czoo

Hvad er ligheden mellem
brands og kærlighed?
3 pointer fra to hjerneforskere


Kærligheden over for et brand og et andet menneske har mange ligheder - vi har nedfældet 3 hovedpointer på baggrund af et interview med to hjerneforskere. Kærligheden over for et brand og et andet menneske har mange ligheder - vi har nedfældet 3 hovedpointer på baggrund af et interview med to hjerneforskere.
Se næste artikelSe mere

Er der mange ligheder mellem kærligheden over for et andet menneske og kærligheden til et brand? Ja, lyder svaret fra to hjerneforskere - her får du tre grunde til hvorfor.

Blog, Creative ZOO

Hos Creative ZOO er vores passion at skabe brands, der er værd at elske. Derfor satte vi to hjerneforskere, Morten L. Kringelbach, professor i neuroscience ved Aarhus Universitet og Oxford University, og Peter Vuust, professor ved Aarhus Universitet og Det Jyske Musikkonservatorium, stævne. Som en service til vores læsere har vi kogt de lange videnskabelige redegørelser om dopamin og neurovidenskab ned til tre pointer:


1. Kollektivt begær

Det, vi tiltrækkes af, er ofte noget, dem i vores inderkreds også finder tillokkende. Du kender det sikkert: Din tiltro til et produkts kvalitet vokser, når mennesker, du stoler på, anbefaler det. Og få ting bekræfter din følelser, som når din bedste veninde fortæller, hvor lækker, hun synes, din flirt er.


2. Fortælling og forventning skal matche

Stærk loyalitet opstår, fordi den ”fortælling”, der knytter sig til det, du begærer, harmonerer med, hvordan du opfatter dig selv. Og kærlighed – eksempelvis over for et brand – handler om en grundlæggende tillid til, at det, du får, lever op til dine ”forventninger”.


3. Mix kendt med ukendt

Autenticitet, kvalitet og forudsigelighed er nogle af de faktorer, som udløser dopamin i hjernen. Hjernen kommer imidlertid hurtigt til at kede sig, hvis alt er forudsigeligt. Derfor skal du hele tiden arbejde med overraskelsen og forsøge at twiste din form eller dit budskab.

Andre har også læst...
Morten Søholm er partner og tekstforfatter hos Creative ZOO.
Morten Søholm
Concept & Strategy
Founding Partner

+45 60 663 060
morten@czoo.dk


Vil du høre mere om, hvordan Creative ZOO skaber brands, der er værd at elske? Kontakt Morten.