Kommunikation der understøtter brandet
Brandproces, indholdskoncept, design og produktion er blevet kombineret i arbejdet med Scleroseforeningens brand og kommunikation – ikke mindst i det nye medlemsmagasin, Sammen.
Brandproces, indholdskoncept, design og produktion er blevet kombineret i arbejdet med Scleroseforeningens brand og kommunikation – ikke mindst i det nye medlemsmagasin, Sammen.
Scleroseforeningen har gennem mere end 60 år arbejdet for en verden uden sclerose – og for et bedre liv for mennesker med sclerose.
Foreningen har mere end 60.000 medlemmer – inklusiv 12.000 medlemmer med sclerose – og den driver to sclerosehospitaler og et feriecenter, finansierer meget af forskningen på området og leverer rådgivning og støtte til medlemmer med sclerose og disses familier
En vigtig del af Scleroseforeningens opgaver er også information. Og en vigtig del af den information er foreningens medlemsmagasin, der i flere år er udkommet i fire forskellige varianter; til personer med sclerose i henholdsvis mildere og sværere grad, til pårørende og til støttemedlemmer.
Nu ville Scleroseforeningen gerne give kommunikationen og herunder medlemsmagasinerne en ny form. Både i fokus, indhold, design og samspil.
Scleroseforeningen ville gerne løfte sin kommunikation til nye højder, og den ville gerne starte med fundamentet; se på foreningens brand og bruge det som afsæt for arbejdet med de forskellige medier, kanaler og budskaber.
De ville med andre ord gerne være skarpe på, hvem de var, for at være endnu skarpere i deres kommunikation til medlemmer og andre interessenter. Og de ville gerne skabe en stærkere integration mellem de forskellige kanaler – magasiner, website, nyhedsbreve, sociale medier ... Både indholdsmæssigt og visuelt
Samarbejdet mellem Creative ZOO og Scleroseforeningen er forløbet i fire faser: Brandproces, indholdskoncept, designudvikling og produktion.
I brandprocessen dykkede vi i fællesskab ned i Scleroseforeningens formål, relationen til medlemmerne, fortællestemme mm. og lagde de solide trædesten for det videre arbejde; med nøgleord som mod, troværdighed, personlighed og insisteren.
Dernæst udviklede vi sammen en mediestrategi og et indholdskoncept, der går på tværs af de forskellige kanaler. I denne fase blev det besluttet at gå fra fire til ét magasin til alle målgrupper, hvor fællesskabet er i centrum og med mere tyngde og karakter, både indholds- og designmæssigt.
Med dette på plads gik samarbejdet over i designfasen, hvor vi udviklede en visuel linje på tværs af kanalerne – herunder ikke mindst et helt nyt magasindesign med blandt andet nye fonte, ny visuel stil og ny illustrationsstil.
Og herefter blev det hverdag for alle parter. Men vi fortsatte det tætte samarbejde, da vi efterfølgende har håndteret den grafiske eksekvering og produktion af nu ét magasin.
Det mest synlige resultat af samarbejdet er det nye medlemsmagasin, Sammen.
Redaktionen på magasinet har skruet op for både den faglige tyngde og for følelserne og nærheden. Du kommer tæt på hverdagen, og du kan mærke både styrken og skrøbeligheden. Dette går igen i designet. Her er der arbejdet med blandt andet en display/rubrik-typografi, der kombinerer det skrøbelige og det stærke – og dermed afspejler virkeligheden for mange med sclerose – mens fonten til brødteksten har maksimalt fokus på læsbarhed.
Der er også arbejdet med luft på siderne, med en bred og mangeartet farvepalet, med en billedstil, der kombinerer sort/hvid, og en mere rå illustrationsstil. Og meget af dette går igen på tværs af forskellige kanaler.
Med Sammen har Scleroseforeningen fået et helt nyt talerør, som lægger op til dialogen – både mellem foreningen og medlemmerne og mellem mennesker i det hele taget.
Marie Bysted
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 52 10 05 05
mb|czoo.dk
Klar til en snak