Nopa Nordic

En ESG-rapport, der udfordrer og inspirerer

Nopa Nordic

Nopa Nordics første ESG-rapport skulle mere end at rapportere. Den skulle inspirere og motivere til handling. I et tæt samarbejde med Nopa Nordic var vi ansvarlige for processen hele vejen fra konceptudvikling og disponering til interviews, tekster og design

Du kender nok ikke Nopa Nordic. Men du har sikkert mindst et af deres produkter derhjemme. Særligt hvis du prioriterer bæredygtighed og miljø- og allergicertificerede produkter.

For Nopa Nordic er private label- og private brands-producent af blandt andet vaskemidler, opvaskemidler og rengøringsmidler.

Du finder deres produkter på hylderne hos fx Coop, Salling Group og Rema 1000 samt en lang række andre kæder i Danmark og resten af Europa. Og de er dedikeret til en vision, der lyder:

”Business is inevitable, destroying our planet is not; we are changing the face of business by showing an example and pioneering eco-friendly practices."

En ESG-rapport, der inspirerer

Nopa Nordic har gennem mange år sat høje standarder i forhold til bæredygtighed, klima og miljø. De er gået forrest i udviklingen af både produkter og emballage, og de har igangsat tiltag ud over produktionen – som anlæggelsen af 21.000 kvadratmeter biodiversitetspark ved fabrikken i Hobro og engagement i forskellige organisationer.

De har således været kendetegnet ved en ”Lad os gøre det”-mentalitet men samtidig også en ”Vi behøver ikke fortælle andre om det”-mentalitet. Som familieejet virksomhed er der ikke aktionærer at kommunikere til, og som private-label-leverandør er der reelt ganske få direkte kunder.

Nu ville Nopa Nordic imidlertid gerne fortælle om alt det, de gør, i virksomhedens første ESG-rapport. Både for at være på forkant med kommende lovgivning, for at have et værktøj til dialogen med kunderne og for at kunne kommunikere med potentielle nye kunder og medarbejdere.

Men det var helt afgørende for Nopa Nordic, at det ikke måtte blive en rapport bare for rapporteringens skyld. Det måtte ikke bare være ”Se, hvad vi har gjort”. Det skulle i lige så høj grad være ”Bliv inspireret til, hvad du kan gøre”. For det ligger i Nopa Nordics DNA at handle og gøre noget.

Fra koncept til produktion

Sammen med Nopa Nordic udviklede vi en ESG-rapport fra bunden.

Hovedkonceptet blev en rapport, der på den ene side omfavnede ESG-standarderne og fx brugte Double Materiality Assessment’en som en rød tråd gennem rapporten, og på den anden side gav plads til nye tanker og ideer, der kunne inspirere.

Ét af de nye greb blev en serie såkaldte paradokser, der gav Nopa Nordic mulighed for at pege på og italesætte nogle af de udfordringer og modsætninger, der er i arbejdet med ESG-relaterede indsatser.

Som fx at de ressourcer, der går til at dokumentere og rapportere går fra ressourcerne til faktisk at handle, at det ikke altid er en fordel at være first-mover, hvis du gerne vil vise, at du udvikler dig, og at det store fokus på CO2 i samfundsdebatten skygger for andre problemstillinger.

Da såvel det visuelle som det redaktionelle koncept og disponeringen var på plads, håndterede vi både tekstproduktion og design – af digitale og printede udgaver – i et tæt samspil med Nopa Nordic.

Mere end en rapport

Nopa Nordics ESG-rapport blev mere end en rapport.

Den indeholder naturligvis de ”obligatoriske” elementer, der skal være med i en ESG-rapport, men den har også mere end det – ikke som pynt eller camouflage, men fordi det giver mening ud fra ønsket om at inspirere.

Ud over at Nopa Nordic fik et redskab til dialogen udadtil, fik de også et internt spejl af alt det gode de gør – og fik dermed anledning til lige at klappe hinanden på skuldrene og føle en velfortjent stolthed.

“Det ligger i vores natur hos Nopa Nordic, at vi hellere vil bruge kræfterne på at skabe forandring end på at skrive rapporter om det, vi har gjort. Sammen med Creative ZOO fik vi lavet en rapport, der i sig selv inspirerede til forandring, og vi er virkeligt glade for resultatet. Det er blevet endnu bedre, end vi havde forestillet os.”
Mette Rothmann
CCO, Nopa Nordic
Relaterede cases

Morten Søholm
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 60 66 30 60
ms|czoo.dk
Klar til en snak

Kontakt Morten for at høre mere om, hvordan vi arbejder med ESG-rapporter og -kommunikation.
SPOT-seminar: Gør ESG til en del af jeres kommunikation.
Kom til SPOT