Skrifttyper - En verden i udvikling


Se næste artikelSe mere
Skrifttypernes verden er en verden i udvikling. Her forklarer vi udviklingen, så både skrifttypenørder og skrifttype-nybegyndere kan følge med.
Blog, Creative ZOO
Alle mennesker opfatter ting forskelligt. Det er langtfra en banebrydende nyhed. Folk har forskellig viden, forståelse og indsigt. Det faktum prøver vi med denne blog at omfavne. Derfor er her to perspektiver på skriftdesign; ’nørdens’ og ’nybegynderens'.

’Nørdens’ forklaring

De sidste par år har vi set en kæmpe udvikling indenfor skriftdesign. Denne udvikling kan meget vel være det største skridt for skriftdesign siden computeren.

Skrevet af nørden: Rene Sørensen 


To nye formater

OpenType-SVG er i 2016 blevet udnævnt til en industristandard indenfor farvefont formater.

OpenType_SVG er et fontformat, der indeholder mere data end en standard opentype eller truetype fil. Med OpenType-SVG formatet kan man samle flere lag i en font i form af flere farver, former, teksturer og bitmap billeder. Dette format gør det bl.a. muligt at lave 3D-skrifttyper, hvor hver side af bogstaverne kan have forskellige farver. Pt. er formatet brugbart i alle store designprogrammer med - undtagelse af InDesign og Affinity Designer - samt i alle web browsere - på nær Opera.

Formatet giver mange flere muligheder for skriftdesigneren og kan komme til at have en kæmpe indflydelse på, hvordan skrifttyper vil se ud i fremtiden.

Variable fonte

Det blev offentliggjort til ATypI konferencen i Warszawa, at Apple, Google, Microsoft og Adobe sammen har udviklet et nyt fleksibelt fontformat. Dette fontformat skaber en font, der kan ændre dens vægt på forskellige akser.

Med en variabel font vil slutbrugeren selv være i stand til at kunne justere, hvor tykke bogstaverne skal være, hvor høje eller smalle de er. Alt sammen i real time. Variable fonte vil også være i stand til at justere sig optisk til forskellige skærmstørrelser for at give den bedste læseoplevelse.

’Nybegynderens’ forklaring

På samme måde som det er tilfældet med resten af medie- og IT-verdenen har skriftdesign undergået en vild forvandling. Større forandring indenfor skriftdesign er umiddelbart ikke set siden computeren meldte sin ankomst i verden og gav blyanter og pensler en betonhård konkurrence. 

Skrevet af nybegynderen: Helena Krogh Jensen

Formaternes udvikling

En evolution er i gang i skriftformaternes verden. Standarderne ændres hele tiden. Heldigvis til et bedre, mere udførligt og mulighedsfyldt niveau.

OpenType_SVG er et af de nye formater. Det indeholder mere data, end hvad standarden er. F.eks. kan man med OpenType_SVG lave skrifttyper i 3D, med mulighed for forskellig farve på front- og bagside. Med det nye format kommer et væld af farver, former og teksturer, som åbner op for anerledes og uprøvede ideer. Desuden er OpenType_SVG brugbart i de fleste formater, og det er altså ikke blot et "premium" produkt, som kun er indenfor de privilegeredes rækkevidde.

Kernen af historien er, at formatet giver skriftdesignere mange flere muligheder, end hvad der hidtil har været tilfældet. Netop derfor kan man godt forvente, at OpenType_SVG kommer til at få en kæmpe indflydelse på skrifttypernes fremtidige look.

Fontjustering for alle

Der er endnu en font/skrifttype, der er værd at bringe på banen, når snakken går på udviklingen af skriftdesign og fremtidens fonte. Det er det nye fontformat, som er udviklet i et sammenspil mellem alle de store web-guru’er Appel, Google, Microsoft og Adobe.

Det specielle og banebrydende ved denne fonttype er, at den kan justeres af slutforbrugeren. Altså kan man selv sidde og ændre på fontens udseende. Skal den være tyk? Skal den være tynd? Skal den være skæv eller måske blød? Valgene er mange og er med denne fonttype blevet overrakt til slutforbrugerne, som på den måde er med i designprocessen af deres egen font. 

Tak for nu

Dette var to tekster, som, selvom de omhandler det samme, siger noget meget forskelligt. ’Nørdens’ version, hvor skriftdesigntermer bruges i flæng, og ’nybegynderens’, som ikke besidder samme forståelse, hvorfor denne version er mere almen i sit udtryk. Forskellige niveauer af interesse og viden ligger bag, hvilket bliver tydeligt i de forskellige udformninger af samme tekstemne.

Hos Creative ZOO er vi vilde med forskellighederne og det potentiale for videndeling, det fører med sig. Alle niveauer skal omfavnes og værtsættes, hvilket er målet med disse to tekster om teksttyper. 

Nysgerrig?

Har vi vækket din nysgerrighed, så læs mere om, hvorfor specialdesignede skrifttyper ikke kun er forbeholdt eliten, samt hvordan vi kan kan hjælpe dig med at skræddersy din egen skrifttype.
Andre har også læst...

Vil du vide mere om, hvordan vi designer skrifttyper- så giv os et kald.

Jesper Vorre er Creative ZOOs Chief Designer.
Jesper Vorre
Chief Designer
+45 52 100 504
jv@czoo.dk