Et logo er ikke bare en masse streger sat sammen, så det ser pænt ud. Forud for et færdigt logo ligger en lang proces af analyser, tankespind og tests. For et logo er en afgørende del af en virksomheds identitet. Det er DNA’et samlet i farver og former, som rummer essensen af virksomheden.
Hvad betyder et logo for en virksomhed?
Vi ser et logo som en virksomheds stempel – dens aftryk i omverdenen, som gør at folk bedre kan genkende og huske den. Hvis din virksomhed gerne vil signalere kvalitet og luksus, så skal logoet også gøre det. Det er vores indtryk, at hvis du har et logo helt fra starten af din virksomhed, så er du foran 1-0 i forhold til dine konkurrenter. For med et logo sætter du aftryk, lige fra det sekund din virksomhed gør sit indtog i verdenen.
Og vinderen er …
Vinderen af vores logokonkurrence blev Mathilde Aagaard, der med sit dengang stadig navnløse koncept var i den helt spæde start af sin virksomhed.
”Det var nogle af mine første skridt med Woodland, og jeg har fået rigtig meget ud af at arbejde med logoet sammen med CZOO. Sammen med CZOO er jeg blevet skarpere på min virksomheds profil, og jeg har fået valgt et navn, der passer til virksomheden. Jeg havde slet ikke forventet så meget sparring og skarpe input, så jeg er bare mega taknemmelig for alt det, jeg har fået med.” - Mathilde Aagaard, kvinden bag Woodland.
Et logo kan ikke stå alene, det er en del af virksomhedens visuelle identitet. Derfor blev logoet til Woodland udviklet i gennem en proces i tre trin- 1. workshop, 2. udvikling og 3. præsentation.
Hvad er Woodland?
- Woodland er et helt nyt koncept, som vil gøre det nemmere og sjovere for almindelige mennesker at komme ud i naturen.
- Hos Woodland kan du købe eller abonnere på aktivitetskasser for familier, som indeholder forslag til aktiviteter og alt hvad du skal bruge til aktiviteten.
- Med Woodland får du gode idéer til aktiviteter i naturen, hvor der er fokus på at øge trivsel og robusthed. Woodland bygger på et nyt koncept udviklet ud fra positiv psykologi og forskning indenfor hvordan naturen kan bidrage til at styrke vores mentale sundhed.
- Med forskellige produkter som f.eks. en blog, aktivitetskasser, et abonnement og et netværk, opfordrer Woodland folk til at bruge naturen mere i deres hverdag.
3 trin-proces
1 trin – Workshop
Første trin på vejen mod det nye logo var en workshop. Fokus var på at finde ind til kernen af konceptet – helt ind i hvorfor Woodland overhovedet eksisterer. Rent praktisk blev det gjort gennem en række forskellige spørgsmål, såsom: ’Hvordan fik du ideen til konceptet?’, ’Hvilke værdier har konceptet?’ og ’Er der nogle farver og former, du forbinder med konceptet?’ Det kortlagde tankerne og ideerne bag Woodland, hvilket både førte til navngivningen af Woodland og fungerede som startskud til designteamets egentlige formgivning af logoet.
2 trin – Udvikling
Udviklingen af logoet var andet trin i processen.
”Det er ikke en lige vej til et logo. Den slingrer og går frem og tilbage” - Jesper Liengaard, Senior Designer hos Creative ZOO.
Men en ting er sikkert – analyse og research er første step.
”Når et logo skal skabes fra noget fuldstændig ukendt og helt fra bunden, så er det egentlig meget godt, at det smager af noget, som man har smagt før, uden at man behøver at vide, hvorfor man kan lide det.” – Jesper Liengaard.
Konkurrenterne og markedet er den perfekte inspirationskilde, da det nye logo, gerne må ’smage’ lidt af dem, som allerede er på markedet. Det ledte til en brainstorm, hvor designteamet kastede uendelige ideer op i luften. Til sidst blev kun en idé grebet – den reneste og skarpeste.
3 trin - Resultatet
Sidste og mest nervepirrende trin var præsentationen af det endelige logo.
”Jeg synes, at logoet er rigtigt fedt, fordi det er meget enkelt, det er lækkert og det er gennemtænkt. Det er både hjerte og hjerne, og det er centralt i Woodland. Derfor kan logoet rumme forskellige produkter indenfor den samme ramme. Det kan jeg rigtig godt lide. Så logoet stemmer rigtig godt overens med det jeg vil.” – Mathilde Aagaard
Dette er Woodlands nye logo. Logoet findes ikke kun i én form – det har fået sin egen visuelle verden. Med til logoet hører to logoversioner, to skrifttyper og et udvalg af farver, grafikker og billeder. Det gør logoet fleksibelt og giver plads til den rummelighed, som er kendetegnende for Woodland.
Woodland’s logo taler til både hjernen og hjertet.
”Logoet har rigtig mange elementer, jeg rigtig godt kan lide. Der er firkanten, som symboliserer det periodiske system og bunder i at Woodlands baggrund er i forskning og er evidensbaseret. Firkanten er hjernen. Selve Woodland-skriften og –farverne er mere bløde og luftige. Det er hjertet. Der er tænkt på alt det, som Woodland indebærer.”– Mathilde Aagaard
Woodland’s nye logo kan i al sin enkelthed rumme alle dele af konceptet.
The next step
3 trin-processen har ført Mathilde og Woodland gennem en udvikling. Fra navnløst projekt i sin begyndelse til et fast koncept med navn og logo.
En ny virksomhed er blevet skabt, og er hermed klar til at indtage sin plads i verden og sætte sit stempel.
”Det som jeg er blevet præsenteret for i dag, det er jo et logo, men det er også rigtig meget andet. Jeg har rigtig mange ideer til, hvordan man kan bruge det, og samarbejdet med CZOO har givet mig et utroligt godt afsæt.” – Mathilde Aagaard.
Vil du vide mere om, hvordan vi skaber et logo, som passer præcis til dig og din virksomhed? Så læs mere her