Markedsføringslov og persondataforordning


Bliv klog på de nye love Bliv klog på de nye love
Se næste artikelSe mere
De nye love om markedsføring og persondata kan få alle ikke-advokater til at rive sig i håret. Hos Creative ZOO har vi et ønske om at beholde vores hår på hovedet – derfor inviterede vi til seminar med SPOT på de to love.
Aktuelt, Helena Krogh Jensen
”Hvem må jeg sende nyhedsbreve til?”, ” Hvornår gælder et samtykke egentlig?”, ”Hvad skal min persondatapolitik overhovedet indeholde?” Spørgsmål er der nok af, når det kommer til den nye markedsføringslov, der trådte i kraft i juli 2017 og den kommende persondataforordning, som bliver en realitet fra maj 2018. 

Forvirring, forandring og forhåbning om en afklaring

”Vi er nok ikke de eneste, som bliver helt rundtossede over, hvad de nye love egentlig kommer til betyde”.
Med dette i tankerne inviterede vi i samarbejde med Kirstine Skaarup fra Holst, Advokater til seminar. Her var forhåbningen, at vi sammen med andre kunne få svar på et par af de mange spørgsmål - og opklaringer og gode råd det fik vi. Her er 5 af slagsen:

5 ting at tænke over:

1. Din behandling af data skal være tiptop
Et must for din virksomhed er en klart defineret og beskrevet plan for, hvordan kundens oplysninger bliver behandlet. Med den nye lov kommer der nemlig et krav om dokumentation. Dokumentation for, hvad din virksomhed bruger oplysningerne til, hvor længe i opbevarer dem, og hvordan i håndterer dem. Hvis du f.eks. beholder billetsalgsinformationer i 5 år for at kunne basere dine næste forestillinger på disse informationer, er planen din dokumentation for, at der er et formål med det, du gør. Så hvis din virksomheds handlinger er i overensstemmelse med planen, er den din sikring.

2. Servicemeddelelser er ikke marketing
Du har måske fået kundens mail i forbindelse med en handel, og du tænker: ”Yes, nu kan jeg sende dem tilbud på mine andre lækre varer”. Men nej, sådan er det desværre ikke, fordi du ikke har fået kundens samtykke til markedsføring.
Uden samtykke må du kun sende servicemeddelelser, men ikke markedsføringsmateriale. Så mens beskeder såsom: ”Dine sko er på vej” eller ”Vi har flyttet kontor” får et flueben, får sending af nyhedsbreve og ”Se lige de her sko” et rødt kryds.


Note om strikkepindsreglen:

Strikkepindsreglen er en lovlig måde at sende markedsføring til kunden uden deres samtykke. Det forklares nemmest ved et eksempel. Hvis du arbejder for et stormagasin, og en kunde har købt et par sko, så må du gerne sende markedsføring om andre sko f.eks. med en bekræftelsesmail. Men du må ikke sende tips om andre produktkategorier – f.eks. om stegepander. Men det er altså lovligt at strikke lidt markedsføring ind uden kundens samtykke, så længe det er inden for samme produktkategori.
Hvis der er tale om et nyhedsbrev, hvor du på samme vis fletter lidt markedsføring ind, er det vigtigt at huske, at kunden altid skal have muligheden for at afmelde sig.



3. Samtykke er din sikring
De fleste virksomheder benytter sig af markedsføring. Om det så er fordi, du vil give dine kunder fif om nye sko eller sende dem nyhedsbreve. Men du må ikke bare sende ting. Du skal nemlig have kundens samtykke, og her er der en række regler. Blandt andet skal det være tydeligt for kunden, hvem du deler deres oplysninger med, og det skal være ligeså nemt at trække sit samtykke tilbage, som det er at give det.

4. Fornyelse er det eneste, der fungerer
”Ej hvor dejligt, jeg har jo allerede samtykke fra en masse kunder”, tænker du måske. Men nej, så nemt er det desværre ikke. Dine samtykker kræver højest sandsynligt en fornyelse, for at være i overensstemmelse med den nye lov. Det hele skal altså gøres på ny. Når et samtykke så er i hus, er man nået langt i processen, men egentlig slutter samtykkeprocessen aldrig rigtig. Alle ens samtykker skal nemlig bruges mindst en gang om året til f.eks. at sende nyhedsbreve.

5. Boom i bøderne
Den nye persondataforordning betyder, at pengepungen nu bliver noget mere hul i forbindelse med bødestraf. Fra bøder på max 25.000 DKK i dag og op til 20 mio. EUR fremover (eller 4 % af den globale omsætning) er der altså tale om noget af en forøgelse. Det er derfor en god ide at være sikker på, at man overholder reglerne, så man ikke ender ud i en Margrethe Vestager vs. Google situation.

Sjældent det samme svar

Dette er blot et par strå i den store høstak af ændringer, der blæser ind af døren med de nye love. Når det kommer til stykket, er det slet ikke så præcist, hvad man skal gøre. Der er nemlig ikke et entydigt ja eller nej. Det hele er en vurderingssag. Men i alle tilfælde gælder det om at kunne tale sin sag og have en forklaring på, hvorfor din virksomhed har gjort, som den har gjort.



Tjekliste:


  • Tjek om jeres samtykker er gældende efter de nye regler, eller skal opdateres.

  • Husk at persondatapolitikker og kontaktinfo skal være tydelig for kunden.

  • F.eks. Klik her for at få oplysninger om virksomhedens persondatapolitik, og hvis du ønsker information om dine data og mulighed for at opdatere disse.
  • Tjek om det er tydeligt, hvad I bruger kundens oplysninger til, og hvem i deler dem med.

  • Husk klar og tydelig kommunikation og sprog.



Andre har også læst...
Er du nysgerrig på, hvad Creative ZOO laver - så giv os et kald
Marie Bysted-Sandberg er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted Sandberg
Communication & Strategy
Managing Partner

+45 52 100 505
mbs@czoo.dk