Læserundersøgelser

Hvor godt kender du dine læsere? Hvad betyder dit magasin for dem? Og hvad kan det komme til at betyde? En læserundersøgelse er mere end data. Det er indsigt oversat til handlinger, der kan styrke dit magasin og din strategi.

Læg mavefornemmelsen til side

Der er mindst to rigtigt gode grunde til at interessere sig for, hvad ens læsere mener om ens magasin, og hvilken betydning, magasinet rent faktisk har for dem.

For det første stilles der mange steder spørgsmål til, om magasinet fortsat skal udkomme, skal lukkes eller måske skal laves om i en stadig mere digital verden med stigende papir- og portoudgifter. For det andet er det altid værdifuldt at vide, hvad læserne tænker, og sikre, at redaktionen og journalistikken arbejder i den rigtige retning.

Hvad der er en god læserundersøgelse afhænger af, hvad I gerne vil vide. Og hvad I gerne vil.

Når vi tilrettelægger en læserundersøgelse tager vi altid udgangspunkt i jeres ønsker og ambitioner - og så kombinerer vi undersøgelsen med vores redaktionelle erfaring og specialistviden, så I ikke kun får tal og udsagn men også vores analyse og anbefalinger på baggrund af tallene. I får altså mere end et øjebliksbillede af tingenes tilstand. I får en retning og pil ind i fremtiden.

Hvad kan læserundersøgelser?
  • En læserundersøgelse giver dig et solidt grundlag for at udvikle, optimere og tage de rigtige beslutninger omkring dit magasin. Den hjælper dig med at forstå, hvem dine læsere er, hvordan de bruger dit magasin, og hvad der betyder mest for dem. Med en veldesignet undersøgelse kan du træffe strategiske valg om indhold, design og formater og sikre, at dit magasin skaber størst mulig værdi.

    Når vi laver læserundersøgelser benytter vi os af flere forskellige metoder - og ofte kombinerer vi de forskellige tilgange. Nogle af vores mest brugte tilgange er:

    • Spørgeskemaundersøgelser, der giver et kvantitativt overblik over læsernes præferencer, vaner og vurderinger.

    • Interviews, der går i dybden med individuelle oplevelser og holdninger.

    • Fokusgrupper, der skaber dialog og giver indsigt i, hvordan læsere interagerer med dit magasin - og hvad de har af ønsker til fremtiden.

  • Hos Creative ZOO har vi gennemført læserundersøgelser for en række forskellige magasiner. Vi designer og gennemfører læserundersøgelser, der er skræddersyet til jeres behov og mål.

    En af vores store styrker er, at vi ikke er et klassisk analysefirma men et magasinhus, der selv arbejder med både journalistisk indhold, design og produktion af magasiner. Derfor forstår vi den hverdag, I sidder i, og derfor kan vi analysere resultaterne og omsætte dem til konkrete og brugbare anbefalinger til, hvordan magasinet kan udvikles og optimeres.

    En ny tilgang til læserundersøgelser

    Ud fra vores tilgang til relationer har vi udviklet en ny tilgang til læserundersøgelser for at kunne svare på "Hvad betyder magasinet for relationen til jeres målgruppe?" og ikke bare "Hvor glade er læserne for magasinet".

    Det er med til at belyse magasinets rolle i den samlede kommunikation, og tilgangen kan også bruges til analyse af andre af jeres kanaler.

“Som en del af undersøgelsen fik vi også tal på magasinets betydning for medlemmernes relation til Danmarks Naturfredningsforening. Det gav nogle interessante indsigter, der også peger på, hvor vi kan sætte ind for at skærpe vores relevans. ”
Charlotte Taarnhøj Dahlstrøm
Chefredaktør på Natur & Miljø. Danmarks Naturfredningsforening
Kunne du også være interesseret i...

Marie Bysted
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 52 10 05 05
mb|czoo.dk
Klar til en snak

Kontakt Marie, hvis du vil vide mere om, hvad dine læsere synes om dit magasin.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator