Teatret Svalegangen
Konceptfotos


Creative ZOO har designet brølende relevante konceptfotos til Svalegangen. Creative ZOO har designet brølende relevante konceptfotos til Svalegangen.
Se mere
Billeder, der fungerer på tværs af diverse platforme og medier, og billeder, som brøler med en unik stemme og inspirerer, så folk brænder efter at opleve forestillingerne. Sådan lød nogle af kravene til denne sæsons konceptfotos, som Creative ZOO har designet til det aarhusianske teater Svalegangen.

Essensen i det gode konceptfoto er, at det fungerer som et stærkt blikfang, uanset hvor det optræder. Den visuelle magi skal tilbyde emotionel indlevelse, fortælle begyndelsen og fange essensen i en historie, der får beskueren til at hungre efter slutningen - alt sammen på én gang.

Creative ZOO har mange års erfaring med at designe konceptfotos. En af de faste kunder på dette område er Teatret Svalegangen, og i 2018 efterspurgte Svalegangen et mangfoldigt udtryk med både kant og humoristisk islæt til fire af denne sæsonens forestillinger: ”Mæt Af Dage”, ”Breaking News”, ”En Lille Smule Ubehag” og ”Grounded”.

Kunde
Teatret Svalegangen
Ydelser


Morten Søholm er partner og tekstforfatter hos Creative ZOO. Morten Søholm
Concept & Strategy
Founding Partner

+45 60 663 060
morten@czoo.dk

Mangeårigt partnerskab

Creative ZOO og Teatret Svalegangen har et indgående kendskab til hinanden – baseret på et langvarigt kreativt samarbejde. Faktisk var Svalegangen bureauets første kunde, i den spæde start tilbage i 2003. I dag er Creative ZOO teatrets hovedsponsor. Partnerskabet har bragt utallige spændende designopgaver med sig: Læs fx om vores arbejde med Svalegangens website her .
Svalegangens konceptfotos er en fortolkning af teatrets ønsker og ambitioner, der er tilpasset den enkelte forestillings handling. Svalegangens konceptfotos er en fortolkning af teatrets ønsker og ambitioner, der er tilpasset den enkelte forestillings handling.

Mere end 1.000 ord

I Creative ZOOs arbejde med konceptfotos til Svalegangen, der i denne sammenhæng også fungerer som key visuals, har omdrejningspunktet været at skabe betydningsmættede og fortællende fotos, som konstruerer et powerfuldt medie. Forskellen på et traditionelt billede og et konceptfoto er, at sidstnævnte kræver væsentligt mere end et klik med kameraet, fordi det er sammensat af forskellige elementer og bygget op i flere lag. Det betyder også, at mulighederne med konceptfotos er nærmest uendelige i forhold til anvendelse, stil, konstruktion, effekter og så videre. Læs mere om konceptfotos her - og se eksempler på både denne og tidligere sæsoners konceptfotos til Svalegangen herunder.
Eksempler på forskellige konceptfotos, som Creative ZOO har lavet for Teatret Svalegangen igennem et mangeårigt samarbejde. Eksempler på forskellige konceptfotos, som Creative ZOO har lavet for Teatret Svalegangen igennem et mangeårigt samarbejde.

Et udtryk, mange formål

Det primære formål med Svalegangens konceptfotos har været at skabe opmærksomhed og udbrede kendskabet til teatret og forestillingerne. Men målet var også at differentiere Svalegangen fra lignende tilbud. Centralt for de nye konceptfotos var, at de skulle være "campaignable" - eller med andre ord: medieuafhængige. Uanset hvilken platform, trykt såvel som digitalt, de optræder på, skal budskabet brænde tydeligt igennem.
Konceptfotoet til forestillingen Konceptfotoet til forestillingen

Fra idé til færdigt produkt

Den kreative proces bød indledningsvist på en fælles workshop med idéudvikling, afklaring og udvikling af koncepterne. Creative ZOO gik derefter i gang med selve det visuelle arbejde, og herunder fortolkningen af Svalegangens ønsker og ambitioner for de enkelte forestillingers udtryk. 

Illustration af, hvordan arbejdet med konceptfotos forudsætter en masse Illustration af, hvordan arbejdet med konceptfotos forudsætter en masse

En moderne appel

Essensen i de nye konceptfotos er, at de appellerer til et moderne publikum gennem et legende, næsten filmisk univers. Måden, billederne er konstrueret på, leder tankerne hen på et biograflærred, fordi de trækker på virkemidler fra den traditionelle filmplakat. Samtidig bliver der ikke lagt skjul på brugen af sammensatte elementer og Photoshop.

"Svalegangens konceptfotos skal naturligvis promovere forestillingerne og brøle med teaterets unikke stemme. Det er samtidig vigtigt, at det visuelle udtryk matcher selve den oplevelse, der gives under forestillingen. Dette kan være en udfordring, fordi det fordrer et indgående kendskab til forestillingens indhold og hele teatrets DNA. Derfor er vi naturligvis i tæt dialog med Creative ZOO, så de har de optimale forudsætninger for at svinge den visuelle tryllestav - og vi bliver lige begejstrede hver gang."
Per Smedegaard, direktør og kunstnerisk chef, Teatret Svalegangen. 


Illustration af, hvordan arbejdet med konceptfotos foregår på mange niveauer og ikke blot er et Illustration af, hvordan arbejdet med konceptfotos foregår på mange niveauer og ikke blot er et

Udforsk tryllerierne 

Som Creative ZOOs seniordesigner Jesper Liengaard siger: 
"Magien opstår og resultaterne opnås i krydsfeltet mellem videndeling, kreativitet og design."
Hold øje med Svalegangens konceptfotos i byrummet eller se både disse og tidligere fotos i deres rette element på Teatret Svalegangens hjemmeside.


Illustration af, hvordan arbejdet med konceptfotos foregår på mange niveauer og ikke blot er et Illustration af, hvordan arbejdet med konceptfotos foregår på mange niveauer og ikke blot er et

Holdet bag

Jesper Liengaard er senior art director hos Creative ZOO.
Jesper Liengaard
Signe Schmidt er projektleder hos Creative ZOO.
Signe Schmidt
Project Manager
+45 61 77 02 32



Sune Engelund er art director og partner hos Creative ZOO.
Sune Engelund
Concept & Design
Founding Partner

+45 20 265 808
sune@czoo.dk

Lignende projekter

Medarbejderne fra Energi Danmark skaber en levende fortælling gennem konceptfoto.

Energi Danmark

Leander

eReolens konceptfotos forestiller almindelige mennesker i hverdagssituationer

eReolen

Drømmer du også om konceptfotos med kant og et klart formål? Kontakt os, så tager vi en uformel snak om, hvad vi kan gøre for dig.
Sune Engelund er art director og partner hos Creative ZOO.
Sune Engelund
Concept & Design
Founding Partner

+45 20 265 808
sune@czoo.dk