Magistrenes A-kasse

Magisk medlemsunivers

Magistrenes A-kasse kom til Creative ZOO for bedre at kunne fastholde medlemmer, når de gik fra deres gratis studiemedlemskab og over til betalt kontingent efter endt uddannelse. Gennem fokuseret og indsigtsbaseret adfærdsdesign, skabte vi konceptet for et nyt magisk medlemsunivers for studerende medlemmer. Formålet er at møde de unge medlemmer i øjenhøjde og dyrke en relation, mens de stadig studerede.

Da Magistrenes A-kasse oprindeligt henvendte sig til Creative ZOO, havde de en klar forståelse af deres strategiske udfordring. De havde identificeret unges dimission som et kritisk punkt på deres medlemsrejse. Men de mistede ikke flere medlemmer end andre A-kasser. På den måde var der tale om rettidig omhu i forhold til at styrke relationen mellem organisationen og deres unge medlemmer.

Vi hjalp a-kassen med at finde retningen på denne langsigtede og forebyggende indsats gennem grundig dialog, indsigtssamling og strategiske metodeværktøjer efterfulgt af kreativ konceptudvikling.

Start med strategien

Når den første regning fra a-kassen tikker ind efter mange års gratis medlemskab, begynder flere nyuddannede at genoverveje deres muligheder. Traditionelt set vil en medlemsorganisation som MA ofte forsøge at løse den slags problemer ved at skrue op for kommunikation for medlemmerne med forklaringer om de mange medlemsfordele.

I stedet anbefalede vi at anvende værktøjskassen omkring indsigtsbaseret brandudvikling med henblik på at få et samlet overblik over opgavens strategiske, taktiske og operationelle muligheder og kompleksiteter. På den måde kunne vi vælge den rigtige fremgangsmåde i udviklingen af de konkrete indsatser, der ville have mest effekt.

Adfærd, Friktion, Løsning

Vores strategiske arbejde foregår blandt andet ved at bruge AFL-modellen, hvor vi først søger at definere den Adfærd, vi ønsker fra målgruppen. Derefter opstiller vi hypoteser om hvilken Friktion, der gør, at de ikke har den adfærd. Først derefter kan vi udvikle den eller de Løsninger som øger sandsynligheden for, at målgruppen har den ønskede adfærd.

Den ønskede adfærd var ikke blot at studerende forblev medlemmer, men at de identificerede sig som medlemmer.

Efter en grundig indledende dialog og indsamling af indsigt om de unges værdier, holdninger og adfærd fandt vi sammen med teamet fra Magistrenes A-kasse frem til, at de primært talte til deres medlemmer om alt det faglige, som man med rette kunne forvente af en A-kasse. Der var ingen overraskelser og ikke ret meget kommunikation som spejlede målgruppens livssituation og værdier.

Først da kunne vi udvikle løsningen. Opbygningen af et særligt, men mindre højtideligt, brandunivers til de unge medlemmer med oplevelser og værdiskabende tilbud.

Koncept med karakter og en karakter

Efter en nøje designet strategisk proces har vi udviklet ”Det MAgiske medlemsunivers”, der tager udgangspunkt i medlemmernes egen virkelighed. Et univers, der kun er til de studerende. Hvor man snakker med de studerende – ikke til dem. Hvor der blev skruet ned for den traditionelle a-kasse – og op for magien.

Med fornyede formater og en unik visuel stil og tone of voice, brydes der fra a-kassens normale kommunikation, mens moderbrandet stadig er synligt. Desuden har vi udviklet Maggie, en 3D karakter, der, som de unge medlemmers vært, er afsender af alle budskaber og kampagner.

Gennem kampagneplan og guidelines til tone of voice og et visuelt udtryk med principdesign og mock-ups, har vi leveret fodarbejdet, så MA A-kasse får mulighed for at aktivere deres egne medier som fx nyhedsbreve, web mv. Desuden er der udviklet et ide-katalog, som gør det muligt for MA at indgå partnerskaber med barer, biografer og andre aktører, som også gerne vil i dialog med deres medlemmer.

Lignende projekter...

Morten Søholm
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 60 66 30 60
ms|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du vide mere? Kontakt Morten for en uformel snak om, hvordan vi kan hjælpe.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator