Teknisk Landsforbund

Ny identitet, fra indsigt til udrulning

Creative ZOO har udviklet en ny visuel identitet for Teknisk Landsforbund. Det er sket i et tæt samarbejde med den mere end 100-årige organisation - og hele vejen fra den indledende indsigt til udrulningen på tværs af platforme, fra visitkort til website. Resultatet er en markant identitet, der matcher målgruppen: kreative specialister.

Teknisk Landsforbund er fagorganisationen for teknikere, designere og konstruktører - eller for kreative specialister, som forbundet selv betegner medlemmerne. Organisationen har mere end 100 års historie og har hele tiden holdt sig aktuel og fulgt med tendenserne i forhold til både arbejds- og organisationsmarkedet.

Nu var organisationen klar til at forny sit brand, sit udtryk og sin kommunikation igen.

Teknisk Landsforbund valgte Creative ZOO som samarbejdspartner omkring hele processen, fra indsigt til udrulning og fra visitkort til website.

Fornyelse af 100-årigt brand

Efter mange år med den samme visuelle identitet og profil oplevede Teknisk Landsforbund, at der var brug for en gennemgribende forandring; at organisationens udtryk ikke var fulgt med den specialviden og kompetence, som fagforeningen rummer. Og at det heller ikke matchede organisationens medlems- og målgruppe, de kreative specialister, på et arbejds- og organisationsmarked i forandring.

Det var vigtigt for Teknisk Landsforbund, at udviklingen af organisationens brand skete på et solidt, indsigtsbaseret grundlag, ligesom organisationen søgte en samarbejdspartner, der kunne følge dem hele vejen og havde kompetencer på tværs af kanaler og platforme.

Samarbejde om stærk brandproces

Samarbejdet mellem Teknisk Landsforbund og Creative ZOO tog afsæt i blandt andet analyser og workshops med fagforeningens medlemmer og medarbejdere, så vi sikrede den rigtige forståelse af organisationen og målgruppen.

Den opnåede indsigt blev omdannet til en ny visuel identitet - med blandt andet nyt logo, nye farver, nye fonte og nye designelementer - og en grundfortælling.

Dette blev efterfølgende afsæt for blandt andet kampagner, nye tryksager, ny skiltning og et helt nyt website.

Samarbejde var et nøgleord i processen, og gennem hele forløbet var der en tæt og god dialog mellem Teknisk Landsforbund og Creative ZOO.

“Creative ZOO var skarpe og solide på alle trin i processen - uanset om det var en workshop, UX på en hjemmeside eller udviklingen af et enkelt, genkendeligt design, der samtidig er dynamisk og giver mulighed for leg.”
Susanne Bruun
Redaktør, Teknisk Landsforbund
Visuel identitet – implementeret og udrullet

Teknisk Landsforbund tog i forbindelse med processen en beslutning om at bruge forkortelsen TL mere aktivt, ligesom vi i fællesskab ren- og opdyrkede organisationens fokus på kreative specialister, så det fik en endnu mere markant rolle i kommunikationen.

Den nye visuelle identitet kombinerer stærke og tydelige farver med stærke visuelle elementer, ikke mindst "vinklen", der både indgår i logoet - som T og L - men også blandt andet er med til at indramme fagligheden i visuelt materiale, fungerer som en pil, der peger fremad, og indgår (sommetider justeret) i samtlige TL's ikoner. 

Og den nye fortælling blev forankret i organisationens budskaber, både internt og eksternt.

Det tætte samarbejde om ikke alene at udvikle en visuel identitet men også at implementere og udrulle den, har sikret, at identiteten står stærkt og skarpt på tværs af alle kanaler og berøringsflader.

TL er en organisation for kreative specialister, og med den nye brandprofil er de det ikke kun af gavn - gennem et stærkt fagligt fællesskab og støtte til medlemmerne - men også af navn og udtryk.

Relaterede cases

Jesper Vorre
Creative Director, Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv|czoo.dk
Klar til en snak

Kontakt Jesper for at høre mere om vores løsning for Teknisk Landsforbund - og hvordan vi kan hjælpe dig.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator