czoo

Meningsfuld medlemskommunikation:
Hvad mener vi?


Mange medlemsorganisationer har det med at glemme den overordnede grund til, at de er til. Derfor er der behov for meningsfuld medlemskommunikation Mange medlemsorganisationer har det med at glemme den overordnede grund til, at de er til. Derfor er der behov for meningsfuld medlemskommunikation
Se næste artikelSe mere

Hos Creative ZOO er vi glade for at tale om meningsfuld medlemskommunikation. Men hvad er det egentlig, vi taler om?

Blog, Marie Bysted Sandberg, Managing partner

Det kan godt lyde som klassisk dobbeltkonfekt, lavet alene for allitterationens (bogstavrimets) skyld: ”Meningsfuld medlemskommunikation”.


Men der er en god grund til, at vi hos Creative ZOO er glade for at sætte de to ord sammen. Ja faktisk to grunde.


Og lad os undtagelsesvist starte med ”For det andet".


Det er desværre ikke al kommunikation i medlemsorganisationer, der er lige meningsfuldt.


Her tænker vi ikke så meget på, om det enkelte budskab giver mening i sig selv, men på om organisationen giver mening for medlemmerne, og om denne mening bliver understøttet af ”alt” man gør.


Nogle steder er man blevet så fokuseret på mikroaudiences, taktik og praktik, at man har glemt det store ”why”. Den store grund til, at man skal være medlem af organisationen, forsvinder i webshops, rabatordninger, lovgivning og andre add-ons, der fylder meget i det daglige arbejde i organisationen – men reelt betyder meget lidt for medlemmerne og ikke nødvendigvis er unikke for organisationen.


Så når vi taler om meningsfuld medlemskommunikation, taler vi altså om kommunikation, der understøtter organisationens formål og giver mening for både den og medlemmerne.


Det er groft sagt vigtigere at have styr på organisationens ”hvorfor”, kende målgruppernes behov og se kommunikationen i et helhedsperspektiv end at kunne lave en fed video til Facebook – for måske er hverken video eller Facebook det rigtige valg.


Og lad os så slutte med ”For det første”, som altså er et helt afgørende ”For det første” for os. 


Kommunikation i og fra organisationer er helt vildt vigtig. Foreningsstrukturen er helt særligt i Danmark, og noget af det, der er med til at gøre os til det land, vi er – fra andelsbevægelsen over fagforeninger til sportsforeninger og interesseorganisationer. Medlemsorganisationer er helt vildt vigtige og fantastiske. Og derfor er det så interessant - og afgørende - at arbejde med at styrke dem endnu mere.

Andre har også læst...
Marie Bysted-Sandberg er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted-Sandberg
Communication & Strategy
Managing Partner

+45 52 100 505
mbs@czoo.dk

Hør mere om, hvorfor meningsfuld medlemskommunikation giver så meget mening for os.