Bibliotekstjenesten eReolen er en forening, der driver og udvikler folkebibliotekernes tilbud af e-bøger og lydbøger.
Hos eReolen havde de brug for Creative ZOO til at skabe en kampagne, der kunne bruges til at gøre opmærksom på og differentiere den gratis tjeneste fra andre.
Idéen tager udgangspunkt i ærlige hverdagsfortællinger. De små hverdagssituationer illustrerer, at der altid er plads til den gode historie – uanset hvor du bevæger dig hen.
Creative ZOO har tidligere samarbejdet med eReolen om konceptfotos. Denne gang har eReolen efterspurgt et mangfoldigt udtryk med både kant og humoristisk islæt.
Det primære formål med de nye konceptfotos har været at inkludere brugerne samt udbrede kendskabet, men det har også været at adskille eReolens gratis tjeneste fra lignende betalte muligheder.
Med dette års konceptfotos er der fokus på at få folk til at spejle sig i hverdagssituationerne og karaktererne på billederne. På den måde bliver der skabt et univers af nærvær og troværdighed med situationer, vi alle kender til. Med helt almindelige personer som modeller i forskellige aldersgrupper i hverdagssituationer, kan modtageren sætte sig ind i situationen og relatere til eksempelvis at cykle en tur, mens man hører en lydbog.
Personerne på billederne er alle vendt mod kameraet, hvilket skaber en følelse af at være helt tæt på. Selvom de har hænderne fulde, er der altid tid og overskud til at lytte til en spændende lydbog. Det er helt tydeligt, at personerne, med et ”ikke-til-stede blik”, drømmer sig ind i en helt anden verden og lader tankerne flyve med lydbogens historie.
“Creative Zoo fangede essensen af vores budskab og adskilte eReolen fra lignende tilbud på en inspirerende og kreativ måde. De leverede et udtryk med kant og humor, som overgik vores forventninger.”
Den kreative proces bød indledningsvist på en fælles idéudvikling med afklaring og udvikling af konceptet. Creative ZOO gik derefter i gang med blyantstregen og udarbejdede skitser. Hos eReolen var de hurtige til at forelske sig i idéen.
Med den perfekte lokation, de ”mest almindelige” modeller, en stylist og en fotograf der var helt med på idéen, blev resultatet meget lig skitesetegninger og de forestillinger, som eReolen havde til kampagnen.
Morten Søholm
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 60 66 30 60
ms|czoo.dk