czoo

Gymnasieskolen
Forvandling af klassisk fagblad


Den kunstneriske frihed har fået lov at fylde og tease læseren på Fagbladet Gymnasieskolens forside i september-udgaven 2018.  Den kunstneriske frihed har fået lov at fylde og tease læseren på Fagbladet Gymnasieskolens forside i september-udgaven 2018.
Kronikken i det nye Gymnasieskolen er lavet i sort/hvid og helt uden dikkedarer. Kronikken i det nye Gymnasieskolen er lavet i sort/hvid og helt uden dikkedarer.

Fra tradition til nytænkning

Creative ZOO har fra start af arbejdet målrettet med at udfordre de klassiske magasinformer, som kendetegnede bladet, og introduceret nye måder at præsentere indhold på. Med grobund i vores strategiske og kreative kompetencer har vi ønsket at gentænke og skabe ny inspiration for Gymnasieskolens redaktion.


Morten Jest, Chefredaktør for Fagbladet Gymnasieskolen og gymnasieskolen.dk, siger om bladet:

”Det klare mål er at sikre medlemmerne af Gymnasieskolernes Lærerforening et produkt, der på alle fronter lever op til fremtidige forventninger – og mere end det.” 


Mindre poleret, mere pirrende

Creative ZOOs fornemmeste opgave har derfor været – og er til stadighed – i tæt samarbejde med Gymnasieskolen at forvandle fagbladet og skabe kontinuerlige forandringer. Creative ZOO er kendt for at udvikle modige løsninger med kreativ kant, og det var akkurat dét, medlemmerne hungrede efter. Det viste sig i det forudgående indsigtsarbejde. Ønsket var, at bladet skulle signalere seriøsitet, appellere til dybdelæsning og turde sætte den uredigerede ”hverdag” på dagsordenen.


Bladets nye font er opmærksomhedsskabende, skaber en stærk stemme, der udtrykker, at Gymnasieskolen har noget op hjerte og har en stærk personlighed/karakter. Bladets nye font er opmærksomhedsskabende, skaber en stærk stemme, der udtrykker, at Gymnasieskolen har noget op hjerte og har en stærk personlighed/karakter.
I arbejdet med Gymnasieskolen har vi valgt at ændre fotostilen til at være mere ærlig og upoleret - hvor fokus ikke kun er på kilden, men også på miljøet. I arbejdet med Gymnasieskolen har vi valgt at ændre fotostilen til at være mere ærlig og upoleret - hvor fokus ikke kun er på kilden, men også på miljøet.



Væk nysgerrigheden

Creative ZOO har forenet målgruppeindsigt, strategi og kombineret metoder fra journalistikken med nye virkemidler - fra design og storytelling til digital teknologi. Kongstanken har konstant cirkuleret om, hvordan vi får læseren til at åbne bladet og engagere dem i indholdet. Fordi vi ved, at konkurrencen er hård, når det gælder om at fange og gøre sig fortjent til læserens tid.


Grafisk retorik og visuelle virkemidler

Fagbladet Gymnasieskolens har et stærkt udtryk, som bryder ud af mængden og ikke efterligner andre medier. Design og billedsprog integrerer i højere grad med content i den nøje udtænkte grafik. Ved at gentænke brugen af billeder og headers som opmærksomhedsværkstøj pirres interessen. Formålet har været at signalere seriøsitet og ro ved at stå skarpt og kontant i dets visuelle udtryk.



Opslag i Gymnasieskolen Opslag i Gymnasieskolen
Fagbladet Gymnasieskolens opslagsflow Fagbladet Gymnasieskolens opslagsflow



Content creators

Creative ZOO har fokuseret på at bevæge sig væk fra de finpudsede og manipulerede billeder og i stedet gøre læserne til medskabere af fotosene. Når vi affotograferer ”virkeligheden”, øger det troværdigheden og appellerer til det sanselige – vi får billeder, der ser ægte ud, på trods af at de er konstrueret. Med portrætter, der viser personerne i deres miljø og bidrager til historien, bliver bladets dybde, uhøjtidelig- og ægthed fremhævet. Som kontrast hertil har vi valgt at lade det redaktionelle indhold stå relativt stramt og seriøst i sin opsætning, hvilket efterlader større frirum til at gøre billedsiden legende og skæv.


Stregen fremhæves og farverne nedtones

Bladets visuelle illustrationer spiller på en stor kunstnerisk frihed. Væsentligst er, at illustrationerne ikke overfortolker budskabet, men teaser læseren. Illustrationer er et betydningsfuldt virkemiddel, fordi de kan opnå et anderledes udtryk og være grænsesøgende på en anden måde, end fotos tillader. På farvefronten har Creative ZOO arbejdet i en modsat retning, hvor farverne er blevet dæmpet/knækket for at skabe et mere jordnært udtryk. Billederne bidrager til farveholdningen, fordi de står rent på en hvid baggrund – uden supplerende farveflader og grafisk pynt.



(Sam)arbejdet fortsætter

Creative ZOO har sat en kæmpe ære i at medvirke til at forandre Fagbladet Gymnasieskolen. Men vi er slet ikke færdige endnu - vi er løbende i proces med udvikling og justering af konceptet. Og det strategiske arbejde fortsætter, vi får konstant yderligere indsigt i, hvem medlemmerne er, og hvordan vi bedst tager dem i hånden.


Har du lyst til at læse mere om, hvorfor vi hos Creative ZOO elsker magasinet, og hvordan vi kan fremtidssikre dit magasin? – Bliv klogere her!





Detaljeudsnit fra Gymnasieskolen Detaljeudsnit fra Gymnasieskolen

Holdet bag

Charlotte Kousgaard er Senior Designer og Editorial Lead hos Creative ZOO.
Charlotte Kousgaard

Senior Designer,
Editorial Lead

+45 28 25 64 72
ck@czoo.dk

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Lignende projekter

Samarbejde med Gymnasieskolen belønnes med Red Dot Design Award

Læserundersøgelse for Danske Fysioterapeuters medlemsmagasin

Danske Fysioterapeuter

Creative ZOO har designet et magasin til Ceres Byens nye beboere - fra idé til produktion og færdigtrykt magasin.

A. Enggaard - Ceres Byen

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Er du blevet lun på et magasin som Gymnasieskolen? Kontakt Marie til en uformel snak om, hvad vi kan gøre for dig.