czoo

Aarhus Business College
– optimering af website


Sammen med Aarhus Business College skabte vi et signifikant løft på tværs af hele deres hjemmeside Sammen med Aarhus Business College skabte vi et signifikant løft på tværs af hele deres hjemmeside
Se mere

Hvordan formidler man en stor mængde information på en let og overskuelig måde? Det var udfordringen, da Aarhus Business College skulle have et forbedret website, som inviterede brugerne til at udforske uddannelserne og blive en del af noget stort.

Aarhus Business College (AABC) er er den ældste handelsskole i Danmark. Deres vifte af uddannelsestilbud er bred, da de huser både HHX, EUX, EUD og også tilbyder voksen- og efteruddannelser. Det giver i alt flere end 3.000 elever og dermed en del at holde styr på i én organisation – og på én hjemmeside.

Kunde
Aarhus Business College
Ydelser


Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO. Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Opgave

Et ønske om tydelighed

AABC kom til os med et ønske om at forbedre deres website, så det blev mere brugervenligt og nemmere at navigere i. Med et hav af uddannelsestilbud kommer nemlig også et hav af informationer. Både fakta man som institution er pålagt at have stående, men også generelle oplysninger om hver enkel uddannelse.

Hjemmesidens manglende struktur gjorde, at det ikke var intuitivt for brugerne at navigere rundt på siden og udforske forskellige uddannelser. Desuden blev der ikke skelnet det store mellem de forskellige målgrupper. Det skulle være mere tydeligt, hvad der var henvendt til den 15-årige, der står overfor valg af ungdomsuddannelse, den 45-årige, som søger efteruddannelse og arbejdsgiveren, der vil opkvalificere medarbejdere og rekruttere elever.

Sammen med Aarhus Business College skabte vi et signifikant løft på tværs af hele deres hjemmeside Sammen med Aarhus Business College skabte vi et signifikant løft på tværs af hele deres hjemmeside

Løsning

Bedre webstruktur, bedre overblik

Første trin i løsningen var at integrere en såkaldt ”Supermenu” på hjemmesiden, som gør det muligt for brugeren at følge sin sti klik-for-klik. Det gør det nemmere at se, hvor man kommer fra, gå et trin tilbage, danne sig et overblik og tydeligt se, hvor på siden man befinder sig. Med dette for øje optimerede vi også filtreringen på hjemmesiden - endnu en vigtig del af at lette navigationen for brugeren.

Udover at brugeroplevelsen gjorde det svært at skelne mellem uddannelserne, var der heller ikke meget, som differentierede dem fra hinanden visuelt. Det fik vi lavet om på, så hver uddannelse nu har deres egen farve, som er inspireret af båndet på den studenterhue, som passer til dem. Vi tilpassede også selve indholdet på siderne. På HHX-siderne skabte vi en stemning af liv, unge mennesker og fællesskab, hvorimod vi på siderne om efteruddannelse lagde større vægt på det faglige. Vi udviklede en ny sidetype, der komprimerer flere videoer fra skolen, så de står side om side. Det skaber et visuelt udtryk, som fanger brugerens opmærksomhed. I denne løsning var fokus ikke på at informere, men i stedet på at skabe en stemning, som giver indsigt i og lyst til at være en del af fællesskabet på Aarhus Business College.

Sammen med Aarhus Business College skabte vi et signifikant løft på tværs af hele deres hjemmeside Sammen med Aarhus Business College skabte vi et signifikant løft på tværs af hele deres hjemmeside

Resultat

En helhed med fokus på individet

Vores arbejde med Aarhus Business College resulterede i et signifikant løft på tværs af hele hjemmesiden. Med en intuitiv navigation og målrettet indhold er det blevet væsentligt nemmere at finde det, man leder efter, og opdage det, man ikke vidste, man ledte efter. Kursister oplever en webside med fokus på læring og faglighed. Kommende gymnasieelever møder både det faglige, men bliver i særdeleshed præsenteret for fællesskabet og det sociale ved at være elev på Aarhus Business College. At stille skarpt på de enkelte målgrupper og tilpasse siden derefter gør, at endnu flere besøgende kan spejle sig i indholdet – og får lyst til at blive en del af Danmarks ældste handelsskole.

Holdet bag

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Jesper Vorre er Creative Director og senior partner i Creative ZOO
Jesper Vorre

Creative Director,
Senior Partner
+45 52 100 504
jv@czoo.dk

Thomas Brovst er Digital Transformation Specialist hos Creative ZOO.
Thomas Brovst

Digital Transformation Specialist
+45 52 10 10 08
tb@czoo.dk

Martin Klein er senior designer hos Creative ZOO
Martin Klein

Senior Designer
+45 60 77 09 61
mk@czoo.dk

Lignende projekter

Idealhuse

Muskelsvindfonden - Website

European Film College

Serwiz - CVI fra bunden

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Kontakt Morten, hvis du vil høre mere om, hvordan du kan optimere din hjemmeside.