czoo

Vejle Kommune, Teknik & Miljø
– kampagne om adfærd i naturen


Se mere

Hvordan får man gæster i skovene til at følge både skrevne og uskrevne regler? Dette spørgsmål var temaet for vores samarbejde med Vejle Kommune. Løsningen blev en animationsfilm, som med humor og glimt i øjet viser naturens do’s og don’ts.

Vejle Kommune er en skattekiste af skovområder og -stier, der bare venter på at blive udforsket. Men de fleste af stierne er faktisk på privat jord, og hvordan er det nu lige, man skal opføre sig på privat grund versus offentlig grund? Og i skoven i det hele taget?

Det er nogle af de spørgsmål, Vejle Kommunes Teknik- & Miljøafdeling arbejder med. De skal skabe de bedst mulige rammer for vejlenserne og samtidig værne om naturen omkring dem.

Kunde
Vejle Kommune, Teknik & Miljø
Ydelser


Opgave

En kampagne, der informerer uden at formane

Stierne i Vejle Kommune er populære, men det er ikke alle, der kender reglerne for, hvordan man skal færdes på dem. Kommunen ønskede derfor at skabe opmærksomhed og uddanne skovens gæster i den gode naturadfærd. Det var vigtigt for dem at lave en video, der var underholdende, så den ikke blot virkede formanende – og så folk ikke bare scrollede væk.

Løsning

Animationsfilm med formål

Teknik- og Miljøafdelingen ønskede, at samarbejdet skulle munde ud i en animationsvideo, bl.a. fordi videoen skulle laves på et tidspunkt af året, hvor skoven var langt fra grøn og frisk.

I samarbejde med Teknik- og Miljøafdelingen udviklede Creative ZOO en humoristisk vinkling på problemstillingen, som passede godt ind i animationsformatet. Creative ZOO konceptudviklede, skrev manuskript og lavede storyboard. Desuden skabte vi den visuelle stil og tegnede stregen til karaktererne i videoen. Hovedrollerne blev herefter animeret og gjort levende.

Fra start arbejdede vi med et koncept, hvor filmens univers kunne trækkes ind i den fysiske verden f.eks. i form af skilte, plakater og udprint til farvelægning. Karaktererne skulle kunne mødes i naturen, så du blev mindet om den video, du så, og så der blev skabt en rød tråd og opmærksomhed, hvor problemet var.

Resultat

Lille video, stort potentiale

Målet var at skabe mere end blot en enkeltstående animationsvideo. Videoen fungerede eksempelvis både som én film og som forskellige scener, der kunne bruges enkeltvis i annonceringsøjemed og på sociale medier generelt. Karaktererne i videoen blev ligeledes gjort til udgangspunkt for et helt kampagneunivers – fysisk og digitalt.

Vejle Kommunes Teknik- og Miljøafdeling endte ud med en animationsvideo med et stort potentiale og uendelige muligheder for kreative kommunikationsløsninger.

Holdet bag

Jesper Vorre er Creative Director og senior partner i Creative ZOO
Jesper Vorre

Creative Director,
Senior Partner
+45 52 100 504
jv@czoo.dk

Martin Rask Pedersen er Senior Copywriter, Creative Lead og partner hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen

Senior Copywriter,
Creative Lead, Partner
+45 52 100 503
mrp@czoo.dk

Maria er Design Talent hos Creative Zoo
Maria Costea

Design Talent
mc@czoo.dk

Line Juel Strandby er projektleder hos Creative ZOO
Line Juel Strandby

Project Manager - på barsel
+45 28 73 09 33
ljs@czoo.dk

Lignende projekter

Vejle Musik- og Kulturskole – Animationsfilm med kant

eReolen - Klippe-klistre-kampagne

DNA Diagnostic

En blå baggrund, hvor den røde tekst: De første digitale skridt, er centreret i midten. Kampagne for Medierådet, lavet af Creative ZOO.

Medierådet – Kampagne til forældre og fagpersoner

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Kontakt Morten, hvis du vil høre mere om, hvordan du kan bruge animation til at komme ud med dit budskab.