czoo

Domkirkekvarteret
– En identitet og font skåret i granit


Se mere

Aarhus Festuge er en smeltedigel af forundring, fornyelse, fornøjelse og nærmest for fantastisk. Det ville Festugen gerne afspejle i sit program. Derfor udviklede vi et nyt kreativt koncept for både design og indhold, som på samme tid leverer inspiration, variation og identifikation. Som både fungerer som en ramme og bryder med rammerne og det forventede.

Når Aarhus i august og september lægger gader, parker og scener til årets helt store begivenhed – festugen – så møder gæsterne et overflødighedshorn af oplevelser. Faktisk over 1.000 arrangementer på 10 dage.

Derfor er der brug for et godt og inspirerende program, der på samme tid giver svar på spørgsmål og pirrer til din nysgerrighed.

Kunde
Aarhus Festuge
Ydelser


Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO. Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 10 05 05
mb@czoo.dk

Opgave

Et hovedværk med substans

Aarhus Festuge er en smeltedigel af fornyelse og fordybelse, og holdet bag festugen ville gerne skabe den samme følelse i det trykte program, som udkommer i forbindelse med eventen.  

De ville skabe et ’hovedværk’ til publikum. De ville forføre med masser af substans. De ville trænge igennem med en markant visuel identitet. Og de ville skabe en ramme for de kommende års programmer også, så alt ikke skal nytænkes hvert år.

Da Aarhus Festuge selv har designere og skribenter ansat, var vores opgave at udfordre, udvikle og udfolde et samlet koncept for programmet - indholds- og designmæssigt - som Aarhus Festuge kunne arbejde ind i. Vi skulle give dem afsættet til at flyve.

Løsning

Redaktionelt og designmæssigt koncept

For at få det helt rigtige afsæt startede vi samarbejdet med en brandworkshop og en grundig dialog om retningen. I dette forløb blev det tydeligt, at hovedværket skulle skabe forventningsglæde, forføre og give en sanselig oplevelse. Derudover var det en opgave at bygge bro mellem det fysiske møde i byrummet og kommunikationen omkring arrangementerne.

Vi har arbejdet konceptuelt med opgaven og tænkt i indhold og design, som holder i flere år.

Indholdskonceptet er derfor blevet en beskrivelse af principper og faste spor, som al materialet systematiseres ud fra. Her er der tænkt særligt meget over flow og variation - over at turde skrue op nogle steder med fuld eksponering af udvalgte historier og samtidig arbejde med korte, stramme formater andre steder. Med så mange events kan man ikke rumme alt i et magasin, så der skal laves en udvælgelse og prioritering af det vigtigste – og samtidig være plads til publikums oplevelser og praktiske informationer.

Den spændstighed, som variationen giver, går også igen i designet. Creative ZOOs kreative team har skabt en visuel identitet med markante fonte, farveflader og bevidst brug af billeder og illustrationer. Designkonceptet rammer brandønskerne og giver form til de faste formater.


Resultat

Fra strategi til formater

Leveringen til Aarhus Festuge var en samlet pakke med både strategisk retning og fornyet brandforståelse, indholdskoncept med beskrivelse af faste formater, redaktionelle spor og sideplan samt en ny visuel identitet, der peger fremad og fungerer som brobygger mellem de fysiske events og kommunikationen i en årrække.

Med konceptet i hånden har Aarhus Festuge selv udvalgt stof og produceret årets udgivelse, og det var en fornøjelse, da programmet landede i postkasserne hos os alle.

Holdet bag

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 10 05 05
mb@czoo.dk

Jacob Tejlmand
Jacob Tejlmand

Designer
+45 40 95 23 24
jt@czoo.dk

Helle Brøgger er Senior Project Manager ved Creative ZOO
Helle Brøgger

Senior Project Manager
+45 52 10 10 09
hb@czoo.dk

Lignende projekter

Tivoli Friheden - Brandingfilm med følelser

Muskelsvindfonden - Website

Aarhus Universitet, Erhverv og Innovations nye magasin, produceret af Creative ZOO.

Aarhus Universitet – Erhverv og Innovation Magasin

Fårup Sommerlands nye kampagne, Lysfald, der visualiseres i forgrunden af en skov der oplyses af små lamper. En grafisk illustration skabt af Creative ZOO.

Fårup Sommerland – Kampagneidentitet og navn

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 10 05 05
mb@czoo.dk

Vil du også have en visuel identitet, der matcher dit brand? Så kontakt Marie.