czoo

4 gode råd: Sådan løfter du magasindesignet til nye højder


Er det tid til at få nyt liv på siderne af magasinet? Er I gået kold i konceptet eller det visuelle udtryk? Fortvivl ikke. Vi har gode råd klar i posen til at revitalisere det gamle, elskede medie Er det tid til at få nyt liv på siderne af magasinet? Er I gået kold i konceptet eller det visuelle udtryk? Fortvivl ikke. Vi har gode råd klar i posen til at revitalisere det gamle, elskede medie
Se næste artikelSe mere

Er det tid til at få nyt liv på siderne af magasinet? Er I gået kold i konceptet eller det visuelle udtryk? Fortvivl ikke. Vi har gode råd klar i posen til at revitalisere det gamle, elskede medie. Kreativ direktør i Creative ZOO, Jesper Vorre, giver her en konkret guide til et kvalitetsløft af det trykte medie.

Blog, Jesper Vorre, Partner & Creative Director

Nogle magasintrends er styret af ren designæstetik; mere luft på siderne, kontraster i billeder, farvevalg og korte rubrikker. Andre bliver skabt af designere, der kan træde et skridt tilbage og reflektere over mediets formål og læserens behov. De er skabt med øje for modtagernes medievaner, interesser og virkelighed. Det er på baggrund af denne type refleksioner, at der skabes forandringer, som har indflydelse på magasinets gennemslagskraft og relevans for modtageren.

Vi er forpligtet til at forstå forudsætningerne for mediets succes. Forandringer inden for magasindesign skal således skabes i tæt samspil mellem designere og redaktører, for uden tillid og samarbejde på tværs, kan der ikke skabes meningsfulde designløsninger til glæde for både udgivere og læsere.

Her kommer mine fire gode råd til redaktioner, der vil tage deres magasin til nye højder i 2023:

1. Samarbejd på tværs af fagligheder

Alt for ofte ser jeg rationelt tænkende redaktioner, som arbejder efter vandfaldsmetoden; en journalist eller redaktør bestemmer sig for en historie, der skal undersøges. Den vanlige fotograf sendes afsted, for at skyde de sædvanlige tre portrætskud. Der interviewes, der skrives, der sendes tekst og billeder til en designer. Artikler bliver sat pænt op, en korrekturlæser kontrollerer for orddelinger og stavefejl – klar til tryk. Eller kortere sagt; det hele kører på rutinen, og der tænkes ikke på tværs af fagligheder.

Råd nummer 1 handler derfor om at skabe en åben og kreativ kultur, hvor der er plads til uventede input og holdninger, som kan udfordre de umiddelbare idéer. Så sørg for at åbne op og inddrag teamet så tidligt som muligt i udviklingen, disponeringen og vinklingen af dit magasin – så kan der opstå nye udtryk og helt nye måder at visualisere en historie.

2. Tænk magasinet som et brand

Det er sundt at tage en tur op i helikopteren og se tingene fra et nyt perspektiv. Så kære udgiver, spørg dig selv, hvilken position dit magasin skal indtage i din læsers hverdag? Hvordan gør du en forskel for læseren? Hvilke behov dækker du? Hvad siger dine læsere om dit magasin, når de taler med kollegaer, venner og familie? Stræb altid efter at lave et magasin, der har både særpræg og relevans. Det handler ikke nødvendigvis om aktualitet og sensationer, men i lige så høj grad om at skabe en emotionel forbindelse til dine læsere. 

Denne emotionelle forbindelse skulle Teknisk Landsforbund eksempelvis skabe med en fagligt bred medlemsskare. Vores samarbejdes omdrejningspunkt var altså at skabe et nyt redaktionelt ståsted og design for magasinet Teknikeren, der favnede flere fagligheders verden. Magasinet er nu en naturlig forlængelse af Teknisk Landsforbunds brand og giver værdi til alle medlemmer.

