Facebook 2018


Facebook ændrer deres algoritme i 2018. Hvad betyder det for virksomheder og organisationer? Facebook ændrer deres algoritme i 2018. Hvad betyder det for virksomheder og organisationer?
Se næste artikelSe mere
Måske har du hørt det. Måske har du allerede oplevet det. Facebook ændrer deres algoritme. Men hvad betyder det for din organisation, og hvordan skal du agere?
Blog, Louise Berg
65 % af alle os danskere scroller hver dag ned gennem Facebook og bliver mødt af alt fra russiske nyheder til alverdens konkurrencer og slå-dig-på-låret kattevideoer. Men det ændrer sig nu. I starten af 2018 skrev Facebook grundlæggeren, Mark Zuckerberg, på sin Facebook-profil:

”One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.”

Men hvordan sørger Facebook for, at brugernes tid er ’well spent’?

De ændrer deres algoritme. På dansk er en algoritme en matematisk udregning, der bl.a. bestemmer, hvad der ligger øverst på Facebook-brugernes news feed - bestemt ud fra en række forskellige faktorer. Algoritmen vil fremover skrue ned for virksomheder, brands og medier og skrue op for det, Facebook kalder ‘meningsfuldt’ indhold fra venner og familie. Facebook vil tilbage til rødderne, hvor brugerne livligt kommenterede, skrev opdateringer og postede ting på hinandens vægge.

Den ændring kommer til at gøre ondt på virksomheder og organisationer. Efter Facebook de sidste mange år har været et slaraffenland for virksomheder, når det kommer til markedsføring og branding, bliver livet som virksomhed på Facebook en del sværere. Eller anderledes ... Der hersker ingen tvivl om, at din virksomheds organiske reach vil falde.

Her kommer 3 gode råd til, hvordan du når ud til dine følgere med den nye algoritme:

1. Annoncering, annoncering og annoncering
Din virksomhed får svært ved at få succes på Facebook med et budget på 0 kr. I fremtiden skal du forvente, at annoncering er et must. Derfor skal du tænke annoncering ind i din strategi.

2. Meningsfuldt indhold
Facebook vil hylde meningsfuldt indhold. Mere end nogensinde før er det afgørende, at du bruger Facebook på dets præmis – vær social. Du kan ikke transmittere information til dine brugere, du skal engagere, involvere og invitere til dialog. Og det skal give mening. Du skal ikke bare bede folk kommentere, hvem de vil dele en middag med. Så dum er Facebook ikke.

3. Bliv set først
Dine følgere har mulighed for at vælge at se din sides nyheder først, og netop det flueben kan sikre, at du når organisk ud til følgere. Måske har du så interesserede følgere, at du kan lokke dine følgere til at slå den funktion til?

Den præcise Facebook-algoritme er hemmelig. Derfor er det umuligt at komme med en udførlig opskrift på, hvordan du får succes. Vejen frem må være trial and error – prøv dig frem.
Andre har også læst...
Vil du vide mere om, hvordan du skal agere på sociale medier? Så kontakt Marie.
Marie Bysted-Sandberg er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted-Sandberg
Communication & Strategy
Managing Partner

+45 52 100 505
mbs@czoo.dk