4. Skab handling før holdning
Adfærdsforskning viser, at man i virkeligheden bør fokusere på at skabe handling før holdning. Det er jo netop ved handlingen, der sker en reel forskel. Næsten alle er enige i, at bloddonation er supersmart, og at vi skal hjælpe hinanden – men det ændrer ikke på, at der mangler donorer landet over. På samme måde kan man have intentionen om at støtte op om et fagfællesskab, men aldrig liiige nå at melde sig ind, fordi man jo også skulle se det nyeste afsnit af The Last of Us.
Derfor kan det være en fordel for fagforeninger at bruge sin tid på at gøre den ønskede adfærd eller handling fuldstændig ligetil. Dermed spildes ressourcerne ikke på at skabe holdninger hos medlemmerne, som man derefter kun kan krydse fingre for, at de handler på.
Det skal være nemt at være med. Det gælder især for de unge medlemmer, som har et andet forhold til fællesskaber end ældre generationer:
”Man er nødt til at give plads til de unge. Man skal give dem nogle ressourcer og noget magt og indflydelse. Vi ved fra forskning, at unge gerne vil bidrage og være en del af fællesskabet – men de er vant til at kunne gå fra og til, så de ikke nødvendigvis skal blande blod eller arbejde sig op for at få indflydelse,” siger Laust Høgedahl.
Inden for de seneste år er det blevet tydeligt, hvor hurtigt engagement og indflydelse kan skabes i digitale fællesskaber. Her kan graden af forpligtelse også føles markant mindre, end hvis alt foregår fysisk.
Ifølge Laust Høgedahl bør fagforeningerne være med til at sætte nogle digitale rammer op – lige nu, men også i fremtiden:
”Sociale medier har jo vist sig som en enormt effektiv måde at mobilisere mennesker på. Hvor man i gamle dage skulle ringe rundt og møde op på alle arbejdspladser, så kan man noget helt andet i dag. Sociale medier rummer et kæmpe potentiale for fagforeningerne”.
Selvom der er et stort potentiale i de digitale fællesskaber, er det vigtigt at gå til det med omtanke. Det kan være farligt territorium at betræde, hvis man ikke sætter sig grundigt ind i målgruppen. De gode intentioner kan hurtigt misforstås, hvis man træder ind i den digitale arena som en belærende forælder, der marcherer ind på et teenageværelse.