Modige redaktioner skaber varige relationer
Styrk din redaktionelle prioritering og bliv (endnu) bedre til at navigere, innovere og korrigere i farvandet af strategiske hensyn, medietendenser og journalistiske ambitioner.
Styrk din redaktionelle prioritering og bliv (endnu) bedre til at navigere, innovere og korrigere i farvandet af strategiske hensyn, medietendenser og journalistiske ambitioner.
Du har nok nok at holde styr på i krydsfeltet mellem hårde deadlines, journalistisk håndværk, målgruppeopførsel og interne holdninger. Opgaverne vokser og ændrer sig år for år, som magasinet bliver presset, og indhold og design må tænkes ind i de mange digitale universer. Det er en ny virkelighed, der kræver nytænkning, effektivisering og prioritering.
Vi har i mange år hjulpet redaktioner på tværs af alle disse discipliner. Både med udvikling, (re)design og produktion af magasiner, men også medierådgivning og grundlæggende optimering af den redaktionelle proces. Samtidigt arbejder vi med medier om at (gen)finde deres stemme og om at fortælle de rigtige historier på den rigtige måde på de rigtige kanaler.
Det er alt for nemt at blive ramt af ’plejer’ i en hverdag, hvor der ofte kun er plads til drift. Men det er vigtigt at stoppe og reflektere. Her er seks punkter (ud af mange), som er afgørende at tage stilling til.
I skal sikre jer, at I har en visuel identitet, som fanger. Skab nogle regler for, hvordan I skal se ud på tværs af jeres kanaler, og tag højde for det allerede i starten, når I udvikler indhold. Gør jer genkendelige, men husk også at respektere de forskellige platforme, så målgruppen møder indhold, der passer ind.
Uanset om I er et større medie, eller om I bevæger jer i nichen, skal I være skarpe på, hvad I kan tilbyde jeres målgruppe/læsere, som andre ikke kan. Identificer og dyk ned i de stofområder, hvor I skiller jer ud, så I kan skabe unikt indhold.
Definer formålet med jeres enkelte platforme. Udnyt kanalernes muligheder og find ud af, hvilke historier I fortæller de forskellige steder, og hvordan I versionerer den samme historie på tværs.
Alle i redaktionen skal vide og forstå, hvordan I ser og portrætterer jer selv. Det er en intern og ekstern ensretning, der trækker den røde tråd og sikrer genkendelighed. Personlighedsspaltet kommunikation svækker relationen til jeres målgruppe.
Der er mange ”best practices”, men der er ikke tid til det hele. Prioriter jeres ressourcer og definer, hvor jeres indsats har størst effekt. Hellere gør færre ting rigtig godt, end mange ting middelmådigt.
I skal publicere indhold løbende for at holde jer relevante, men mere er ikke altid bedre. Undgå spam og overproduktion, og husk i stedet det gennemtænkte og bearbejdede indhold, der giver særlig værdi til målgruppen.
Marie Bysted
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 52 10 05 05
mb|czoo.dk
Klar til en snak