Skab en virksomhed, der er værd at elske at arbejde for

Arbejdsmarkedet er i konstant forandring. Som HR-medarbejder står du i kernen af virksomheden og skal navigere mellem rekruttering og fastholdelse, det grå guld og de upolerede diamanter. Og så er der også lige jura og employer branding… At tiltrække talenter og fastholde medarbejdere kræver strategisk tænkning og præcision.

Er din virksomhed en medarbejdermagnet?

Employer branding, employee advocacy, brand ambassadors – det er et udpluk af dine arbejdsopgaver, og så skal du også lige nå at lægge et jobopslag på LinkedIn, der kommunikerer jeres værdier og er relevant for målgruppen uden at blive for klichefyldt.

Som HR-ansvarlig har du en central position i virksomheden. Du skal sørge for at tiltrække de bedste medarbejdere, der passer godt ind i jeres kultur. 

Samtidig er det vigtigt at fastholde de eksisterende medarbejdere og kollegaer samt lige have styr på barselsreglerne, for Lotte fra Økonomi skal snart have to piger.

Vi er specialister i at afdække kernen i jeres virksomhed og finde ud af, hvad der betyder mest for jeres medarbejdere – både potentielle og nuværende – og omsætte dette til konkrete indsatser og resultater.

6 ting du skal have styr på for at skaffe og beholde de bedste medarbejdere

Hvis stærke relationer er vigtige for at holde på kunderne, så er det altafgørende for at holde på medarbejdere... og for at få nye. Mennesker identificerer sig gennem deres arbejde. Derfor skal I skabe (og kommunikere) en arbejdsplads, der er værd at identificere sig med. Her er seks ting, der kan hjælpe med netop det.

1Stå for noget

Ansatte skal kunne forene sig med værdierne på deres arbejdsplads. Når man som virksomheden står for noget og handler på specifikke mærkesager, styrker man identifikationen og stoltheden hos nuværende og potentielle medarbejdere.

2Kend jeres kultur

Hvem er I? Hvad kan I tilbyde? Klar forståelse af virksomhedens kultur er afgørende. Det giver intern retning og trivsel, mens det eksternt kan hjælpe med at tiltrække talenter og skaber en stærk brandopfattelse. Dette kan fx opnås gennem en tiltrækkende og gennemgående tone of voice

3Branding er employerbranding

HR rummer både intern kommunikation og meget direkte rekrutteringsrettet kommunikation. Men husk, at når I som virksomhed arbejder med jeres brand og tydeliggør jeres identitet, opnår I ikke kun flere kunder, men også flere jobansøgninger.

4Glem ikke den nye generation… eller den gamle

Gen Zs indtræden på arbejdsmarkedet påvirker den måde man som HR-ansvarlig skal kommunikere og brande sin virksomhed. Samtidig er det dog afgørende at anerkende de ældre generationers erfaringsgrundlag, der også kan bidrage til en virksomheds fremgang og interne kultur.

5Medarbejder”musklen”

Det er vigtigt at man ikke glemmer ens eksisterende medarbejdere og kolleger. De tilfører ikke blot stabilitet og erfaring, men kan også fungere som værdifulde brandambassadører. For at opretholde høj medarbejdertrivsel og fremme en stabil intern kultur, kan man med fordel foretage forskellige undersøgelser og målinger.

6Sæt jeres brand i kontekst af fremtiden

Tænk langsigtet og vær forberedt på at tilpasse jeres brand til fremtidige trends og udfordringer. Fleksibilitet og tilpasningsevne er afgørende for en bæredygtig brandingstrategi.

Her har vi hjulpet HR-afdelinger
Hvad er du interesseret i?
Vi har hjulpet med HR for...
Som leadbureau for Fårup har vi revitaliseret deres brandstrategi, udviklet nyt logo og grundfortælling. Med kampagnerne for "Lysfald" og "Skovbrynet" med mål om at tage Fårup fra sommerland til oplevelsesdestination.
I et løbende samarbejde har vi arbejdet med Schouw & Co. om at skabe en klare og visuelt dragende årsrapporter samt ESG-regnskaber. Vores arbejde omfatter både design, layout, processtyring og produktion.
Da SBS Automotive blev til BORG Automotive Newman, hjalp vi med brandudvikling, grundfortælling og kampagneudvikling, så virksomheden kunne finde sin plads som en del af en ny organisation, men bevare trygheden og relationen til eksisterende kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere.
Vi hjalp med at skabe Serwiz fra bunden - et nyt, selvstændigt brand inden for facility management. Vi udviklede navn, identitet, hjemmeside og kommunikationsstrategi, som afspejler deres ambitioner om innovation, bæredygtighed og personlige relationer.
Komitéen for Grøn Energi og Sektorkobling blev til BRIGHT. Gennem en indsigtsbaseret proces udviklede vi et stærkt brand med nyt navn, brandfortælling og visuel identitet, som sikrede en fælles retning for visionen for fremtidens grønne energi.
“Da SERWIZ blev en realitet, vidste vi, at opgaverne ville være mange og tidskrævende. Creative ZOO har vist sig som en pålidelig, kompetent og fleksibel partner, der hurtigt har skabt og lanceret vores nye brand.”
Christian Lunner
CEO & Founder, SERWIZ
“I samarbejdet med Creative ZOO har vi altid følt os meget trygge i forhold til proces, kvalitet og leveringssikkerhed hele vejen fra de indledende møder til aflevering af de færdige filer.”
Kasper Okkels
Vice President, Business Development, Strategy & IR, Schouw & Co.
“Creative ZOO har givet os en visuel makeover, der giver os et topprofessionelt look og differentierer os fra konkurrenterne. Det har styrket vores marketing og medarbejdernes ejerskab og stolthed.”
Camilla Tallerup
Direktør, Hotel Opus
Relevant for dig

Morten Søholm
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 60 66 30 60
ms|czoo.dk
Klar til en snak

Kontakt Morten for en uformel snak om, hvordan vi kan hjælpe jer med jeres employer branding og HR-kommunikation.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator