Manglen på arbejdskraft er et af de helt store temaer i dansk økonomi post-corona.
Derudover er det et faktum, at generationerne bliver mindre, hvilket vil øge kampen om kvalificeret arbejdskraft blandt virksomheder og organisationer i fremtiden.
En del af problemet er naturligvis udenfor vores kontrol som virksomheder. Men der er heldigvis tiltag, der kan sikre, at vi står så stærkt som muligt i konkurrencen om arbejdskraft.
Der skal arbejdes strategisk med brandværdier, fortælling og DNA
I et ‘købers marked’, hvor der er kamp om de dygtige medarbejdere, og de kan vælge på alle hylder, skal man gøre sig ekstra umage for at tiltrække og fastholde arbejdskraft.
Det er derfor vigtigt, at vi som virksomheder arbejder strategisk med at identificere og tydeliggøre vores brandværdier og vores DNA, fordi vi ved, at både forbrugere og potentielle medarbejdere bliver tiltrukket af tydelige brands med en klar fortælling. Og fordi, at et stærkt employer brand ikke er noget, man som virksomhed kan skabe nu og her, når man står og skal bruge det. Det er noget man skal arbejde strategisk og målrettet med over tid.
Det kræver en dedikeret og langsigtet indsats, at påvirke en virksomheds omdømme og renommé. Det drejer sig ganske enkelt om at skabe et brand, som kunderne gerne vil købe og medarbejderne gerne vil arbejde for.