Aarhus Festuge

Program i nye klæder

Aarhus Festuge er en smeltedigel af forundring, fornyelse, fornøjelse og nærmest for fantastisk. Det ville Festugen gerne afspejle i sit program. Derfor udviklede vi et nyt kreativt koncept for både design og indhold, som på samme tid leverer inspiration, variation og identifikation. Som både fungerer som en ramme og bryder med rammerne og det forventede.

Marie Bysted
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 52 10 05 05
mb@czoo.dk
Klar til en snak

Når Aarhus i august og september lægger gader, parker og scener til årets helt store begivenhed – festugen – så møder gæsterne et overflødighedshorn af oplevelser. Faktisk over 1.000 arrangementer på 10 dage.

Derfor er der brug for et godt og inspirerende program, der på samme tid giver svar på spørgsmål og pirrer til din nysgerrighed.

Et hovedværk med substans

Aarhus Festuge er en smeltedigel af fornyelse og fordybelse, og holdet bag festugen ville gerne skabe den samme følelse i det trykte program, som udkommer i forbindelse med eventen.  

De ville skabe et ’hovedværk’ til publikum. De ville forføre med masser af substans. De ville trænge igennem med en markant visuel identitet. Og de ville skabe en ramme for de kommende års programmer også, så alt ikke skal nytænkes hvert år.

Da Aarhus Festuge selv har designere og skribenter ansat, var vores opgave at udfordre, udvikle og udfolde et samlet koncept for programmet - indholds- og designmæssigt - som Aarhus Festuge kunne arbejde ind i. Vi skulle give dem afsættet til at flyve.

Redaktionelt og designmæssigt koncept

For at få det helt rigtige afsæt startede vi samarbejdet med en brandworkshop og en grundig dialog om retningen. I dette forløb blev det tydeligt, at hovedværket skulle skabe forventningsglæde, forføre og give en sanselig oplevelse. Derudover var det en opgave at bygge bro mellem det fysiske møde i byrummet og kommunikationen omkring arrangementerne.

Vi har arbejdet konceptuelt med opgaven og tænkt i indhold og design, som holder i flere år. Indholdskonceptet er derfor blevet en beskrivelse af principper og faste spor, som al materialet systematiseres ud fra.

Der tænkt særligt meget over flow og variation - over at turde skrue op nogle steder med fuld eksponering af udvalgte historier og samtidig arbejde med korte, stramme formater andre steder. Med så mange events kan man ikke rumme alt i et magasin, så der skal laves en udvælgelse og prioritering af det vigtigste – og samtidig være plads til publikums oplevelser og praktiske informationer.

Den spændstighed, som variationen giver, går også igen i designet. Creative ZOOs kreative team har skabt en visuel identitet med markante fonte, farveflader og bevidst brug af billeder og illustrationer. Designkonceptet rammer brandønskerne og giver form til de faste formater.

Fra strategi til formater

Leveringen til Aarhus Festuge var en samlet pakke med både strategisk retning og fornyet brandforståelse, indholdskoncept med beskrivelse af faste formater, redaktionelle spor og sideplan samt en ny visuel identitet, der peger fremad og fungerer som brobygger mellem de fysiske events og kommunikationen i en årrække.

Med konceptet i hånden har Aarhus Festuge selv udvalgt stof og produceret årets udgivelse, og det var en fornøjelse, da programmet landede i postkasserne hos os alle.

Relaterede cases

Marie Bysted
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 52 10 05 05
mb@czoo.dk
Klar til en snak

Vil du også have udviklet på din tryksag eller visuelle identitet? Hiv fat i Marie.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator