan hjælpe din forbruger i en hurtig hverdag. En god inspiration er en ny app, der gennem vejrtrækningsøvelser forebygger stress. En app, der benytter gamification. 

4. Fri til din forbruger

Forbrugeren er villig til at gå den lange vej op ad kirkegulvet med dit brand, sige ja, og så stå ved din side i medgang og modgang. For at ægteskabet skal lykkes, skal dine historier være autentiske. Er du modig nok til det?

Tænk over, dit brand er der for din forbruger i modgang. Du skal som brand ikke være bange for at lukke op – også når det går dårligt. Det gjorde fx forretningskæden IKEA, da de skildrede, hvordan det er at være skilsmissebarn.

5. Tænk direkte

Live-videoen er kommet for at blive. Det giver troværdighed og nerve. Facebooks målinger siger, at live indhold giver 10 gange mere engagement fra dine forbrugere. Så hvis du ikke allerede er begyndt at tænke "live" ind i din kommunikation, så er det bare med at komme i gang.

Du kan både sende live på Facebook og Instagram. Det er let at gå til, så kast dig ud i det, og prøv dig frem. Du kan også tage "live" til det næste niveau og f.eks. sende live interne nyheder til jeres medarbejdere, som Jyske Bank gør.

6. Købelegen bliver virtuel

Virtual Reality og Augmented Reality er blevet langt mere tilgængelig for den almindelige forbruger. Det er lige her, dit brand kan møde forbrugeren i et virtuelt spilleunivers. Her gemmer sig en gylden mulighed for dit brand – det gør det muligt at få forbrugeren til at foretage et køb lige der, hvor forbrugeren møder dit brand for første gang.

Du kan f.eks. gøre købelegen virtuel. Har du en online tøjshop, hvorfor så ikke give forbrugeren mulighed for at prøve tøjet virtuelt inden de foretager et køb. Prøv det her.

7. Forbrugeren har slået lytte-lapperne ud

I 2016 lyttede 950.000 danskere månedligt til podcast. Podcasts tilbyder forbrugeren nærvær og fordybelse i en foranderlig verden, hvor nyhederne løber stærkt. På den måde bliver dit brand ikke bare top of mind, men top of heart i en hverdag, der er tæppebombet med reklamer. Podcasts giver forbrugeren mulighed for at trække stikket og nørde løs.

Har du nok på hjerte, så er en podcast vejen frem. Det kræver ikke det store set up. Ellers kan du sponsorere en podcast. Her er det vigtigt at finde en podcast, hvis tema lægger sig op af dit brand, så der er et klart link mellem dit brand og podcasten.

8. Smid masken

Lad dine forbrugere komme med bag kulisserne. Vi vil se mere end dit brand – vi vil se menneskerne, der gemmer sig bag brandet.

Det kan du både gøre ved at lade medarbejdere have takeovers på din Instagram, så dine forbrugere kommer helt tæt på gennem virkelige mennesker. Du kan også lave videoer, der går tæt på menneskerne bag, som f.eks. Arla har gjort med deres ”Ejet af landmændene”-kampagne.

9. Elsker du dit brand nok til at sætte det fri?

Den sidste trend kræver mod at hoppe med på. Du skal turde lukke dine forbrugere ind i dit brand og involvere dem. Stol på dine forbrugere, lyt til deres kreativitet og brug det i udviklingen af dit brand. Det skaber loyalitet.

Skal du være med på den her trend, skal du tage skridtet videre fra traditionel indsigtsarbejde – det er ikke nok med fokusgrupper. Du skal bruge din forbrugers holdning til at udvikle dit brand - også selvom det ikke er det, du havde forestillet dig.

Andre har også læst...
Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Vil du høre mere om, hvad Creative ZOO kan gøre for dig, så kontakt Morten.