CSR-kommunikationsstrategi


Husk at Husk at
Se næste artikelSe mere
Læs med her, når vi gennemgår en af tidens vigtigste trends: CSR-strategi og kommunikationen heraf. Du får gode råd samt en upfront mini-fortælling fra ”virkelighedens” verden.
Blog, Creative ZOO
Hvornår har du sidst hørt om klimaforandringer og dets påvirkning af vores klode? Det er ikke længe siden, vel? Klimaforandringer er årtiets ”hot-topic” – og med god grund! Kun i samlet flok kan vi ændre kursen og sætte sejl mod en fremtidssikring af verden. Derfor stilles der også flere og flere krav til alle, især større virksomheder og organisationer, om at tage samfundsansvar, der medvirker til at sikre en bæredygtig fremtid – Disse tiltag er vigtige at konkretisere og kommunikere i en CRS-strategi. 

Her får du tre gode råd fra Creative ZOO om, hvordan du implementerer, eksekverer og formulerer din virksomheds CSR-strategikommunikation.

Meningen hér er ikke at tage den bedrevidende eller belærende hat på – løsningen på klimaproblematikken kræver langt større kræfter, end vi er i besiddelse af. Til gengæld er vi eksperter i at sikre, at virksomhedens klimavenlige tiltag bliver iværksat og kommunikeret tydeligt til omverdenen.

3 steps: How to skabe skarp CSR-strategikommunikation:

1. Det første step i udviklingen af en CSR-kommunikationsstrategi gælder implementeringen af din virksomheds CSR-indsatser internt. Her er det vigtigt, at alle i virksomheden forholder sig til, hvad CSR-indsatserne betyder for lige præcis deres afdeling. Efter intern implementering kan der sendes signal ud eksternt om virksomhedens CSR-indsatser.
Det er i øvrigt altafgørende, at de CSR-indsatser, der implementeres, stemmer overens med virksomhedens faktiske CSR-tiltag.

2. Næste step gælder udviklingen af en CSR-grundfortælling samt et koncept for virksomhedens CSR-kommunikation.
CSR-grundfortællingen skal binde alle virksomhedens CSR-indsatser sammen på tværs og fungere som omdrejningspunkt for virksomhedens CSR-kommunikation. Dette sikrer et fælles fundamnent og en klar retning for virksomhedens stemme.

3. Selve CSR-kommunikationen kan eksekveres i forskellige konkrete produkter. Et eksempel på et CSR-produkt er et CSR-magasin, hvor der er en oplagt mulighed for at fortælle din virksomheds mange gode CSR-historier. Din hjemmesiden eller de sociale medier er ligeledes oplagte kanaler at manifistere din CSR-kommunikation for din målgruppe.

”Virkelighedens” verden

HR- og kommunikationschefen for Energi Danmark, Inge-Louise Linderoth Lolck, fortæller her om, hvordan hun i praksis brugte Creative ZOOs kompetencer til at formulere og implementere en velfungerende CSR-kommunikationsstrategi: 

”I forbindelse med revidering og gentænkning af koncernens overordnede CSR-strategi, har vi haft en frugtbar dialog med Creative ZOO. Samarbejdet har hjulpet os til en afklaring af, hvilke strategiske CSR-områder, der ligger tættest på vores kerneforretning. Gennem interviews og løbende sparring har Creative ZOO været en værdifuld samarbejdspartner og har sammen med os struktureret og prioriteret vores kerneområder inden for sustainability.

Vi har som følge af afklaringsprocessen formuleret og visuelt skitseret en CSR-strategi, der er i tråd med vores allerede eksisterende værdier og hidtidige arbejde. Samtidig er det blevet mere tydeligt, hvorledes vi vil arbejde med CSR i de kommende år. Vi har ud over den visuelle og skrevne strategi formuleret vores kernebudskaber inden for sustainability, hvilket er værdifuldt at kunne arbejde videre ud fra – både internt og eksternt.”

Vil du også gerne have hjælp til at formulere og kommunikere din CSR-strategi? Læs mere om, hvordan Creative ZOO arbejder med CSR-kommunikationsstrategi

Andre har også læst...


Kontakt os, så tager vi en uformel snak om, hvordan vi kan få din CSR-strategi ud og leve. 
Marie Bysted-Sandberg er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted-Sandberg
Communication & Strategy
Managing Partner

+45 52 100 505
mbs@czoo.dk