Modige redaktioner skaber varige relationer

Styrk din redaktionelle prioritering og bliv (endnu) bedre til at navigere, innovere og korrigere i farvandet af strategiske hensyn, medietendenser og journalistiske ambitioner.

Går I på line med for mange bolde i luften?

Du har nok nok at holde styr på i krydsfeltet mellem hårde deadlines, journalistisk håndværk, målgruppeopførsel og interne holdninger. Opgaverne vokser og ændrer sig år for år, som magasinet bliver presset, og indhold og design må tænkes ind i de mange digitale universer. Det er en ny virkelighed, der kræver nytænkning, effektivisering og prioritering.

Vi har i mange år hjulpet redaktioner på tværs af alle disse discipliner. Både med udvikling, (re)design og produktion af magasiner, men også medierådgivning og grundlæggende optimering af den redaktionelle proces. Samtidigt arbejder vi med medier om at (gen)finde deres stemme og om at fortælle de rigtige historier på den rigtige måde på de rigtige kanaler.

6 ting du skal have styr på i redaktionen

Det er alt for nemt at blive ramt af ’plejer’ i en hverdag, hvor der ofte kun er plads til drift. Men det er vigtigt at stoppe og reflektere. Her er seks punkter (ud af mange), som er afgørende at tage stilling til.

1Visuelt fokus fra begyndelsen 

I skal sikre jer, at I har en visuel identitet, som fanger. Skab nogle regler for, hvordan I skal se ud på tværs af jeres kanaler, og tag højde for det allerede i starten, når I udvikler indhold. Gør jer genkendelige, men husk også at respektere de forskellige platforme, så målgruppen møder indhold, der passer ind.

2Kend jeres særkende

Uanset om I er et større medie, eller om I bevæger jer i nichen, skal I være skarpe på, hvad I kan tilbyde jeres målgruppe/læsere, som andre ikke kan. Identificer og dyk ned i de stofområder, hvor I skiller jer ud, så I kan skabe unikt indhold.

3Skab overblik og strategi for jeres kanaler

Definer formålet med jeres enkelte platforme. Udnyt kanalernes muligheder og find ud af, hvilke historier I fortæller de forskellige steder, og hvordan I versionerer den samme historie på tværs.

4Tydeliggør mediets stemme

Alle i redaktionen skal vide og forstå, hvordan I ser og portrætterer jer selv. Det er en intern og ekstern ensretning, der trækker den røde tråd og sikrer genkendelighed. Personlighedsspaltet kommunikation svækker relationen til jeres målgruppe.

5Prioritér

Der er mange ”best practices”, men der er ikke tid til det hele. Prioriter jeres ressourcer og definer, hvor jeres indsats har størst effekt. Hellere gør færre ting rigtig godt, end mange ting middelmådigt.

6Sats på kvalitet

I skal publicere indhold løbende for at holde jer relevante, men mere er ikke altid bedre. Undgå spam og overproduktion, og husk i stedet det gennemtænkte og bearbejdede indhold, der giver særlig værdi til målgruppen.

Relevante løsninger vi har lavet
Hvad er du interesseret i?
Stolt samarbejdspartner
Vi har hjulpet Teknisk Landsforbund med en ny visuel identitet, magasindesign, website og mediestrategi for at skabe et brandunivers online og offline, der møder deres medlemmer i faglighed og følelser.
Vi hjalp Scleroseforeningen med at forny deres medlemsmagasin "Sammen". Gennem en brandingproces og udvikling af design og indholdskoncepter, styrkede vi deres identitet på tværs af kanaler.
I samarbejde med DTU har vi styrket magasinet Dynamo med skarpt layout og streamlinede processer, samt hjulpet med universitetets overordnede strategi og formater.
Vi har optimeret Ugeskrift for Lægers redaktionelle proces og givet magasinet et visuelt makeover. Resultatet er en strømlinet produktion af over 3.300 årlige sider med et moderne, læsevenligt design, der balancerer faglighed og æstetik.
Gymnasieskolen ønskede at blive Danmarks mest modige og seriøse fagblad. Vi udviklede et koncept, hvor hvert nummer satte fokus på et vigtigt tema med nyt design og kreativt take. Derudover leverede vi digital sparring, hjemmeside og rådgivning.
Vi har hjulpet Danmarks Jægerforbund med udviklingen af det redaktionelle flow i deres magasinproduktion. Samtidigt har bidraget med kommunikations- og mediestrategisk rådgivning og med at genopfinde deres digitale univers gennem indsigt, UX-design og skarp processtyring.
Vi har hjælper løbende Dansk Camping Union med at producere deres årlige fordelsbog gennem automatiseret dataombrydning, der optimerer arbejdsgangen og reducerer fejl, sparer tid og forbedrer kvaliteten.
Dansk Metal er et traditionsrigt forbund, der alligevel tør tænke nyt i deres branding og kommunikation. Creative ZOO har leveret strategisk sparring om medlemskommunikation, især omkring medlemsbladet 'METAL'. Vi har bidraget med kreative input til magasinet for at inspirere deres team med nye idéer.
Vi har hjulpet Økologisk Landsforening med at give nyt liv til deres magasin, Økologisk. Vi udviklede et nyt design og optimerede redaktionelle processer, men har også udviklet kampagner og indhold, der har promoveret initiativer som Økodag.
Tandlæger er detaljeorienterede og æstetiske, og det skulle designet af deres fagmagasin, Tandlægebladet, afspejle. Vi videreudviklede sammen med redaktionen magasinet med nye indholdsformater og designgreb for at sikre den rette stemning og følelse i bladet.
Som sparringspartner med Folkeskolen har vi udviklinet et nyt redaktionelt koncept for Folkeskolen. Sammen med redaktionen gentænkte vi den redaktionelle linje og skabte nye formater, hvor indhold og design går hånd i hånd.
“Creative ZOO var skarpe og solide på alle trin i processen - uanset om det var en workshop, UX på en hjemmeside eller udviklingen af et enkelt, genkendeligt design, der samtidig er dynamisk og giver mulighed for leg.”
Susanne Bruun
Redaktør, Teknisk Landsforbund
“Allerede fra den første udgivelse er der et virkelig højt niveau i løsningen. Jeg er imponeret over, at vi fandt fælles fodslag så hurtigt, de forstår os og omvendt, jeg er meget tilfreds med samarbejdet.”
Lotte Krull
Redaktør og journalist, Dynamo, DTU
“Campingbogen er et krævende årligt projekt. Med Creative ZOO har vi digitaliseret processer og arbejdet smartere med opsætning, korrektur og produktion. Det forbedrede resultat er en ren win-win.”
Julie Parmo
Projektkoordinator, Dansk Camping Union
Se også

Marie Bysted
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 52 10 05 05
mb|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du vide mere om vores arbejde med redaktioner? Kontakt Marie for en uformel snak om, hvordan vi kan hjælpe.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator