czoo

Design skal ikke (blot) imponere
- det skal hjælpe


Grafik og design er et af de mest værdifulde redskaber i værktøjskassen, når det gælder god kommunikation. Grafik og design er et af de mest værdifulde redskaber i værktøjskassen, når det gælder god kommunikation.
Se næste artikelSe mere

Grafik og design er et af de mest værdifulde redskaber i værktøjskassen, når det gælder god kommunikation. Og det er ingen undtagelse, når du vil nå ind under huden på unge mennesker. Men dit design lykkes kun med den rette effekt, hvis du tager højde for disse overvejelser.

Hvis dit formål med din grafik og dit design er at forundre og skabe ”wow”-oplevelser, der kan vælte de unge bagover, kan du lige så godt droppe det, hvis du reelt vil ændre deres adfærd…


… medmindre du (også) har styr på følgende:


  1. Dit design bringer budskabet tydeligt frem – Misforstå os ikke. Vi elsker kreativt, æstetisk og gennemarbejdet design. Men det er vigtigt, at det ikke overskygger et klart og tydeligt budskab, som er let at afkode. Pak det ikke ind. Vis det klart og tydeligt.


  2. Formålet bag er defineret – Hvad er den ønskede handling og tanke, som du ønsker, at budskabet i dit design skal lede til blandt de unge? Dette bør altid være, hvor du starter og slutter i arbejdet med grafik og design.


  3. Dit design passer ind i den kommunikative kontekst – Som med de fleste andre tiltag og medier, står grafik og design sjældent alene. Understøtter og hænger dit design sammen med andre medier (billeder, lyd, video osv.).


  4. Du skaber meningsfuld opmærksomhed og reducerer spildtid – Unges opmærksomhed er dalende, og du kan kun komme uden om det på to måder. Enten konstant at være så fængende og relevant, at de ikke kan kigge væk. Eller at kræve mindre opmærksomhed ved at gøre budskabet skarpt og simpelt – vi anbefaler et godt miks af begge.


  5. Du kender de unges ønsker og adfærd – nutidens unge lytter til dem, der formår at være nærværende og identificerbare; autentiske og rå; udfordrende og provokerende – alt andet bliver hurtigt sorteret fra.


Er du stadig nysgerrig på at lære mere om grafik og design, kan du her se vores kompetencer og læse mere om vores tilgang. Under de enkelte kompetencer finder du også en række cases med eksempler på, hvad vi tidligere har lavet for vores kunder.

Andre har også læst...
Martin Rask Pedersen er Head of Content hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen
Head of Content 
+45 52 100 503
mrp@czoo.dk


Vil du høre mere om, hvordan du kan bruge video i din markedsføring? Kontakt Martin.