Aarhusbolig

Genstart af en fælles platform

Aarhusbolig

Aarhusbolig er skabt af boligselskaber, men er ikke et boligselskab i sig selv. Det er en fælles digital venteliste for alle, der leder efter et nyt hjem i Østjylland. Vi hjalp med at opdatere identiteten og fortællingen, så 12 forskellige boligselskaber nu taler med én stemme, der er menneskelig, tydelig og til at forstå.

Det er ikke hver dag, man får lov til at genbesøge sit eget arbejde med friske øjne. Men da Aarhusbolig – ti år efter vores første samarbejde – skulle genopfinde sig selv, blev vi inviteret tilbage. 

Meget havde ændret sig: markedet, brugerne, æstetikken og repræsentanterne omkring bordet. Derfor startede vi helt forfra med at finde sjælen i det hele. For Aarhusbolig er ikke bare en søgefunktion, det er et fælles løfte om, at der findes et hjem til alle.

Et digitalt værktøj med identitetskrise

Aarhusbolig er et opnoteringssystem. Men det var vigtigt, at både brugere og medarbejdere kunne skelne platformen fra et almindeligt boligselskab. Udfordringen var derfor ikke kun visuel. Den var grundlæggende strategisk.

Der manglede en fælles forståelse for, hvad Aarhusbolig egentlig er. Det er først og fremmest et værktøj og sekundært et fælles talerør for den almene boligsektor i Østjylland. En portal, der skal konkurrere mod de private udlejere, men også skabe en forståelse af hvad en almen bolig er.

Mennesker før mursten

Vi begyndte, som var det en helt ny kunde. Med åbne ører, workshops og vilje til at stille dumme spørgsmål. Det viste sig hurtigt, at det vigtigste arbejde ikke handlede om design, men om identitet. Med afsæt i arketypen Hvermandseje byggede vi en grundfortælling, der sætter mennesker før mursten.

Fortælling gør det tydeligt, at Aarhusbolig ikke bare tilbyder boliger, men tryghed, fællesskab og adgang til en boligsektor uden profitmotiver. Fortællingen blev omsat til tone of voice, budskaber og en visuel identitet, der er enkel, ærlig og brugbar på tværs af kanaler.

En samlet stemme. Et tydeligt løfte.

Det nye Aarhusbolig er ikke bare en opfriskning – det er en relancering. Et fælles løfte fortalt med fælles stemme. Den nye grundfortælling er blevet det kompas, der sætter retning for al kommunikation. Internt skaber den forståelse, retning og ejerskab. Eksternt skaber den relevans.

Platformen taler nu direkte ind i boligsøgendes behov med menneskelig stemme og uden jura-robot-sprog. Med en visuel identitet og et logo, der er fleksibel nok til at samle 12 forskellige selskaber bag én portal. Brugerne møder nu et Aarhusbolig, der ikke bare hjælper dig med at finde en bolig. Men et hjem.

Relaterede cases

Morten Søholm
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 60 66 30 60
ms|czoo.dk
Klar til en snak

Kontakt Morten, hvis du også vil have en markant identitet, der når ud til målgruppen.
Silhouetten af en and, der kigger ind i et spejl
Podcast: Tæt på fortællingen
Hør podcast