czoo

Flexa - Fuldt fokus på kunderne og brandet


Se mere

FLEXA er et hæderkronet dansk brand, som har lavet og leveret børnemøbler i moderne design og høj kvalitet inden og uden for Danmarks grænser. Med egen produktudvikling, produktion og distribution er det naturligt, at der rent historisk har været mere fokus på produkt og pris end på fortælling og brand. Creative ZOO var med til at facilitere en proces, der kunne sætte gang i dialogen om udviklingen af et stærkere og mere tydeligt FLEXA-brand - både ud mod markedet og i forhold til selvopfattelsen på de indre linjer i organisationen.

Som en dygtig produktionsvirksomhed har FLEXA i over 50 år skabt gennemtænkte indretningsuniverser i børnehøjde. De lever for at producere børnemøbler og legetøj i verdensklasse lavet af træ og miljøskånsomme materialer, som både skaber udvikling og tåler at blive brugt af børn hver eneste dag. Traditionelt set har virksomheden haft mere fokus på den høje kvalitet og den stærke produktlinje end på deres identitet, markedsposition og den brandfortælling, som de moderne forbrugere køber ind på og forelsker sig i. Overordnet set var der et ønske om at etablere en mere emotionel relation til loyale og potentielle FLEXA-kunder på de forskellige kanaler og markeder verden over.

Kunde
Flexa
Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO. Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Opgave

Lidt mindre hjerne, lidt mere hjerte

Vores opgave var at facilitere de overvejelser, samtaler og processer, som skal til, når man som brand står overfor en større forandring. FLEXA-brandet skulle revitaliseres, så det i højere grad taler ind i barnets behov og forældrenes følelser, fremfor at fortælle om produkternes egenskaber. De logiske argumenter var helt på plads, men nu skulle de emotionelle selling points foldes ud.

Udover at stille de rette spørgsmål var det også vores opgave at samle op og samle sammen, så den nye brandidentitet blev håndgribelig og brugbar for alle i organisationen fra kommunikation og marketing ud til salg og service.

Løsning

Fra indsigt til strategi

Konkret afholdte vi en række workshops – heriblandt vores Brand DNA-workshop. Dette gav os det nødvendige indblik i virksomheden og gjorde det muligt at sætte skub i brandudviklingen. Vi foretog også en stor mængde indsigtsarbejde for at forstå forbrugerne og deres præferencer. Et stort kvantitativ brand-survey var et af de vigtigste værktøjer i dette arbejde.

På den baggrund kunne vi begynde at omsætte indsigter til strategi. Samarbejdet mundende konkret ud i en 155-siders brandmanual spækket med strategiske, taktiske og operationelle anbefalinger, som peger FLEXA-brandet i en ny og mere vital retning.


Resultat

Ny retning, ny udsigt

Vores brandmanual indeholder flere forskellige strategiske værktøjer. Vi udviklede blandt andet FLEXAs positionering på markedet og en række personaer, som sætter ansigt på kundetyper. Personaerne bliver i dag brugt som styringsværktøj i kommunikationen. På den måde minder de FLEXA-teamet om, hvem de taler til og udvikler for.

Samarbejdet med Creative ZOO har været med til at sætte gang i flere nye initiativer i organisationen. FLEXA har både givet sig i kast med nye formater som f.eks. liveshopping. De har skabt mere opmærksomhed omkring at skabe trafik i deres fysiske butikker, hvor man kan se og mærke deres møbler. Men vigtigst af alt har processen været med til at ændre deres tilgang fra at være product-driven til at være market-driven.

Holdet bag

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Line Juel Strandby er projektleder hos Creative ZOO
Line Juel Strandby

Project Manager
+45 28 73 09 33
ljs@czoo.dk

Martin Rask Pedersen er Senior Copywriter, Creative Lead og partner hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen

Senior Copywriter,
Creative Lead, Partner
+45 52 10 05 03
mrp@czoo.dk

Lignende projekter

GRAM - Revitalisering af hvidevare-ikon

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Har du brug for en særegen indsats og branding for dit firma? Så kontakt Morten for en uformel snak om, hvad Creative ZOO kan gøre for dig.