czoo

Et tilbageblik på
årtiet der gik


Se næste artikelSe mere

Et årti. Et bureau. Tre forandringer. Her får du et indblik i Creative ZOO's rejse igennem 10'erne. 

Blog, Creative ZOO

2019 er ved at rinde ud, og for mange er det lig med tid til at gøre status over året, der er gået. Men i år er det ikke bare tid til at kigge tilbage på det forgangne år, det er også tid til at kigge tilbage på det forgangne årti. Et årti, der på mange måder har været skelsættende for vores bureau.


Vi har samlet tre forandringer, der giver et indblik i den rejse, Creative ZOO har været på.



Forandring 1: Fra designbureau til brandingbureau

For ti år siden ville samtlige medarbejdere hos Creative ZOO betegne bureauet som et designbureau, der udviklede visuelle løsninger til sine kunder. Men i dag er historien en anden. I dag er Creative ZOO et brandingbureau, der med strategi som overlægger og indsigt som fundament udvikler brands, der er værd at elske. Så nej, vi er ikke et reklamebureau. Eller et kommunikationsbureau. Vi er et brandingbureau.


Men for at være helt ærlig, så kan vi godt forstå, at det kan være svært at finde hoved og hale i de forskellige bureautitler, og i bund og grund går vi heller ikke så meget op i, om I kalder os et reklamebureau, kommunikationsbureau, brandingbureau eller noget helt fjerde (måske lige bortset fra vikarbureau og bookingbureau, som vi bestemt ikke er). Det vigtige for os er, at I ved, at vi leverer de løsninger, der sikrer jeres virksomhed den ønskede position i markedet.



Forandring 2: Fra baggård til palæ

Palæ er måske så meget sagt. Men det hedder det altså, der hvor vi holder til. Jyske Palæ i Ceresbyen i Aarhus. I daglig tale svarer vi dog bare bagved Fri Bikeshop ovenpå Restaurant Malt, når nogle spørger, hvor det nu lige er, vi bor.


For ti år siden sad vi en god håndfuld i Gammel Munkegade et par blokke herfra. Men da det blev for trængt, rykkede vi til et baghus i Dannebrogsgade i den anden ende af Aarhus. Her gik der dog ikke længe, før vi igen kom til at sidde for tæt. Derfor byttede vi i 2017 vores baghus på Frederiksbjerg ud med større lokaler her i Jyske Palæ i Ceresbyen. Og det er vi glade for. Her er der plads til store armbevægelser, udfoldelse og udvikling.



Forandring 3: Fra årsrapporter til magasiner

Ikke kun vores selvopfattelse og tilhørssted har ændret sig i løbet af det forgangne årti. Det har vores opgaver også. Da 10’erne blev skudt i gang fyldte årsrapporter meget på vores leveranceliste. Dengang var årsrapporten en effektiv måde at positionere sig overfor både interne og eksterne interessenter – og det er den på sin vis stadig. Men årsrapporten er ikke længere alene om det. Nu suppleres den af hjemmesider, sociale medier, ambassadørskaber mm., der sammen bidrager til at udvikle en virksomheds brand. Og derfor beskæftiger vi os i dag også med hele paletten. Men hvis vi skal pege på én ting, der fylder meget i vores hverdag, så er det magasiner.


I en stadig mere digital verden kan man fristes til at tro, at magasinet er på retur – og kigger man på oplagstallene hos de store danske mediehuse, er det også det billede, der tegner sig. Men for mange giver magasinet stadig rigtig god mening. Eksempelvis i foreninger, hvor magasinet er en stærk kanal til at nå organisationens medlemmer. Og man skal bestemt ikke undervurdere værdien af noget fysisk og taktilt i en digital verden.



Fra lyst, mod og empati til lyst, mod og empati

Mange ting har ændret sig over de seneste 10 år. Men der er også en del, der ikke har. Siden bureauet blev født for 14 år siden, har vores værdier været lyst, mod og empati. Vi har mod til at udfordre vanetænkningen. Vi har lyst til at skabe resultater. Vi har empati for vores kunder og hinanden. Og det er lige netop det, der gør os til os. Til Creative ZOO.


Gennem de seneste ti år har alle bureauets både nuværende og tidligere medarbejdere kunnet gengive bureauets tre værdier på alle tider af døgnet. Og sådan vil det fortsætte de næste ti år. Lyst, mod og empati vil altid være med os uanset bureautype, sted og opgaver.


Andre har også læst...
Morten Søholm er partner og tekstforfatter hos Creative ZOO.
Morten Søholm
Concept & Strategy
Founding Partner

+45 60 66 30 60
morten@czoo.dk

Kontakt Morten, hvis vi skal hjælpe dig og kollegerne godt ind i det nye årti.