Fremtiden er i bevægelse


Se næste artikelSe mere

Det virker som om, at motion graphics virkelig er ved at vinde indpas i Danmark. Jeg støder oftere end ofte på explainer videoer i min dagligdag, og det virker til, at en ny visuel identitet i dag ikke er komplet uden et par videoer og noget bevægeligt grafik

Blog, Rene Sørensen, Disruption Designer

Disclaimer. Denne blog indeholder subjektive holdinger tilhørende vores disruption designer, der ifølge nogle på bureauet har et lidt for stort ego.


Hvor jeg før i tiden blev mødt med skeptiske blikke og forvirring, når jeg prøvede at forklare, hvad jeg brugte mine arbejdstimer på, bliver jeg i dag i stedet mødt med nysgerrighed og interesse. Udover at jeg ikke længere skal forklare, hvorfor jeg er vigtig, er det som om, at motion graphics er gået fra at være en eftertanke - noget lir, man lige lavede til sidst for at præsentere et nyt logo, til i højere grad at blive tænkt ind i starten af en grafisk opgave.


I min færden på nettet er jeg stødt på nogle designopgaver, der netop først og fremmest er baseret på bevægelse. Her kan jeg b.la. nævne den visuelle identitet for Gut Agency (lavet af Sagmeister Walsh). Her er den primære identitetsgiver en række abstrakte former, formet af bevægelse. 


Et andet godt eksempel er den visuelle identitet for Whirli (skabt af Ragged Edge). Whirli’s logo er i konstant bevægelse, hvilket symboliserer produkter, der er genbrug af legetøj. Desuden er der blevet tilføjet bevægelse til næsten alle visuelle elementer af Whirli’s identitet, hvilket passer perfekt til deres marked.


Øverst: Gut Agency identitet af Sagmeister & Walch. Nederst: Whirli bevægeligt logo af Ragged Edge.


Motion graphics i bevægelse

Dette er en udvikling, jeg finder utroligt interessant, og det er en udvikling, jeg kan se vil kunne have meget stor effekt på måden, vi arbejder med grafisk design og udvikler identiteter på. En identitet plejede at være statisk - et logo, en farve og en skrifttype.


Men nu kan en identitet i højere grad være flydende og bevægelig, og med det kommer der nogle interessante spørgsmål. Kan en identitet være baseret på en bevægelse? Kan vi skabe et logo, der konstant ændrer sig? Hvad kan vi skabe af merværdi, når vi kan give personlighed til farver og former?


Motions graphics som fundamentet for Sydhavnen i Aarhus

Jeg er selv begyndt at arbejde meget med disse spørgsmål i mit arbejde. Her kan jeg b.la. nævne mit visuelle arbejde for Foreningen Sydhavnen i Aarhus. Foreningen Sydhavnen stod i en interessant problemstilling, da de havde brug for en visuel identitet, som kunne skabe en fælles front for området. Samtidigt var det vigtigt, at de mange forskellige aktører i området kunne bruge identiteten uden at drukne i konformitet og ensformighed. 


Sydhavnen er er meget interessant område I Aarhus, idet det dels har en rig historisk tilknytning til byen, dels over de seneste 10 år har udviklet sig til at være en af de primære kulturelle hubs i Aarhus. Området er hele tiden i udvikling med nye aktører / virksomheder, der popper frem, og forskellige kreative kræfter, der sætter deres præg på området. 


Min problemstilling var derfor: Hvordan laver man en identitet, som viser områdets foranderlige størrelse, skaber genkendelighed og er let for de mange aktører, der er i området, at bruge, uden at det bliver for uniformt at se på?


Løsningen blev at tegne et S inspireret af en ældre industriel skrifttype. Dette skabte en forbindelse tilbage til områdets historie. I sig selv er S’et uinteressant, for det fortæller ikke så meget. Der hvor det bliver interessant for mig, er, når man begynder at tilføje bevægelse til det.


Jeg begyndte at eksperimentere med forskellige måder at “distorte” S’et på og fandt frem til nogle effekter, der sammen skabte en fornemmelse af, at S’et blev forvrænget af vand. På denne måde er S’et i konstant bevægelse og ændrer hele tiden sin form, ligesom området selv. Ud fra mine forvrængelser har jeg produceret 137 forskellige varianter af logoet. På den måde kan alle, der skal bruge det, få deres egen version af logoet eller skifte, som de har lyst til. Hele identiteten og det unikke i Sydhavnens udtryk bliver derfor skabt af bevægelse. Uden motion graphics ville denne id være ligegyldig.


Distortion af S'et samt nogle af de forskellige unikke logoudgaver


Modige kunder

En ting er, hvad vi som designere synes, det er interessant at arbejde med, og hvad vi mener, når vi i en ego-rus sidder og skriver en blogpost. Men for at et grafisk design kan gå i nye retninger, kræver det modige kunder. Kunder som tør være i et eksperimenterende felt, og som ikke er bange for at prøve nogle nye ting. Og her er det vores opgave som designere at tager kunderne i hånden og vise mulighederne og vejen. I stedet for at pitche den samme kedelige formel på en explainer video ser jeg det som en af vores vigtigste opgaver hele tiden at søge i nye retninger.


Fra tryllestøv til bevægelse som fast bestandel

Motion graphics har i min optik indtil videre primært været brugt som tryllestøv. Lidt lir, man tilsatte et logo i den sidste fase i udviklingen af en visuel identitet. Men jeg mener, at motion kan og bør have en større rolle i det grafiske arbejde i dag. Vi skal stoppe med at tilføje bevægelse til vores visuelle arbejde som en eftertanke, men istedet starte opgaver med at udforske de nye muligheder, som bevægelse kan tilføje grafisk design. Motion graphics er ikke bare explainer videoer og logo-lir. Det er et nylagt fundament for en ny retning indenfor grafisk design. Cementen er størknet, og alt er klar til at begynde at bygge.

Andre har også læst...
Martin Rask Pedersen er Head of Content hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen
Head of Content 
+45 52 100 503
mrp@czoo.dk

Hør mere om, hvordan du kan bruge Motion Graphics i din virksomhed.