Aalborg Universitet
Kampagne


Se mere

Aalborg Universitet ville gerne have flere ansøgere til uddannelsen i Innovation og Digitalisering. Creative ZOOs løsning var en helstøbt kampagne, der så på hele den studerendes rejse og udfordrede praksis

Bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering på Aalborg Universitet kombinerer viden om samfundet, en digital værktøjskasse og evnen til at tænke innovativt. Det er en unik uddannelse, der ruster studerende til at udvikle løsninger på de udfordringer, som møder os i fremtiden.


Men når unge i Danmark skal vælge videregående uddannelse, har de mere end 800 uddannelser at vælge mellem (hvis de holder sig inden for landets grænser). Så selvom en uddannelse er både spændende og yderst relevant, kan det være en udfordring at skabe opmærksomhed omkring den og tiltrække ansøgere.

Kunde
Aalborg Universitet
Ydelser
  • Film
  • Konceptudvikling og kampagne


Marie Bysted-Sandberg er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO. Marie Bysted-Sandberg
Communication & Strategy
Managing Partner

+45 52 100 505
mbs@czoo.dk
Biografreklame for Aalborg Universitet Biografreklame for Aalborg Universitet

opgave
Flere ansøgere til uddannelsen

Uddannelsen Bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering er en relativ ny uddannelse. Derfor ville universitet gerne skabe øget opmærksomhed og tiltrække flere ansøgere til studiestart i september 2019.

Løsning

En helstøbt og kreativ kampagne med fokus på ”hvorfor”

I et tæt samarbejde med Aalborg Universitet blev der udviklet en kampagne, som omfattede hele rejsen for den potentielle studerende; fra opmærksomhed på sociale medier til information på eksempelvis uddannelsens hjemmeside og ved Åbent Hus. Kampagnen omfattede video, brochure, roll-ups, PowerPoint og tekst og grafiske elementer til hjemmesiden – samt planlægning og eksekvering af kampagnen på medier som Facebook, Instagram, YouTube og Reddit.


Videoen blev udgangspunktet, og der blev lavet forskellige kreative greb, som udfordrede praksis:

  • I stedet for at tale om uddannelsen var fokus på den forskel, man kan gøre i verden. Der blev altså kommunikeret ”hvorfor” - og ikke ”hvad”.
  • Der blev brugt en animationsfilm til at kommunikere følelser, hvor animationsfilm normalt – inden for kommunikation – bruges til at formidle fakta.
  • Der blev brugt en ung speaker til en tung og relativt seriøs speak.
  • Med godt et minuts spilletid var filmen længere end det generelt anbefales til fx Facebook. De interesserede er villige til at investere tid, hvis videoen er interessant nok.

Resultat

Øget opmærksomhed – og flere studerende?

Videoen havde god gennemslagskraft på de sociale medier, hvor det blev bekræftet, at folk var klar til at se ét minuts video. Ved ansøgningsfristen til kvote 2, 15. marts 2019, havde uddannelsen fået det samme antal førsteprioritetsansøgninger som året før – men tre gange så mange ansøgninger med andre prioriteter – og kampagnen fortsætter frem mod kvote 1-ansøgningsfristen 5. juli.

Holdet bag

Marie Bysted-Sandberg er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted-Sandberg
Communication & Strategy
Managing Partner

+45 52 100 505
mbs@czoo.dk
Martin Rask Pedersen er Head of Content hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen
Head of Content 
+45 52 100 503
mrp@czoo.dk
Rene Sørensen er Disruption Designer hos Creative ZOO.
Rene Sørensen
Disruption Designer
+45 30 493 775
rene@czoo.dk
Signe Schmidt er projektleder hos Creative ZOO.
Signe Schmidt
Project Manager
+45 61 77 02 32



Lignende projekter

Creative ZOO har udarbejdet en kampagne for UngiAarhus. Billederne er autentiske og af unge i Aarhus Kommune.

UngiAarhus

Creative ZOO har udviklet et strategisk kampagneunivers omkring AURA Energi og deres pay-off 'Ganske enkelt'.

AURA Energi

eReolens konceptfotos forestiller almindelige mennesker i hverdagssituationer

eReolen

Marie Bysted-Sandberg er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted-Sandberg
Communication & Strategy
Managing Partner

+45 52 100 505
mbs@czoo.dk

Vil du høre mere om tankerne bag kampagnen for Aalborg Universitet, eller står du selv overfor at skulle lave en kampagne, der sætter aftryk? Så kontakt Marie