3. Brug design strategisk

Med et klart billede af, hvor du vil flytte dit magasin hen, er det tid til at bruge design strategisk for at forløse denne position. Her skal alle virkemidlerne i den grafiske værktøjskasse aktiveres for at skille dig ud fra mængden. De tre vigtigste greb er:


Foto

Prøv at udfordre den klassiske spejling af hovedpersonen og flyt fokus over på problematikken og vinklen i historien. Gør dig selv den tjeneste at planlægge det redaktionelle indhold stramt og seriøst, det giver nemlig et større frirum til, at billedsiden er legende og skæv.

Og husk, at dine læsere selv er blevet ”content creators” med deres smartphone i lommen. Det gør, at de er blevet mere kritiske og kan gennemskue redigerede eller manipulerede billeder. De vil have billeder, der ser ægte ud, også selvom de tydeligt er konstruerede.



Illustrationer

Skab kant og kunstnerisk frihed med illustrationer, og husk ikke at overfortolke budskabet, men derimod at tease læseren. Udtrykket skal stå skarpt og tale sammen med overskriften – hvilket ikke betyder at sige det samme. Illustrationer kan gå mere til kanten og have et kunstnerisk udtryk, som man ellers ikke kan opnå med fotos.


Typografi

Der har de seneste år været en tydelig modreaktion på de enkle og runde neo-groteske typografier. Jeg ser en klar tendens mod brug af typografier, der har et mere markant sprog med krop og karakter. I min bog findes der ikke et mere effektivt designgreb end valget af typografi, så brug det bevidst til at forstærke dit budskab.

4. Tænk digitalt først

Trykt og digital formidling skal i dag gå op i en højere enhed, så gør dig selv den tjeneste altid at tænke historien digitalt først. Hvad kan den beriges med i sin digitale variant? Datavisualisering, der præsenter data smukt, overraskende og letforståeligt? Animerede illustrationer, som pirrer nysgerrigheden og forstærker artiklens budskab? I samspil mellem redaktion, designere, illustratorer og fotografer kan der skabes indhold, som udnytter det bedste fra to verdener: det trykte magasin og de digitale kanaler, som giver os et langt større publikum. Netop det har haft et centralt fokus hos Gymnasieskolen, hvor vi har skabt illustrationer, der er tilpasset både det trykte og digitale format. 

Magasinets død er stærkt overvurderet

Her slutteligt vil jeg lige komme med en lille kommentar til magasinets plads i en digital verden: magasinet består, mens tendenser kommer og går. Vi står nu på den anden side af ’print er dødt’-profetien med konklusionen, at print lever i bedste velgående. Vi kan nu fokusere på at skabe fremtiden for magasinet, en fremtid som handler om samspil; mellem print og digitalt, mellem redaktioner og kreative samarbejdspartnere. Vi kan fokusere på at levere indhold på en anderledes måde, fordi vi nu er i stand til at tænke det utænkelige med det design, vi producerer.

Så mit budskab er: Husk at eksperimentere, teste nye ideer og hav det sjovt imens.

Jesper Vorre er Creative Director og senior partner i Creative ZOO
Jesper Vorre

Creative Director,
Senior Partner
+45 52 100 504
jv@czoo.dk

Kontakt Jesper, hvis du vil høre mere om, hvordan man løfter sit magasin gennem skarp strategisk positionering, kreativt design og layout samt solide koncepter og formater.

Job og praktik

Vi tror på, at forskelligheden styrker os. Derfor er vi altid nysgerrige på at høre, hvad du har på hjerte


Creative ZOO består af mange forskellige mennesker - med mange forskellige uddannelser og baggrunde. Du skal ikke have en bestemt profil for at arbejde hos os. Tværtimod opfordrer vi alle interesserede til at søge job eller praktik. 


Vi har stor og god erfaring med praktikanter og elever. Vi kalder dem talenter, og de udvikler os, samtidig med at vi udvikler dem.


Søg job eller praktik

Søg job eller praktik hos Creative ZOO.