czoo

Aarhus Universitet – Erhverv og Innovation Magasin


Se mere

Aarhus Universitet, Erhverv og Innovation og Creative ZOO samarbejdede om at udvikle et magasin, som – modsat eksempelvis en traditionel årsrapport – bruger tekstmæssig variation, visuelle udtryk og infografik med kant. Målet var at formidle Aarhus Universitets prisvindende evne til at omsætte viden til løsninger - i både eksisterende og nye virksomheder.  

Som vinder af Innovations- og Entreprenørskabsprisen i 2020, beviser Aarhus Universitet, at samarbejde betaler sig, og at samarbejde kan føre til innovative løsninger på mange af de udfordringer, som samfundet står overfor. Universitetet leverer viden til virksomheder og organisationer, og samtidig understøtter de iværksætterdrømme hos både medarbejdere og studerende, der vil omsætte viden til levedygtige virksomheder. Dette understøttes af et effektivt system for startups, spinouts, scouting-indsatser og ekstern funding, hvor Erhverv og Innovation ved Aarhus Universitet sikrer tætte og bæredygtige samarbejder mellem studerende, ph.d.-studerende, forskere, virksomheder, organisationer, fonde, fakulteter, institutter, innovationshubs og administrative støttefunktioner. Meget af dette er centreret omkring startup- og spinout-miljøet i The Kitchen.

Kunde
Aarhus Universitet
Ydelser


Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO. Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Aarhus Universitet, Erhverv og Innovation og Creative ZOO samarbejdede om at udvikle et magasin, som – modsat eksempelvis en traditionel årsrapport – bruger tekstmæssig variation, visuelle udtryk og i Aarhus Universitet, Erhverv og Innovation og Creative ZOO samarbejdede om at udvikle et magasin, som – modsat eksempelvis en traditionel årsrapport – bruger tekstmæssig variation, visuelle udtryk og i

Opgave

Længere levetid, mere inspiration og større læseglæde

Erhverv og Innovation hos Aarhus Universitet kontaktede Creative ZOO med et ønske om, på en ny og inspirerende måde, at fortælle om universitetets arbejde med at omdanne viden til praksis – og om de positive resultater af disse. De ville væk fra den traditionelle årsrapport, og hen mod et nyt format med længere levetid og som giver større læseglade for modtagerne. Hen mod et produkt, der kan inspirere virksomheder, organisationer, medarbejdere og studerende til at tænke og handle nyt. Dette mundede ud i et fysisk magasin, der kan deles ud og tages med, i forbindelse med konferencer, årsmøder og lignende.

Aarhus Universitet, Erhverv og Innovation og Creative ZOO samarbejdede om at udvikle et magasin, som – modsat eksempelvis en traditionel årsrapport – bruger tekstmæssig variation, visuelle udtryk og i

Løsning

Et karakteristisk magasin, som både er seriøst og legende på samme tid

Med udgangspunkt i en indledende workshop med Erhverv og Innovation ved Aarhus Universitet, udarbejdede Creative ZOO en designmæssig retning og en disponering af magasinet, der fanger opmærksomhed og er klar til at råbe højt om sine brugbare informationer. Vi udformede herefter også alt indholdet, både visuelt og tekstuelt – og tog altså produktet hele vejen fra idé til tryk.


Magasinet skulle matche og afspejle både Aarhus Universitet og The Kitchens DNA, med hovedfokus på deres passion for samarbejde med omverdenen, og for at skabe og understøtte nye, levedygtige virksomheder. Derfor blev designet både seriøst (ligesom Aarhus Universitet), og legende og med kant (som The Kitchen) – og vi fokuserede på de gode historier. Disse bliver formidlet på forskellig vis i magasinet, og alle historier har supplerende og brugbare informationer om universitetets mange iværksættertilbud – skrevet som noter og doodles i margen.


Ved at efterligne noter i studiebøger, med både overstregninger og håndskrevne tanker, gøres der opmærksom på de væsentligste informationer, og selv ved en hurtig skimning af magasinet, træder disse tydeligt frem. Fokuset er ikke at sige ”se, hvor gode, vi er”, men derimod at give læseren information, der er inspirerende og kan bruges til noget.

Også på andre områder, er der valgt utraditionelle og kreative løsninger. Eksempelvis med en riv-af-flap, hvorpå der står kontaktoplysninger til nogle af Aarhus Universitets talrige tilbud; denne kan også fungere som bogmærke.


Et andet eksempel er forsiden med et udstanset  ”AU”, hvilket fungerer som et ”vindue” ind i magasinet. Det peger læseren hen mod det, der er allervigtigst for Aarhus Universitet – nemlig de studerende, og den synergi, som de, medarbejderne og institutionen skaber sammen. Det er ikke kendisser, der pryder forsiden – men måske nogen, der bliver det.

Resultat

Fra iværksætteren til milliardvirksomheden

Aarhus Universitet har fået et magasin, der adskiller sig fra typiske publikationer, hvor organisationer og virksomheder fortæller om, hvad de har gjort for at skabe resultater. I magasinet smelter historier fra både studerende og store milliardvirksomheder sammen, i et unikt grafisk univers. Der er gennemgående fokus på både de gode historier, og de kreative og utraditionelle designmæssige løsninger – og vigtigst af alt; at fortælle læseren, hvad de kan bruge magasinets informationer til, i praksis.


Universitetet har således fået et nyt visitkort, der kan anvendes i mange forskellige sammenhænge, til at vise hvordan Aarhus Universitet bringer sin viden i spil i forhold til omverdenen.

Du kan følge årstidernes gang i magasindesignet

Holdet bag

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Martin Rask Pedersen er Senior Copywriter, Creative Lead og partner hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen

Senior Copywriter,
Creative Lead, Partner
+45 52 100 503
mrp@czoo.dk

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Kontakt Marie, hvis du vil høre mere om opgaven.