czoo

Anerkend, dyrk
og udnyt tvivlen:
Kommuniker effektivt til unge


Anerkend, dyrk og udnyt tvivlen: Kommuniker effektivt til unge og aktiver jeres egen tvivl Anerkend, dyrk og udnyt tvivlen: Kommuniker effektivt til unge og aktiver jeres egen tvivl
Se næste artikelSe mere

De unge er i tvivl om uddannelses- og livsvalg. Uddannelsesinstitutioner er i tvivl om budskabs-, medie-, kanal- og så videre-valg. Vi elsker tvivlen. Og vi har et værktøj, der kan hjælpe jer med at gøre den til en styrke

Viden

Vi forstår godt, hvis du er i tvivl. De fleste er i tvivl. Ung som gammel. Studievælger såvel som uddannelsesinstitution.


Men tvivl er ikke dårlig. Tværtimod. Spørger du os, er tvivl en god ting. Derfor håber vi, at I vil blive ved med at anerkende de unges tvivl. Og at I - gerne sammen med os - vil blive ved med at dyrke jeres egen tvivl og være nysgerrige. For det er et krav for kommunikation i dag.

Læs videre for at få to råd – og et værktøj. Men først lidt teori.


Du kender måske teorien om hjernens system 1 og 2, som nobelprisvinderen Daniel Kahneman omtaler i sin bog "Thinking - Fast and Slow". Kernen er, at vi mennesker i 90% af tiden tænker i system 1 - det impulsive, følelsesladede, umiddelbare stadie - og kun i 10% af tiden befinder os i system 2 - det rationelle, eftertænksomme og logiske stadie. Hvorfor nævner vi det i denne forbindelse?

Jo, fordi det er altafgørende, hvis du vil fange de unges opmærksomhed; hvis du vil sætte et aftryk på deres ellers travlt optagede hjerne, som konstant fyldes med information fra sociale medier, nyheder, reklamer og tilbud over det hele. Kommunikation skal forsimples, gøres levende og have kant uden at miste sin dybde. Derfor skal du tale til system 1 gennem hele deres (uddannelses)rejse - også hvis du vil have dem til at tænke over noget i system 2.


Råd nr. 1: Jeres tvivl. Brug den

Mange uddannelsesinstitutioner er i tvivl om, hvordan de skal kommunikere til, tiltrække og fastholde de unge mennesker. Hvad skal der siges - hvorfor, hvor og hvordan?


Tvivlen skal guide jer frem. For tingene går så hurtigt i dag, at der er brug for en undersøgende og nysgerrig indstilling – i stedet for en skråsikker overbevisning om at have fundet de vise sten en gang for alle. Der er brug for forståelse af målgruppen og modet til at eksperimentere og prøve nyt.


Råd nr. 2: De unges tvivl. Anerkend den

Nutidens unge er i tvivl som aldrig før. Hvad skal de studere og arbejde med, hvem vil de være, og hvad skal der i det hele taget ske med vores planet, samfund og fremtid?


Det kan hurtigt virke til, at den unge målgruppe blot er kritiske, flygtige og selektive … Men der er meget mere under overfladen. Så hvordan engagerer vi dem? Én ting er sikkert. Nutidens unge spotter drønhurtigt alt, der virker opstillet, falsk eller hyklerisk. Derfor skal kommunikationen være troværdig, gennemskuelig og målrettet. Den skal tale direkte ind i deres ’drivere’. Uden bullshit. Ellers er de videre. Og nå ja: have et kreativt twist, der skiller sig ud. No bullshit betyder ikke no fun eller no creativity.


Værktøj: ’Hvorfor’ og ’hvordan’ og ikke kun ’hvad’ og ’hvor’

Alle kan kommunikere. Og alle gør det. Netop derfor – fordi vi lever i en verden med kommunikativ overload – er det afgørende med en kommunikation, der har en klar sammenhæng på tværs af medier, kanaler og kommunikative produkter, som holder det oprindelige formål for øje gennem hele processen og er forankret i den rette indsigt.


Eller med andre ord. At mange unge er på Instagram, betyder ikke automatisk, at det er der, I skal ramme dem. Og at mange unge ser videoer på YouTube betyder ikke automatisk, at I skal lave en video. Det handler jo om formålet.

Hos Creative ZOO arbejder vi med en simpel model, som vi her forklarer på tre minutter ...


Vi har også omsat modellen til en enkel spørgsmål/svar-skabelon , som I kan downloade og bruge i jeres kommunikationsplanlægning. Spørgsmålene i modellen skal hjælpe jer til at nå målet og starte det rigtige sted.


Du kan også se mere om vores tilgang til video, billeder og grafik & design, når det gælder unge. Eller er du stadig nysgerrig på at lære mere om kommunikation til unge? Så kan du finde flere eksempler her, hvor du vil blive henvist til nogle tidligere projekter, som vi har lavet for kunder.

Du er selvfølgelig også mere end velkommen til at kontakte Hans-Georg på tlf: +45 52 10 10 09 eller mail: hg@czoo.dk, så tager vi gerne en snak.

Andre har også læst...

Vil du høre mere om, hvordan du effektivt kommunikerer til unge? Kontakt Hans-Georg