czoo

Bliv klogere på Jodel


Creative ZOO fortæller, hvordan virksomheder kan bruge det sociale medie Jodel Creative ZOO fortæller, hvordan virksomheder kan bruge det sociale medie Jodel
Se næste artikelSe mere

Jodel er det 'nye' sociale medie, som hitter blandt de unge. Men hvad kan du og din virksomhed bruge Jodel til?

Blog , Pernille Rahbech

Måske kender du Jodel og er selv bruger? Eller måske har du hørt nogle unge mennesker tale om ”det der sociale medie, hvor alle er anonyme og kan skrive lige, hvad de vil.” Eller også tænker du – hvad dælen er Jodel?

Lad os forklare…
Der er ingen tvivl om at Jodel er et socialt medie, der er hot blandt de unge og har været det i et par år – især i Aarhus.
Og du og din virksomhed kan lære noget om mediet. 

Hvad er Jodel?

Jodel er et socialt medie, der fungerer ved, at brugerne uploader indhold i form af en kort tekst eller et billede, som så havner i et nyhedsfeed, hvor alle andre brugere i nærheden kan se det.
Alle brugere er anonyme, og man kan derfor poste, hvad man vil, uden nogen ved, hvem man er.

Nyhedsfeedet er lokationsbestemt. Det vil sige, at du som bruger ser alle posts, der er i nærheden af dig. Du kan dog også vælge en by som ”hometown” og følge med i, hvad der sker eksempelvis i Aarhus, når du er på familietur i Harzen.

Spørger man brugerne, vil de nok sige, at Jodel er det sande billede af virkeligheden, mens Instagram er det polerede billede af virkeligheden.

Anonymt socialt medie – but why?

Din virksomhed kan lære en masse af, hvordan brugeradfærden er på Jodel.

Fordommen om Jodel er, at mediet er fyldt med forvirrede teenagers, der søger råd om kærlighedsproblemer, mislykkede Tinderdates og diverse tegn på sygdomme. Man kan tro, at mediet mest af alt er blevet en erstatning for Vi Unges brevkasse eller sågar Hestenettet.dk.

Men på Jodel skriver brugerne også om sjove oplevelser, vittigheder, tips og erfaringer og de hjælper hinanden, breaker lokale nyheder og arrangerer såkaldte Jodel-meetups.


Skal vi tage en snak om hvordan du kan bruge de sociale medier klogest?  


Jodel er ikke en salgskanal - endnu

Det er ikke muligt at annoncere eller markedsføre på Jodel. Forsøger du at annoncere i et opslag, vil du hurtigt opleve at dit opslag enten møder massiv kritik, bliver slettet af en moderator eller bliver downvoted og slettet.
Men du og din virksomhed kan stadig få en masse ud af Jodel. I kan eksempelvis lure på mediet for at få en fornemmelse af, hvad målgruppen tænker og er optaget af. Jodel er nemlig med til at styre jargonen blandt de unge. Hvilke emner taler de om? Hvad trender lige nu? Hvad synes de er sjovt? Ved at holde øje med Jodel, kan din virksomhed ’tappe ind i,’ hvad der hitter blandt de unge.

Men måske har I modet til at forsøge at promovere jeres virksomhed i Jodel-forklædning? Kaster I jer ud i det, kræver det, at I – ligesom alle andre medier – bruger det på dets præmisser. Men frygt ej, vi giver jer tre skarpe præmisser fra Jodel herunder, som kan hjælpe jer på vej.

Jodel er drevet af humor. De opslag, der oftest klarer sig bedst, er, hvor brugerne har haft en sjov oplevelse eller fortæller en god vittighed. Vi kender det også fra Facebook – sjove videoer med katte, børn, folk der falder eller lignende performer godt og får mange views, likes, delinger og kommentarer. Det er uhøjtideligt, personligt, ærligt og sjovt - så husk humoren.

Jodel er ærlig. Med ærlighed kommer man længst. Den floskel kender vi alle. Men på Jodel er det ikke bare en floskel. Her er ærlighed faktisk en stor del af mediets præmisser. Det hænger sandsynligvis også sammen med, at mediet er anonymt – man kan nemmere være ærlig, når andre ikke kan se, hvem du er. Er du og din virksomhed ærlig i jeres kommunikation? Noget tyder på, at ærlighed er med til at skabe en tættere relation med ens følgere og mellem følgerne.

Jodel er et unikt fællesskab. Man hjælper hinanden, får nye venner, udveksler Snapchat-profiler, mødes i Jodel-meetups og tager på dates. Det fællesskab kan alle virksomheder være misundelige på. For hvordan skaber man et socialt medie med så høj interaktion, hvor folk rent faktisk gerne vil hjælpe hinanden og svare på spørgsmål?
Det handler om kommunikationen fra menneske til menneske. Derfor skal din kommunikation være mere personlig og i øjenhøjde, og du skal tænke på, hvordan du kan hjælpe din målgruppe med din kommunikation.

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Vil du vide mere om, hvordan du kan bruge sociale medier i din kommunikation? Kontakt Marie.