Teknikeren

Redesign af magasin

Teknisk Landsforbund har i flere år været en af vores faste, gode samarbejdspartnere. Nu var det tid til en update af den visuelle identitet og de redaktionelle formater i fagbladet, som sætter baren højt for inspiration til medlemmerne. Tid til en ny, stilren og modig tilgang.

Teknisk Landsforbund organiserer cirka 30.000 designere, teknikere og konstruktører - eller med Teknisk Landsforbunds egne ord: Cirka 30.000 kreative specialister.

Det er en medlems- og målgruppe, der stiller høje krav til kvaliteten af forbundets kommunikation, og hos Creative ZOO har vi gennem flere år haft fornøjelsen af at samarbejde med Teknisk Landsforbund om blandt andet fagbladet, Teknikeren. 

Nu var det tid til fornyelse. Ikke fordi, at noget brændte på. Men fordi, at nogen brændte for noget.

Fællesskab på tværs af brancher

Der har altid været et højt ambitionsniveau for kommunikationen til medlemmerne hos Teknisk Landsforbund. I 2022 ønskede redaktionen at forny det visuelle udtryk på fagbladet og samtidig se kritisk på indholdsformaterne.

Et vigtigt mål for udviklingen var at ramme alle medlemmer og synliggøre fællesskabet på tværs af de brancher, som forbundet repræsenterer. Med dybdegående temaer, spændende portrætter, faglig inspiration og plads til hjertesager.

Udvikling af design og nye formater

I tæt samarbejde mellem Creative ZOO og redaktionen hos Teknisk Landsforbund er der udviklet en helt ny visuel identitet. Her har fokus været på forenkling og variation; mere luft i layoutet - med plads til de gode fotografier og samtidig spræl og mylder på de korte formater.

Gennem workshops har vi kvalificeret idéerne og er sammen gået videre i den kreative proces. Fornyelsen har også betydet en oprydning i de redaktionelle formater, hvor nogle af de gamle er droppet, og nye er udviklet. For at få en større fleksibilitet i dagligdagen – og plads til de bedste historier – er der kommet færre faste formater på sideplanen, samtidig med at vi har udviklet en række mulige formater til ’værktøjskassen’, som kan vælges efter behov. Det kommer til at give et mere dynamisk blad fra gang til gang, og det giver langt større frihed til redaktionen.

Et energi-boost til medlemmerne

Stramheden i det nye design starter allerede på forsiden, som er blevet skrabet for alt overflødigt for at give plads til det gode billede. Fordi læserne kender udgivelsen og afsenderen og ved, hvad de kan forvente af solid faglig inspiration inde i bladet, behøver vi ikke lokke med et overflødighedshorn men med lækkerhed. Dem, der alligevel ønsker rubrikker og nedslag i nummeret, kan vende bladet og få fire indgange på bagsiden. På den måde fungerer bagsiden som den ’anden forside’. 

Chefredaktøren drømte om, at fornyelsen skulle give medlemmerne et energi-boost, og at Teknikeren ville blive det frikvarter, hvor de bliver opkvalificeret og underholdt på samme tid. Vi tvivler ikke på, at den drøm er blevet virkelighed.

Andre magasiner, vi har arbejdet med

Marie Bysted
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 52 10 05 05
mb|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du vide mere? Kontakt Marie for en uformel snak om, hvordan vi kan hjælpe.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator