czoo

Aalborg Universitet
Kampagne


Se mere

Aalborg Universitet ville gerne have flere ansøgere til uddannelsen i Innovation og Digitalisering. Creative ZOOs løsning var en helstøbt kampagne, der så på hele den studerendes rejse og udfordrede praksis

Bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering på Aalborg Universitet kombinerer viden om samfundet, en digital værktøjskasse og evnen til at tænke innovativt. Det er en unik uddannelse, der ruster studerende til at udvikle løsninger på de udfordringer, som møder os i fremtiden.


Men når unge i Danmark skal vælge videregående uddannelse, har de mere end 800 uddannelser at vælge mellem (hvis de holder sig inden for landets grænser). Så selvom en uddannelse er både spændende og yderst relevant, kan det være en udfordring at skabe opmærksomhed omkring den og tiltrække ansøgere.

Kunde
Aalborg Universitet
Ydelser


Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO. Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Biografreklame for Aalborg Universitet Biografreklame for Aalborg Universitet

opgave

Flere ansøgere til uddannelsen

Uddannelsen Bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering er en relativ ny uddannelse. Derfor ville universitet gerne skabe øget opmærksomhed og tiltrække flere ansøgere til studiestart i september 2019.

Løsning

En helstøbt og kreativ kampagne med fokus på ”hvorfor”

I et tæt samarbejde med Aalborg Universitet blev der udviklet en kampagne, som omfattede hele rejsen for den potentielle studerende; fra opmærksomhed på sociale medier til information på eksempelvis uddannelsens hjemmeside og ved Åbent Hus. Kampagnen omfattede video, brochure, roll-ups, PowerPoint og tekst og grafiske elementer til hjemmesiden – samt planlægning og eksekvering af kampagnen på medier som Facebook, Instagram, YouTube og Reddit.


Videoen blev udgangspunktet, og der blev lavet forskellige kreative greb, som udfordrede praksis:

  • I stedet for at tale om uddannelsen var fokus på den forskel, man kan gøre i verden. Der blev altså kommunikeret ”hvorfor” - og ikke ”hvad”.
  • Der blev brugt en animationsfilm til at kommunikere følelser, hvor animationsfilm normalt – inden for kommunikation – bruges til at formidle fakta.
  • Der blev brugt en ung speaker til en tung og relativt seriøs speak.
  • Med godt et minuts spilletid var filmen længere end det generelt anbefales til fx Facebook. De interesserede er villige til at investere tid, hvis videoen er interessant nok.

Resultat

Øget opmærksomhed – og flere studerende?

Videoen havde god gennemslagskraft på de sociale medier, hvor det blev bekræftet, at folk var klar til at se ét minuts video. Uddannelsen endte med at få knap 15 % flere førsteprioritetsansøgninger end året før - og 93 % flere ansøgninger med andre prioriteter.

Holdet bag

Jesper Vorre er Creative Director og senior partner i Creative ZOO
Jesper Vorre

Creative Director,
Senior Partner
+45 52 100 504
jv@czoo.dk

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Martin Rask Pedersen er Senior Copywriter, Creative Lead og partner hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen

Senior Copywriter,
Creative Lead, Partner
+45 52 100 503
mrp@czoo.dk

Signe Schmidt er senior projektleder hos Creative ZOO.
Signe Schmidt

Senior Project Manager
+45 61 77 02 32
ss@czoo.dk

Lignende projekter

Creative ZOO har udviklet et strategisk kampagneunivers omkring AURA Energi og deres pay-off 'Ganske enkelt'.

AURA Energi

Fotos fra videoen om Æbeløen, som Creative ZOO har designet til det nye område i Øgaderne i Aarhus C.

Æbeløen

Protac

Nyt filmkoncept for Bytelab - udviklet af Creative ZOO

Bytelab

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Vil du høre mere om tankerne bag kampagnen for Aalborg Universitet, eller står du selv overfor at skulle lave en kampagne, der sætter aftryk? Så kontakt Marie