Gymnasieskolen

Forvandling af klassisk fagblad

Creative ZOO har fra start af arbejdet målrettet med at udfordre de klassiske magasinformer, som kendetegnede bladet, og introduceret nye måder at præsentere indhold på. Med grobund i vores strategiske og kreative kompetencer har vi ønsket at gentænke og skabe ny inspiration for Gymnasieskolens redaktion.

Mindre poleret, mere pirrende

Creative ZOOs fornemmeste opgave har derfor været – og er til stadighed – i tæt samarbejde med Gymnasieskolen at forvandle fagbladet og skabe kontinuerlige forandringer. Creative ZOO er kendt for at udvikle modige løsninger med kreativ kant, og det var akkurat dét, medlemmerne hungrede efter. Det viste sig i det forudgående indsigtsarbejde. Ønsket var, at bladet skulle signalere seriøsitet, appellere til dybdelæsning og turde sætte den uredigerede ”hverdag” på dagsordenen.

Væk nysgerrigheden

Creative ZOO har forenet målgruppeindsigt, strategi og kombineret metoder fra journalistikken med nye virkemidler - fra design og storytelling til digital teknologi. Kongstanken har konstant cirkuleret om, hvordan vi får læseren til at åbne bladet og engagere dem i indholdet. Fordi vi ved, at konkurrencen er hård, når det gælder om at fange og gøre sig fortjent til læserens tid.

Grafisk retorik og visuelle virkemidler

Fagbladet Gymnasieskolens har et stærkt udtryk, som bryder ud af mængden og ikke efterligner andre medier. Design og billedsprog integrerer i højere grad med content i den nøje udtænkte grafik. Ved at gentænke brugen af billeder og headers som opmærksomhedsværkstøj pirres interessen. Formålet har været at signalere seriøsitet og ro ved at stå skarpt og kontant i dets visuelle udtryk.

Content creators

Creative ZOO har fokuseret på at bevæge sig væk fra de finpudsede og manipulerede billeder og i stedet gøre læserne til medskabere af fotosene. Når vi affotograferer ”virkeligheden”, øger det troværdigheden og appellerer til det sanselige – vi får billeder, der ser ægte ud, på trods af at de er konstrueret. Med portrætter, der viser personerne i deres miljø og bidrager til historien, bliver bladets dybde, uhøjtidelig- og ægthed fremhævet. Som kontrast hertil har vi valgt at lade det redaktionelle indhold stå relativt stramt og seriøst i sin opsætning, hvilket efterlader større frirum til at gøre billedsiden legende og skæv.

Stregen fremhæves og farverne nedtones

Bladets visuelle illustrationer spiller på en stor kunstnerisk frihed. Væsentligst er, at illustrationerne ikke overfortolker budskabet, men teaser læseren. Illustrationer er et betydningsfuldt virkemiddel, fordi de kan opnå et anderledes udtryk og være grænsesøgende på en anden måde, end fotos tillader. På farvefronten har Creative ZOO arbejdet i en modsat retning, hvor farverne er blevet dæmpet/knækket for at skabe et mere jordnært udtryk. Billederne bidrager til farveholdningen, fordi de står rent på en hvid baggrund – uden supplerende farveflader og grafisk pynt.

(Sam)arbejdet fortsætter

Creative ZOO har sat en kæmpe ære i at medvirke til at forandre Fagbladet Gymnasieskolen. Men vi er slet ikke færdige endnu - vi er løbende i proces med udvikling og justering af konceptet. Og det strategiske arbejde fortsætter, vi får konstant yderligere indsigt i, hvem medlemmerne er, og hvordan vi bedst tager dem i hånden.

Har du lyst til at læse mere om, hvorfor vi hos Creative ZOO elsker magasinet, og hvordan vi kan fremtidssikre dit magasin? – Bliv klogere her!

Relaterede cases

Marie Bysted
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 52 10 05 05
mb|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du også have en redesignet dit magasin? Så kontakt Marie.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator