czoo

Djurslands Bank
Indsigt og strategi


Se mere

Facelift og fornyelse - to hovedtemaer i arbejdet med at udvikle en ny designmanual til Djurslands Bank. Formålet var at opbygge et klart brandhierarki mellem bankens masterbrand og fire subbrands.

Djurslands Bank blev grundlagt i 1965, og har i dag 14 filialer i Østjylland. Banken har fire primære kundegrupper; Privatkunder, Erhvervskunder, Private Banking-kunder og UngBank-kunder. Selvom de alle hører under samme bank, er det nødvendigt at behandle disse fire kundegrupper så individuelt som muligt. Og hos Djurslands Bank sætter man en stor ære i netop dette for at sikre, at den enkelte kunde får den bedste behandling. 

Kunde
Djurslands Bank
Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO. Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Fra geografisk nærhed til mentalt tæt på

Creative ZOO og Djurslands Bank indledte samarbejdet med en strategisk workshop, som gav optimale forudsætninger for at udvikle bankens fremtidige kommunikative og designmæssige kurs. På workshoppen klarlagde vi sammen med Djurslands Bank bankens brandambitioner, herunder bankens "personlighed", "salgsargumenter", "fordele" og "værdier". Workshoppen efterlod os med interessante findings, som blev samlet i en strategisk anbefaling: Banken skulle bevæge sig væk fra lokalbanksretorikken og i stedet fokusere på at være en ”tæt-på-bank” - både i bogstavelig og overført forstand.


Den strategiske anbefaling mundede ud i fem nye grundfortællinger: Én overordnet for bankens masterbrand og fire mindre for hver af bankens primære kundegrupper. Grundfortællingerne var med til at definere den enkelte medarbejders rolle overfor de forskellige segmenter.

Lever i mødet

Djurslands Banks nye grundfortællinger passede til det, de rent faktisk er: En bank i øjenhøjde, der lever i mødet med mennesker – uanset om det er studerende, fodboldspillere, mødre, virksomhedsejere, frivillige, hønseavlere eller pensionister. Det er dén selvforståelse, medarbejderne og kunderne skal bære.


Grundfortællingerne blev omsat til en designmanual, som tydeligt skelner mellem bankens fire kundegrupper. Se blot med herunder. 


Først strategi så eksekvering

De fire differentierede visuelle udtryk tager alle afsæt i bankens strategiske retning. Og det er netop denne der gennem workshops, møder og samtaler er blevet omsat til grundfortællinger og en designmanual, som navigerer banken fra det strategiske over det taktiske til det operationelle.


Dykker vi ned i designmanualen har banken bl.a. fået en visuel opstramning af sit bomærke, så det nu står skarpt på alle formater og kommunikerer den stabilitet og sikkerhed, Djurslands Bank står for. Ligesom at nye skrifttyper, en ny billedestil, nye grafiske elementer og gentænkningen af brandfarver er med til at understøtte bankens ønske om differentieret kommunikation til bankens forskellige primære kundegrupper.

Creative ZOOs arbejde med Djurslands Bank resulterede i en designmanual, som sætter retningen for bankens fremtidige kommunikation med deres kunder. Creative ZOOs arbejde med Djurslands Bank resulterede i en designmanual, som sætter retningen for bankens fremtidige kommunikation med deres kunder.

Holdet bag

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Jesper Vorre er Creative Director og senior partner i Creative ZOO
Jesper Vorre

Creative Director,
Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv@czoo.dk

Martin Rask Pedersen er Senior Copywriter, Creative Lead og partner hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen

Senior Copywriter,
Creative Lead, Partner
+45 52 10 05 03
mrp@czoo.dk

Martin Klein er senior designer hos Creative ZOO
Martin Klein

Senior Designer
+45 60 77 09 61
mk@czoo.dk

Signe Schmidt er senior projektleder hos Creative ZOO.
Signe Schmidt

Senior Project Manager
+45 61 77 02 32
ss@czoo.dk

Lignenede projekter

Creative ZOO har ageret sparringspartner for TRANSLYFT og været med gennem hele strategiprocessen og styret de forskellige faser.

Translyft

Tivoli Friheden har i samarbejde med Creative ZOO udarbejdet analyse og indsigt.

Tivoli Friheden

Creative ZOO har udarbejdet en kampagne for UngiAarhus. Billederne er autentiske og af unge i Aarhus Kommune.

UngiAarhus

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Har du brug for en strategisk funderet designmanual baseret på indsigt? Kontakt os, så tager vi en uformel snak om, hvordan vi kan få din kommunikation ud og leve.