Specialdesignede skrifttyper


Specialdesignede skrifttyper er ikke længere kun forbeholdt eliten, men er nu for alle. Specialdesignede skrifttyper er ikke længere kun forbeholdt eliten, men er nu for alle.
Se næste artikelSe mere
Specialdesignede skrifttyper er ikke længere kun et ”premium” produkt, som udelukkende er forbeholdt de privilegerede.
Blog, Creative ZOO
Engang var det at få lavet en skrifttype en meget dyr og tidskrævende investering, der primært var for eliten. Men selvom det stadigvæk er en langvarig proces, har teknologien gjort det lettere og væsentligt hurtigere at producere en professionel skrifttype. Dette betyder også, at det ikke behøver at koste en legemsdel at få lavet sin egen skrifttype. 

Value for money

Udover de standardskrifttyper, der findes på din computer, koster de fleste skrifttyper penge at gøre brug af. Alt efter, hvor mange licenser, du har brug for (én licens pr. bruger), og om du ønsker nogle ændringer i den købte skrifttype, kan det hurtigt blive dyrt at bruge. Ved at få designet din egen skrifttype har du uendelige licenser – kombineret med at det er hurtigt og let at få lavet ændringer eller tilføje noget til skriften. Afhængig af hvor mange der skal bruge skrifttypen, kan det i mange tilfælde altså være billigere at få designet din egen – frem for at købe licenser til en eksisterende skrifttype, som alle andre tilmed også kan bruge. Det er en skam at bruge mange ressourcer på at udvælge og implementere en ny skrifttype, hvis du derefter opdager, at nogle andre – fx dine konkurrenter – har valgt præcis den samme.

Hvorfor investere i en skrifttype?

Du er måske stadigvæk lidt tøvende omkring sådan noget skrifttype-halløj: Er det mon for avanceret for din virksomhed eller organisation at kaste sig ud i? Hér kan vi roligt sige, at du ikke vil komme til at fortryde din investering i en specialdesignet skrifttype. For når en skrifttype bliver designet rigtigt med indsigt i virksomheden og strategien, bliver den et uvurderligt delelement i kommunikationen og hele virksomhedens visuelle udtryk. Med en velovervejet og strategisk funderet skrifttype kan du tage ejerskab over, hvordan din virksomhed skaber genkendelighed for brandet. Valget af skrifttype kan med andre ord være med til at afgøre, om din tekst bliver kommunikeret med fx ærlighed, styrke, elegance eller humor.

Så selvom det umiddelbart kan virke dyrt at købe sin egen skrifttype, er der penge at spare på lang sigt. Det svarer lidt til at købe et hus frem for at leje et.


Klæd dig ordentligt på

Vi har erfaret, at mulighederne for skrifttypedesign de senere år omfavner væsentligt flere og bredere målgrupper end tidligere. Så langt, så godt. Men i dag er udfordringerne, at en skrifttype skal fungere på et hav af platforme og medier – både på stort og småt print, i den digitale verden og på storskærme, hjemmesider, smartphones, displays osv. Det er altså ikke længere nok, at skriften ”kun” lever op til formålet om at aflevere et budskab på letlæselig og forstålig vis. De nye krav kræver tilpasning og tilvænning, men det er det hele værd, når du ser din skrifttype styrke både din visuelle og tekstlige kommunikation – og i det hele taget dit brand.

Vi hører tit folk argumentere for, at det, du skriver, er det vigtigste – og ikke hvordan det skrevne ser ud. Til det har vi altid et comeback, der lyder: At vælge en skrifttype er det samme som at ta’ det ”rigtige” tøj på, alt efter hvilket indtryk, du ønsker at give i situationen.

Tøv derfor ikke med at tildele din skrifttype den fornødne opmærksomhed og de ressourcer, den fortjener. Du – og alle andre – vil glædes hver gang, dit brand bliver klædt passende på.

Mod på mere?

Læs om skrifttypernes udvikling forklaret fra både 'nørden' og 'nybegynderens' vinkel. Hør også om Creative ZOOs erfaringer og kompetencer inden for specialdesignede skrifttyper.
Andre har også læst...

Nysgerrig på mere skrifttypedesign? Kontakt os, så tager vi en uformel snak.


Jesper Vorre er Creative ZOOs Chief Designer.
Jesper Vorre
Chief Designer
+45 52 100 504
jv@czoo.dk