Journalisten

Bo så billigt, at du kan leve dyrt

Midt i et presset udlejningsmarked stod Østjysk Bolig med et helt nyt byggeprojekt, Journalisten, der havde 300 ungdomsboliger, der skulle ud på markedet. Vi hjalp med at finde kernen i projektet og satte en retning for kommunikationen, der både talte til de unge og skabte en intern fælles front.

Når man bygger 300 ungdomsboliger i et marked, hvor man ikke er de eneste, der leder efter lejere, kræver kommunikationen mere end kvadratmeter og husleje. Den kræver en strategi. Journalisten, som byggeriet hedder, var helt nyt, havde lækre faciliteter og rummelige 1-værelses lejligheder tæt på universitetet. Perfekt til unge studerende.

Men hvordan fortæller man det? Og hvordan sikrer man, at både bestyrelse, byggefolk og kommunikationsfolk ser ens på projektet? Det var her, vi kom ind.

Tom snak = tomme lejligheder

Vi blev involveret, da bekymringen for tomme lejligheder begyndte at vokse. 300 ungdomsboliger under opførsel i et område, hvor udlejning i nye projekter var stagneret. Opgaven var ikke bare at lave en kampagne, men at få organisationen bag til at forstå, hvad der skulle til for at lykkes.

Der manglede en fælles fortælling, en klar positionering og konkret kommunikation, der ramte den unge målgruppe. Det var trods alt dem, lejlighederne var bygget til. Vi skabte værktøjer, der kunne bruges af Østjysk Bolig selv. De skulle have de rigtige forudsætninger for selv at eksekvere som projektet skred frem.

Grundfortælling, visuel identitet og budskaber med retning

Gennem vores brand DNA-workshop tog vi de interne aktørers input for at finde ind til projektets kerne og brugte det til at lave en grundfortælling, der lagde fundamentet for arbejdet fremadrettet. Essensen af fortællingen blev trukket ud og omsat til en budskabsmatrix, der sikrede, at projektets kommunikation hang sammen på tværs af kanaler og målgrupper og kunne bruges strategisk og operationelt af interne kræfter.

Det hele blev bundet sammen med en enkel visuel identitet, der spejlede værdierne i projektet og fungerede på både print og sociale medier. Sammen skabte det opmærksomhed og gav et tydeligt løfte til de ønskede lejere.

Indlejret kommunikation og udlejede lejligheder

Som partner i udviklingen af projektets kommunikation er vi stolte over vores rolle i, at Journalisten har fået udlejet en stor del af lejlighederne. Vores grundfortælling, budskabsmatrix og visuelle identitet blev brugt som styringsværktøjer i al kommunikation og gav projektet det nødvendige løft.

Internt fik Østjysk Bolig en ny forståelse af, hvad der virker, og hvordan man kommunikerer til unge. Journalisten blev ikke bare endnu et boligprojekt i nordbyen, men et tydeligt brand med en klar stemme, skabt til at fange målgruppens opmærksomhed og vinde deres tillid.

Relaterede cases

Morten Søholm
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 60 66 30 60
ms|czoo.dk
Klar til en snak

Kontakt Morten, hvis du også have hjælp til kommunikationen af dit boligprojekt?
SPOT-seminar: Gør ESG til en del af jeres kommunikation.
Kom til SPOT