czoo

Du skal ikke lave heroiske billeder
- vær autentisk


Billeder har oceaner af mulige funktioner. Men der er en række ting, du skal overveje, før du arbejder med billeder – særligt i kommunikationen til unge. Billeder har oceaner af mulige funktioner. Men der er en række ting, du skal overveje, før du arbejder med billeder – særligt i kommunikationen til unge.
Se næste artikelSe mere

Billeder trænger ofte gennem støjen bedre end massevis af ord. Billeder har oceaner af mulige funktioner. Det afhænger af dine ønsker, målgruppens behov og kanalens potentiale. Men der er en række ting, du skal overveje, før du arbejder med billeder til unge. Vi har samlet de væsentligste for dig her.

Billeder har og vil altid være et uundværligt medie i kommunikation. Men hvis du vil ramme og påvirke nutidens unge, skal du ikke markedsføre dig med billeder…


… medmindre du har styr på følgende:


  1. Formålet bag dine billeder skal være defineret – Hvad er den ønskede handling, som du ønsker, at budskabet i dine billeder skal lede til blandt de unge? Det skal være både dit udgangs- og slutpunkt i arbejdet med billeder.

  2. Billedets budskab fremgår tydeligt for målgruppen – hvis budskabet er pakket ind, så det kræver meget energi og fortolkning at afkode, har du allerede tabt. Der er kamp om de unges opmærksomhed, og selvom kreativitet er værdsat, må det ikke overskygge dit budskab.

  3. Billedet understøtter resten af historien – et billede fungerer sjældent alene, men har oftest behov for at passe ind i en kontekst. Supplerer eller suppleres dit billede af andre medier (tekst, video, lyd m.m.?)

  4. Billedet er autentisk – også når det er opstillet – Nutidens unge spotter drønhurtigt alt, der virker opstillet, falsk eller hyklerisk, og derfor skal billederne være troværdige og intentionen gennemtænkt. Du kan sagtens bruge stock photos, men hvis det tydeligt er en række opstillet amerikanere i udklædning, så har billedet nok allerede mistet sin effekt. Alternativt skal billedet være så opstillet, at det er en tydelig del af konceptet.

  5. Vær gerne nærværende, men også udfordrende – De unge har fået nok af uopnåelige, heroiske idealer. De vil gerne kunne spejle sig i dit indhold og identificere sig med dine budskaber og fortællinger– vis autentiske personer i rigtige situationer, men sæt gerne budskabet på en kant, hvor det udfordrer og måske provokerer en smule.


Er du – på trods af ovennævnte – nysgerrig på at lære mere om billeder, kan du her se mere om vores tilgang til emnet. Du kan også udforske vores cases og finde en række eksempler på, hvad vi tidligere har lavet for vores kunder.

Andre har også læst...
Martin Rask Pedersen er Head of Content hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen
Head of Content 
+45 52 100 503
mrp@czoo.dk


Vil du høre mere om, hvordan du kan bruge video i din markedsføring? Kontakt Martin.