czoo

Tivoli Friheden
Visuel identitet


Opgave

En blomsterfestival med ambitioner

Friheden ønskede en kommunikation og en identitet for blomsterfestivalen, der skulle være med til at understrege, at Frihedens blomsterfestival var noget helt særligt. At det var et sted, hvor man kunne både opleve, nyde og ikke mindst lære noget nyt gennem blomsterne. Friheden ønskede at kommunikere, at blomsterfestivallen ikke kun var for “traditionelle” blomsterkendere og -nydere, men også var noget for alle andre; noget man kunne samles om og opleve ligesom Frihedens andre attraktioner. Samtidig ønskede Tivoli Friheden naturligvis at tiltrække flere besøgende.

Som en del af den visuelle identitet gik de mørke farver og blomsterisvaflen igen på Tivoli Frihedens plakater Som en del af den visuelle identitet gik de mørke farver og blomsterisvaflen igen på Tivoli Frihedens plakater

Løsning

Blomster som mere end bare dét, øjnene ser

Løsningen blev en visuel identitet, der – foruden at spille sammen med Frihedens overordnede identitet – afspejlede blomster og sommer med en kant. Dette kom blandt andet til udtryk i den mørke baggrund, som adskilte sig fra de ellers lyse farver, der normalt bruges, når man taler om sommer. Det skabte en kontrast, der spillede sammen resten af motivet: en blomsterbuket, der gemte på både liv, død og løjer.

Den visuelle identitet blev suppleret af en fortælling, som rammesatte kommunikationen og dannede grund for historierne om Frihedens blomsterfestival. I fortællingen lød det blandt andet således:

“(…) Tivoli Frihedens blomsterfestival handler om mere end, hvad øjnene ser. Den handler om alt det, blomsterne også er. Om blomster som mere end noget, der er pænt og dufter godt. Om hvordan blomsterne følger os gennem livet og markerer højdepunkter og traditioner helt frem til, at en rød rose lander oven på vores kiste, efterfulgt af endnu en og endnu en … Og om hvordan blomster er mad og genbrug og miljø og klima og symboler og lige nu og snart væk. I Tivoli Friheden får du noget at tænke over.”

Resultat

Rekordmange sommerbesøgende

Tivoli Friheden fik understreget, at blomster er meget mere end det, du ser og dufter - og med blomsterfestivallen i juli 2020 fik Tivoli Friheden også øget antallet af gæster i sommerperioden. Den store interesse fik tilmed Friheden til at forlænge festivallen ind i august, så flere kunne få mulighed for at opleve den i sommersæsonen.

Dette skyldtes naturligvis ikke mindst, at Friheden leverede en vildt fantastisk blomsterfestival – og vi har været glade for at samarbejde med dem om at skabe en helstøbt oplevelse, der virkelig rykkede noget.

Holdet bag

Charlotte Kousgaard er Senior Designer og Editorial Lead hos Creative ZOO.
Charlotte Kousgaard

Senior Designer,
Editorial Lead

+45 28 25 64 72
ck@czoo.dk

Jesper Vorre er Creative Director og senior partner i Creative ZOO
Jesper Vorre

Creative Director,
Senior Partner
+45 52 100 504
jv@czoo.dk

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Martin Rask Pedersen er Senior Copywriter, Creative Lead og partner hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen

Senior Copywriter,
Creative Lead, Partner
+45 52 100 503
mrp@czoo.dk

Lignende projekter

Tivoli Friheden har i samarbejde med Creative ZOO udarbejdet kampagnen Jul i Friheden.

Tivoli Friheden

Creative ZOO har udviklet den visuelle identitet til BIG, Rune Kilden og Gehls ambitiøse boligprojekt på Aarhus Ø - AARhus.

Anpartsselskabet Kilden og Mortensen - AARhus i Aarhus

Ny visuel identitet til Paradisets Engle

Paradisets Engle

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Har du brug for en stærk visuel identitet, der skiller sig ud fra mængden og som understøtter dit brand? Så kontakt Marie for en uformel snak om, hvad Creative ZOO kan gøre for dig.