czoo

Teknikeren
Redesign af magasin


Forside af Teknisk Landsforbunds fagmagasin Teknikeren Forside af Teknisk Landsforbunds fagmagasin Teknikeren
Se mere

Teknisk Landsforbund har i flere år været en af vores faste, gode samarbejdspartnere. Nu var det tid til en update af den visuelle identitet og de redaktionelle formater i fagbladet, som sætter baren højt for inspiration til medlemmerne. Tid til en ny, stilren og modig tilgang.

Teknisk Landsforbund organiserer cirka 30.000 designere, teknikere og konstruktører - eller med Teknisk Landsforbunds egne ord: Cirka 30.000 kreative specialister.

Det er en medlems- og målgruppe, der stiller høje krav til kvaliteten af forbundets kommunikation, og hos Creative ZOO har vi gennem flere år haft fornøjelsen af at samarbejde med Teknisk Landsforbund om blandt andet fagbladet Teknikeren. 

Nu var det tid til fornyelse. Ikke fordi, at noget brændte på. Men fordi, at nogen brændte for noget.

Kunde
Teknisk Landsforbund
Marie Bysted er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO. Marie Bysted

Senior Advisor, Managing Partner
Communication & strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Vi skabte et magasindesign, der gav plads og overblik over indhold og nyheder. Vi skabte et magasindesign, der gav plads og overblik over indhold og nyheder.

Opgave

Fællesskab på tværs af brancher

Der har altid været et højt ambitionsniveau for kommunikationen til medlemmerne hos Teknisk Landsforbund. I 2022 ønskede redaktionen at forny det visuelle udtryk på fagbladet og samtidig se kritisk på indholdsformaterne.

Et vigtigt mål for udviklingen var at ramme alle medlemmer og synliggøre fællesskabet på tværs af de brancher, som forbundet repræsenterer. Med dybdegående temaer, spændende portrætter, faglig inspiration og plads til hjertesager.

Teknikerens design har fokus på store billeder og skarpe vinkler, som også kan komme til udtryk i rubrikker i eksempelvis profilartiklerne. Teknikerens design har fokus på store billeder og skarpe vinkler, som også kan komme til udtryk i rubrikker i eksempelvis profilartiklerne.
Teknikerens nye design skulle overskueligt kunne fortælle historier fra medlemmerne. Teknikerens nye design skulle overskueligt kunne fortælle historier fra medlemmerne.
Et tættere blik på design og opbygningen af teksten i Teknikeren Et tættere blik på design og opbygningen af teksten i Teknikeren

Løsning

Udvikling af design og nye formater

I tæt samarbejde mellem Creative ZOO og redaktionen hos Teknisk Landsforbund er der udviklet en helt ny visuel identitet. Her har fokus været på forenkling og variation; mere luft i layoutet - med plads til de gode fotografier og samtidig spræl og mylder på de korte formater.

Gennem workshops har vi kvalificeret idéerne og er sammen gået videre i den kreative proces. Fornyelsen har også betydet en oprydning i de redaktionelle formater, hvor nogle af de gamle er droppet, og nye er udviklet. For at få en større fleksibilitet i dagligdagen – og plads til de bedste historier – er der kommet færre faste formater på sideplanen, samtidig med at vi har udviklet en række mulige formater til ’værktøjskassen’, som kan vælges efter behov. Det kommer til at give et mere dynamisk blad fra gang til gang, og det giver langt større frihed til redaktionen.

Design af Teknikeren med plads til unikke sektioner til udgivelsernes temaer Design af Teknikeren med plads til unikke sektioner til udgivelsernes temaer


Resultat

Et energi-boost til medlemmerne

Stramheden i det nye design starter allerede på forsiden, som er blevet skrabet for alt overflødigt for at give plads til det gode billede. Fordi læserne kender udgivelsen og afsenderen og ved, hvad de kan forvente af solid faglig inspiration inde i bladet, behøver vi ikke lokke med et overflødighedshorn men med lækkerhed. Dem, der alligevel ønsker rubrikker og nedslag i nummeret, kan vende bladet og få fire indgange på bagsiden. På den måde fungerer bagsiden som den ’anden forside’. 


Chefredaktøren drømte om, at fornyelsen skulle give medlemmerne et energi-boost, og at Teknikeren ville blive det frikvarter, hvor de bliver opkvalificeret og underholdt på samme tid. Vi tvivler ikke på, at den drøm er blevet virkelighed.

Forsider fra Teknikeren Forsider fra Teknikeren

Holdet bag

Marie Bysted er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Senior Advisor, Managing Partner
Communication & strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Mille Bækkel Madsen er Senior Media Advisor hos Creative ZOO.
Mille Bækkel Madsen

Senior Advisor
Concept & editorial strategy

+45 31 20 27 12
mm@czoo.dk

Charlotte Kousgaard er designer hos Creative ZOO.
Charlotte Kousgaard

Editorial Team Leader 
& Designer
+45 28 25 64 72
ck@czoo.dk

Lisa Maria Bøyesen er Project Coordinator
Lisa Maria Bøyesen

Project Manager
+ 45 27 11 30 17
lmb@czoo.dk

Lignende projekter

Ugeskrift for Læger – Optimeret redaktionel proces

Økologisk Landsforening – Udvikling, sparring og samarbejde

Fagbladet Gymnasieskolen appellerer til læserens nysgerrighed ved at gentænke den grafiske retorik og de visuelle virkemidler.

Fagbladet Gymnasieskolen

Ugeskrift for Læger – Når redesign og faglighed går hånd i hånd

Marie Bysted er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Senior Advisor, Managing Partner
Communication & strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Har du brug for sparring eller udvikling af din organisations medlemskommunikation? Så kontakt Marie for en uformel snak om, hvad Creative ZOO kan gøre for dig.