Skrifttyper


Når statsmænd, filmstjerner og andre betydningsfulde mennesker optræder for offentligheden, sker det ofte i skræddersyet tøj. På den måde er deres fysiske fremtræden med til på diskret vis at understrege deres personlige branding. På samme måde kan man sige, at en skræddersyet skrifttype kan være med til at give din virksomhed designmæssig X-faktor.
Hos Creative ZOO er udvikling af en skrifttype en intens proces, hvor vi først skal forstå virksomhedens unikke DNA, før vi kan omdanne den til en skrift, der søger for, at virksomheden "siger" det rigtige - på rette tid og sted. 

Skræddersyet kommunikation

En velvalgt og vellykket skrifttype er et stærkt værktøj til at skabe genkendelighed for et brand. Vores skrifttypedesignere har erfaringen og kompetencerne til at forstå en virksomhed i dybden. Dette er altafgørende i udviklingen af skrifttyper, fordi skriften altid skal rumme essensen i de enkelte bogstaver. Man kan sige, at vi lærer personen at kende og tager de rigtige mål, før vi går i gang med at designe det nye sæt tøj, der klæder vedkommende passende på til en given situation.

Som udgangspunkt har skrift et klart formål - nemlig at aflevere et budskab på en letlæselig og forståelig måde. Udfordringen er dog, at en skrifttype i dag skal fungere på et hav af medier og kanaler - både på stort og småt print, i den digitale verden og på storskærme, hjemmesider og smartphone displays osv.

Vi hører tit folk argumentere for, at det, du skriver, er det vigtigste – og ikke hvordan det skrevne ser ud. Til det har vi altid et comeback, der lyder: at vælge en skrifttype er det samme som at ta’ det ”rigtige” tøj på, alt efter hvilket indtryk, du ønsker at give i situationen.

Uanset hvor god din tekst er, vil læserene alligevel – nok mere ubevidst end bevidst – dømme dit indhold på, hvordan skriften ser ud. Valget af skrifttype kan være med til at afgøre, om din tekst bliver kommunikeret med ærlighed, styrke, elegance eller humor. 
Skrifttypen har genkendelige karaktertræk.

Uvurderligt værktøj

For at skabe et brand skal der investeres mange ressourcer i at nå ind til kernen af virksomhedens værdier. Det er derfor særlig vigtigt, at de visuelle hjælpemidler harmonerer med virksomhedens værdier. Afhængende af om virksomheden ønsker fx at virke moderne, klassisk, personlig, ungdommelig eller moden, skal skrifttypen nøje udvælges.

En favorabel position

Fordelen ved at få designet sin egen skrifttype er, at du kan kontrollere, hvilke signaler den sender, samt hvordan den fungerer og kan anvendes. Derudover sikrer du dig imod, at andre kan bruge din skrifttype og derfor udvande det, du kommunikerer. Det ville være en skam at have brugt lang tid og mange ressourcer på at udvælge og implementere en ny skrifttype for derefter at finde ud af, at fx dine konkurrenter har valgt akkurat den samme.

Specialdesignede skrifttyper er ikke forbeholdt eliten

Engang var det at få lavet en skrifttype en meget dyr og tidskrævende investering. Men selvom det stadigvæk er en langvarig proces, har teknologien gjort det lettere og væsentligt hurtigere at producere en professionel skrifttype. Dette betyder også, at det ikke behøver at koste en legemsdel for at få lavet sin egen skrifttype.

Udover de standardskrifttyper, der findes på din computer, koster de fleste skrifttyper penge at gøre brug af. Alt efter, hvor mange licenser, du har brug for (én licens pr. bruger), samt om du ønsker nogle ændringer i den købte skrifttype, kan det hurtigt blive dyrt. Ved at få designet din egen skrifttype har du uendelige licenser – kombineret med at det er hurtigt og let at få lavet ændringer eller tilføje noget til skriften. Afhængig af, hvor mange der skal bruge skrifttypen, kan det i mange tilfælde altså være billigere at få designet din egen – fremfor at købe licenser til en eksisterende skrifttype, som alle andre også kan bruge.

Når en skrifttype bliver designet rigtigt, bliver den et væsentligt delelement i kommunikationen og virksomhedens visuelle udtryk. Selvom det umiddelbart kan virke dyrt at købe sin egen skrifttype, er der penge at spare på lang sigt. Det svarer lidt til at købe et hus frem for at leje et. 

Nysgerrig?

Creative ZOO har designet en unik skrifttype, der styrker og forener Garrets og Seastar i deres fusion.

Garrets

Creative ZOO

Skrifttyper har været igennem en større udvikling. Vi sætter her både nørden og dummiens ord på udviklingen.

Skrifttyper - En verden i udviking

Kontakt os, hvis du vil have designet en skrifttype til din virksomhed, så tager vi en uformel snak om, hvad vi kan gøre for dig.
Sune Engelund er art director og partner hos Creative ZOO.
Sune Engelund
Concept & Design
Founding Partner

+45 20 265 808
sune@czoo.dk