czoo

Frederiks Plads
Visuel identitet


Creative ZOO har designet logoet til Frederiks Plads, der spiller på royale tangenter og grønne noter. Creative ZOO har designet logoet til Frederiks Plads, der spiller på royale tangenter og grønne noter.
Se mere

Frederiks Plads er blevet et samlingspunkt og åndehul i Aarhus. Den visuelle identitet underbygger dette, og allerede inden byggeriet af første etage var færdigt, var alle boliger og erhvervsejendomme solgt.  

Hvordan får man erhvervsejendomme og boliger til at smelte sammen i et nyt byrum med plads til alle?

Det var en af opgaverne, byggefirmaerne NNC og DOMIS stod overfor i deres samarbejde om Frederiks Plads. Derfor hyrede de Creative ZOO til at udarbejde en ny visuel identitet, som matchede deres behov og ambitioner. 

Kunde
Frederiks Plads
Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO. Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Som en del af den visuelle identitet, som Creative ZOO har designet til Frederiks Plads er dette key visual, der illustrerer pladsens mangfoldighed. Som en del af den visuelle identitet, som Creative ZOO har designet til Frederiks Plads er dette key visual, der illustrerer pladsens mangfoldighed.

Alt på plads

Igennem en workshop blev det tydeligt, at selve pladsen var en del af løsningen og den perfekte fællesfaktor for de to virksomheder. Frederiks Plads var deres ’barn’, som de delte fælles forældremyndighed over.


Frederiks Plads-projektet fik, med udgangspunkt i workshoppen, en frisk start med bl.a. en ny visuel identitet, DNA, grundfortælling og logo, som alt sammen blev kommunikeret ud til borgerne i Aarhus, så Frederiks Plads med det samme blev en plads for alle. 

Oversigt over nogle af de findings, der var resultatet af den indledende workshop mellem Frederiks Plads og Creative ZOO. Oversigt over nogle af de findings, der var resultatet af den indledende workshop mellem Frederiks Plads og Creative ZOO.


Majestætisk DNA

Frederiks Plads er bl.a. en hyldest til H.K.H. Kronprins Frederik og en gave til folket. Af samme årsag er det gennemgående visuelle udtryk præget af et royalt islæt. Dette ses især i logoet, der spiller på flere forskellige tangenter; fx en moderne fortolkning af kronesymbolet og stilistisk spirende blade/træer, der giver et unikt og levende udtryk samt signalerer grøn bydel. F'et i logoet kan også være for Frederik. Logoets høje, slanke formsprog og ensartede stregtykkelse giver et enkelt og tidsløst designudtryk, mens den bredere linje samler elementerne og skaber et solidt fundament, som også kan tolkes som pladsen. Linjen går ligeledes igen i de grafiske eksekveringer. Alle logoets komponenter er med til give Frederiks Plads sit særkende, samtidig med at det giver indtryk af at være et moderne, royalt brand. 



Som en del af den nye identitet har Frederiks Plads fået et nyt logo - designet af Creative ZOO. Som en del af den nye identitet har Frederiks Plads fået et nyt logo - designet af Creative ZOO.


Fra prop til plads

Frederiks Plads ligger, hvor DSB's gamle centralværksted i Aarhus lå. Hvor centralværkstedet skabte en prop i bybilledet og betød omveje, er Frederiks Plads et naturligt forbindelsesled, som samler Aarhus og skaber plads i byen. Bygningerne fungerer som en trappe fra toppen af Hans Lorenzens ’Aarhus City Tower’ og ned til Frederiksbjerg. Samtidig er Frederiks Plads samlingspunkt og bindeled mellem Frederiksbjerg, Centrum og Aarhus Sydhavn. 




Visuel illustration af eksekveringen af Frederiks Plads' nye logo. Visuel illustration af eksekveringen af Frederiks Plads' nye logo.

Ikke længere en lukket plads

”Bag Frederiks Plads’ høje træplader gemmer sig et unikt projekt, hvor vi er ved at skabe et lyst og levende byrum for pladsens kommende beboere. Men pladsen har længe været lukket land for aarhusianerne, og det har været svært at få et indblik i, hvad der egentlig sker bag de høje plader. Nu er der heldigvis åbnet op for alle.”

Kristian Voldsgaard, indehaver af danbolig Aarhus City.

Illustration af den nye hjemmeside, som Creative ZOO har designet til Frederiks Plads. Illustration af den nye hjemmeside, som Creative ZOO har designet til Frederiks Plads.

Plads til livet

Frederiks Plads er et sted, hvor der er plads til det hele: En travl far har plads – både fysisk og mentalt – til at stille tasken og give sin søn en svingtur. Veninderne har plads til at sludre midt i det aktive caféliv. Børnenes leg og latter har lov til at fylde, og de grønne områder kan vokse og blomstre.


Rift om pladserne

Projektet tog Aarhus med storm. Fra start af var der en overvældende interesse for Frederiks Plads, og allerede inden byggeriet stod færdig, var alle boliger og erhvervsejendomme solgt.



Visuel opsætning af Frederiks Plads - med det nye logo i centrum. Visuel opsætning af Frederiks Plads - med det nye logo i centrum.

Plads til fejring

Som en del af hyldesten til Kronprins Frederik har han fået sin egen 12 meter høje kongeeg midt på Frederiks Plads, hvor træet i mange år fremover vil være samlingspunkt og synonym for et majestætisk grønt byrum for byens borgere. Træet er en gave fra Aarhus Kommune i anledning af Frederiks 50 års fødselsdag. Kronprinsen indviede træet i oktober 2018, hvor han fik hjælp af 100 skolelever, der alle fik et lille egetræ med hjem.
Creative ZOOs indvendige visualisering af en lejlighed på Frederiks Plads. Creative ZOOs indvendige visualisering af en lejlighed på Frederiks Plads.

Holdet bag

Charlotte Kousgaard er Senior Designer og Editorial Lead hos Creative ZOO.
Charlotte Kousgaard

Senior Designer,
Editorial Lead

+45 28 25 64 72
ck@czoo.dk

Lignende projekter

Creative ZOO har udviklet den visuelle identitet til Bytelab, der tilfører IT-virksomheden designværdi - med fokus på bilkøber og rådgiveren.

Bytelab

Ghrelins nye visuelle identitet trækker på inspiration fra sulthormonet af samme navns udtryk.

Ghrelin

Sundmolehusene i Københavns Nordhavn har fået en visuel identitet, der matcher de værdier som byggeriet står for. Creative ZOO har udarbejdet den eksklusive og maritimt inspirerende identitet.

IPOSOL

Creative ZOO har designet en ny visuel identitet til Idealhuse, der bl.a. omfatter et nyt, dynamisk logo.

Idealhuse

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Kontakt os, hvis du kunne bruge en ny visuel identitet, så tager vi en uformel snak om, hvad vi kan gøre for dig.